Hej!
Två nya medlemmar på forumet här, med en fråga gällande isolering av
vindsutrymme.
Förra hösten köpte vi nytt hus; Efter att under vintermånaderna
haft elräkningar på närmare 6000kr/månad, trots idog eldning och
inomhustemperaturer nedåt 5 grader bestämde vi oss för att
undersöka hur det egentligen stod till med isoleringen på vinden.
Döm om vår förvåning när vi, efter att ha rivit innerpanelen
upptäcker att hela taket är isolerat med bitar av pappkartong,
dagstidningar (anno 1960) samt små tussar och bitar med
isolering.
Inte heller någon luftspalt mellan takläkten och
"isoleringen" stod att finna.
Nu är vi nästan klara med rivningsstadiet, men fann dessa
plankor ut mot änden av takstolarna. Eftersom vi läst oss
till att man ska ha 50mm luftspalt mellan råsponten och
isoleringen så blev vi lite fundersamma kring de plankor
som är inringade på bilden. Bör dessa också rivas, och
lägga isolering hela vägen ut till spetsen av takstolen,
eller ska dom vara kvar?
Tack på förhand.
//Martin & Heidi