18 402 läst ·
9 svar
18k läst
9 svar
Takfotsplåt, nödvändigt?
Hejsan, har byggt ut simsen på vårat 60-talshus. Några takfotsplåtar har det aldrig funnits men jag tänkte sätta dit dem nu, men är det nödvändigt? Är det bara för estetiskt eller är det för att skydda takfotsbrädan, så att det lilla vattnet som rinner på takfotsbrädan studsar på plåten istället? Kan betraktas som en dum fråga, men ska plåten sättas emellan pannorna och takfotsbrädan och sedan dit med rännorna?
Tacksam för svar...
Tacksam för svar...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag TYCKER det ska vara takfotsplåt, jag har micklat in det när jag sätter rännor i efterhand på mina byggnader.
Protte
Protte
Jag sket i plåten på friggeboden, men har satt dylik på hus och garage.
Så jag svarar, "det beror på hur viktig byggnad det är" ...
Plåten ska sitta nära hängrännan, så den verkligen hjälper vatten ner i rännan. (Så det inte t.ex. blåser in under pannorna vid kraftig vind osv)
Man kan sätta plåten under pappen, då kommer hängrännan långt ner under pannorna.
De flesta byggare sätter idag plåten ovanpå nedersta bärläkten för att det ska se bättre ut, då måste man även se till att hängrännan kommer högt upp, dvs fästa krokarna i strö eller bärläkten.
Så jag svarar, "det beror på hur viktig byggnad det är" ...
Plåten ska sitta nära hängrännan, så den verkligen hjälper vatten ner i rännan. (Så det inte t.ex. blåser in under pannorna vid kraftig vind osv)
Man kan sätta plåten under pappen, då kommer hängrännan långt ner under pannorna.
De flesta byggare sätter idag plåten ovanpå nedersta bärläkten för att det ska se bättre ut, då måste man även se till att hängrännan kommer högt upp, dvs fästa krokarna i strö eller bärläkten.
Tjena, har gjort på ett lite annorlunda sätt. Istället för det sista bärläktet/kilbrädan, så har jag satt en takfotsbräda som pannorna vilar på. När det gäller eventuell avrinning så har jag beställt lite djupare plåtare 2500mm som jag sedan sätter under pappen och på takfotsbrädan och ner i rännan. Anledningen till att jag beställde lite djupare plåtar är för att jag inte ska få bakfall på plåten då takfotbrädan sticker upp lite ovanför sponten. Men så som det är gjort så har jag en vitmålad takfotsbräda som döljer alla läkt och ströläkt + att jag har en bra avrinning med en fotplåt i rännan.
Redigerat:
Gör man ett nytt tak med samma tanke som du hade där så sätter man lämpligen en kil, 3 råspontbräder bred och ca 8 cm hög i framkant innan man spikar råsponten.ankan_84 skrev:Tjena, har gjort på ett lite annorlunda sätt. Istället för det sista bärläktet/kilbrädan, så har jag satt en takfotsbräda som pannorna vilar på. När det gäller eventuell avrinning så har jag beställt lite djupare plåtare 2500mm som jag sedan sätter under pappen och på takfotsbrädan och ner i rännan. Anledningen till att jag beställde lite djupare plåtar är för att jag inte ska få bakfall på plåten då takfotbrädan sticker upp lite ovanför sponten. Men så som det är gjort så har jag en vitmålad takfotsbräda som döljer alla läkt och ströläkt + att jag har en bra avrinning med en fotplåt i rännan.

På bilden har dom 4 råspontsbräder brett, men jag skulle valt 3.
Och inte använda detta vid taklutning under 27°.
Exakt, så blir min lösning också, bara det att jag inte har någon kilbräda under plåten. Funderar på om jag beöver det tro? Eller räcker det att plåten vilar på takfotsbrädan och i bakkant mot sponten.
Redigerat:
Jag ändrade mig i sista stund, och har förövrigt lite annan lösning öht.
Men precis i slutet bestämde jag mig för att vinkla upp takfoten lite med kilar, och jag satt alltså kilar på takstolarna som fotplåten sen vilar på. Däremot vilar inte fotplåten i mitt fall på någon längsgående bräda i framkant (jag gjorde ju en specialare) utan bara på kilarna var 60'e cm.
Men precis i slutet bestämde jag mig för att vinkla upp takfoten lite med kilar, och jag satt alltså kilar på takstolarna som fotplåten sen vilar på. Däremot vilar inte fotplåten i mitt fall på någon längsgående bräda i framkant (jag gjorde ju en specialare) utan bara på kilarna var 60'e cm.
Kanske. Blir det problem blir det antagligen under vintern om en massa snö fryser fast.ankan_84 skrev:
Jag vet inte än, helt idealt är det nog inte, jag hoppas det funkar. Det blir lätt så när man velar och har sig, och ändrar sig i sista stund.
Är det skarp lutning på taket så behövs inte takfotsplåt enligt vissa bygganvisningar. Kommer inte ihåg vilken lutning som krävs.
Edit: Jag tycker dock att det är lämpligt att sätta dit takfotsplåt ändå även om taklutningen är tillräcklig, men frågan var om det var nödvändigt och det är det inte alltid.
Edit: Jag tycker dock att det är lämpligt att sätta dit takfotsplåt ändå även om taklutningen är tillräcklig, men frågan var om det var nödvändigt och det är det inte alltid.
Redigerat:
Klicka här för att svara