4 056 läst · 9 svar
4k läst
9 svar
Fukt rinner tillbaka in från snedtak
Medlem
· Norrbotten
· 4 inlägg
Hej
Byggde för 2 år sedan om våran övervåning på vårt 1,5 plans hus från 1927. Den tidigare kallvinda som fanns togs bort och vi byggde toalett och gå-in-garderob där gamla kallvindan fanns.
Efter lite efterforskning på internet och råd från flera byggaffärer som beijer osv gjorde jag enligt följande:
Monterade en oljemasonit ca 25mm från råsponten för att få en luftspalt ner mot takfoten där jag sågade upp för ventilation. Mot masoniten isolerade jag med gullfiber ca 300mm. Sen reglade jag och satt OSB-skiva och gips. DVS ingen plast, vilken ingen tyckte jag skulle ha på ett hus av denna typ. Huset är gammalt och det är självdrag som gäller. I badrummet är det satt väggmatta och taket är målat med färg avsedd för våtrum. Här har jag även satt en fuktstyrd frånluftsfläkt.
Så till problemet. Första vintern så märkte vi att det rann ner vatten i fönstret (som inte var klart än med smygar och lister osv) Min spontana tanke var ju att det var läckage utifrån men ser snart att det är även samma i fönstret i garderoben. Dvs vore ganska osannolikt att det kom utifrån. Var upp på vinden och ser att gullfibern är fuktig precis under masoniten. Så min upptäckt är att det förmodligen stiger upp så pass mycket värme/fukt innifrån huset att när det möter den kalla masoniten så kondenseras det och blir så pass mycket att det rinner tillbaka ner i isoleringen och ner i väggen och fönstret där det "rann ut" så jag såg det.
Detta har sedan hänt varje vinter när det blir häftiga väderomslag, dvs går från mycket kallt till nästan plus.
Så till lösningen. Vad ska jag göra för att undvika detta. En tankte är ju att sätta plast innifrån och få stopp på fukten. Men hur gör man det när är allt är gjort... Dvs man måste riva allt och börja om.
Andra tanken är att fylla luftspalten med sågspån (har fortfarande en del av huset med sågspån utan luftspalt mot yttersnedtaket och där har det inte varit några problem.) Detta för att hindra att masoniten blir så kall av draget som blir i luftspalten.
Tredje är att försöka få bort masoniten så att ångan kondenseras i den kalla luften istället och dras med av luften som cirkulerar.
Alternativ för att få bort masoniten är att ta bort plåttaket (som ändå kommer behöva bytas framöver) och råsponten och ta bort den "uppifrån". När man ändå har "taket" borta kanske man skulle ta bort gullfibern och bara köra sågspån ända ut mot råsponten. Den kan ju suga upp en del fukt för att sen torka vid finväder. Som sagt detta funkar ju på en del av snedtaket redan.
Hur som helst så är det mycket jobb med alla alternativ.
Några andra tips eller tankar? Alla idéer och tankar mottages tacksamt.
Byggde för 2 år sedan om våran övervåning på vårt 1,5 plans hus från 1927. Den tidigare kallvinda som fanns togs bort och vi byggde toalett och gå-in-garderob där gamla kallvindan fanns.
Efter lite efterforskning på internet och råd från flera byggaffärer som beijer osv gjorde jag enligt följande:
Monterade en oljemasonit ca 25mm från råsponten för att få en luftspalt ner mot takfoten där jag sågade upp för ventilation. Mot masoniten isolerade jag med gullfiber ca 300mm. Sen reglade jag och satt OSB-skiva och gips. DVS ingen plast, vilken ingen tyckte jag skulle ha på ett hus av denna typ. Huset är gammalt och det är självdrag som gäller. I badrummet är det satt väggmatta och taket är målat med färg avsedd för våtrum. Här har jag även satt en fuktstyrd frånluftsfläkt.
Så till problemet. Första vintern så märkte vi att det rann ner vatten i fönstret (som inte var klart än med smygar och lister osv) Min spontana tanke var ju att det var läckage utifrån men ser snart att det är även samma i fönstret i garderoben. Dvs vore ganska osannolikt att det kom utifrån. Var upp på vinden och ser att gullfibern är fuktig precis under masoniten. Så min upptäckt är att det förmodligen stiger upp så pass mycket värme/fukt innifrån huset att när det möter den kalla masoniten så kondenseras det och blir så pass mycket att det rinner tillbaka ner i isoleringen och ner i väggen och fönstret där det "rann ut" så jag såg det.
Detta har sedan hänt varje vinter när det blir häftiga väderomslag, dvs går från mycket kallt till nästan plus.
Så till lösningen. Vad ska jag göra för att undvika detta. En tankte är ju att sätta plast innifrån och få stopp på fukten. Men hur gör man det när är allt är gjort... Dvs man måste riva allt och börja om.
Andra tanken är att fylla luftspalten med sågspån (har fortfarande en del av huset med sågspån utan luftspalt mot yttersnedtaket och där har det inte varit några problem.) Detta för att hindra att masoniten blir så kall av draget som blir i luftspalten.
Tredje är att försöka få bort masoniten så att ångan kondenseras i den kalla luften istället och dras med av luften som cirkulerar.
Alternativ för att få bort masoniten är att ta bort plåttaket (som ändå kommer behöva bytas framöver) och råsponten och ta bort den "uppifrån". När man ändå har "taket" borta kanske man skulle ta bort gullfibern och bara köra sågspån ända ut mot råsponten. Den kan ju suga upp en del fukt för att sen torka vid finväder. Som sagt detta funkar ju på en del av snedtaket redan.
Hur som helst så är det mycket jobb med alla alternativ.
Några andra tips eller tankar? Alla idéer och tankar mottages tacksamt.
Min första tanke är att det inte kondens, utan att det bildas is av snön på plåttaket från värmen som stiger upp från rummen. Sen fryser det på igen när det blir kallt och när det börjar tina så har inte smältvattnet någonstans att ta vägen. Då brukar det leta sig ner alla möjliga vägar genom taket ner till ytterväggarna.
Jag känner igen det problemet här ifrån mellansverige, under dessa två kalla vintrar som har varit.
Jag känner igen det problemet här ifrån mellansverige, under dessa två kalla vintrar som har varit.
om jak fattar rätt så skadade du ditt hus genom att såga ut håll nere i takfoten i råsponten och monterade in någon typ av "mögelstoppers" för ventilation?!?!?. Har du skadat pappen åckså? Stäng och täta ordentligt detta håll utsågade i takfoten för att få slut på eländet. Du kan kanske göra det från utsidan?
Det ska inte dra kalt genom någon utsågat ventilhål eller genom isolering. Du har kanske öppnat för kondensdropp från din plåttak också med dina utsågade håll?
Vet ej hur du har sågat ut av bara beskrivningen men jag tror inte det är fukten inifrån som rinner i dina väggar. Det är kondens utifrån som först fryser till is/frost på din nedkylda masonit, plåttak och allt runtomkring i den överventilerade takfoten som sen vid varmare väder tinar och droppar ner.
Läs mer om nya rön ang. överventilerade kallvindar så förstår du problematiken bättre. Att du överhuvudtaget använde en olämplig ventilationsätt när du ändå skulle inreda vinden? Vem har lurat dej i detta???
Om mitt råd är genomförbar och låter vettigt ..... och hjälper bjuder du på en öl
gaia
Redigerat av moderator:
Medlem
· Norrbotten
· 4 inlägg
Hålen i takfoten är sågade på undersidan av det utstick som finns när taket kommer ner vid takfoten. Alltså inte på ovansidan av plåten/råsponten!
Detta gör ju att luft kan cirkulera från takfoten och upp/ner genom luftspalten till "top"vinden där det sitter ventiler längst upp på gavlarna. Är inte det tanken med luftspalt...?
Jag är ändå skeptisk till att det är is/snö utifrån som skapar detta. Kan man se det på något enkelt sett under vintern?
Under pannplåttaket ligger det för övrigt papp utan luftspalt mellan papp och plåt.
Detta gör ju att luft kan cirkulera från takfoten och upp/ner genom luftspalten till "top"vinden där det sitter ventiler längst upp på gavlarna. Är inte det tanken med luftspalt...?
Jag är ändå skeptisk till att det är is/snö utifrån som skapar detta. Kan man se det på något enkelt sett under vintern?
Under pannplåttaket ligger det för övrigt papp utan luftspalt mellan papp och plåt.
Ett tecken brukar även vara att det är mycket is runt hängrännorna och takfoten. Då läcker det ut mycket värme inifrån.
Annars får man försöka ta sig upp på taket och gräva sig ner mot plåten vid takfoten.
Tyvärr känns det som för mycket vatten, för att bara vara kondens. Men jag kan ju ha fel....
Annars får man försöka ta sig upp på taket och gräva sig ner mot plåten vid takfoten.
Tyvärr känns det som för mycket vatten, för att bara vara kondens. Men jag kan ju ha fel....
då ligger det plåt, papp, råspont, luftspalt, masonit,isolering,OBS, gips. Och masonit hela vägen ändå till nock? Trodde det var bara en skiva masonit längst ner vid takfoten
. Så fel kan man gissa när man inte ser själv 
Mina funderingar:
i den gamla delen där du inte fått problem finns det ingen fri luftspalt och inte 30cm isolering så den delen av taket värms upp bättre av värme inifrån och det blir inte så mycket ventilation och kondensbildning och det lilla som blir tar spånet hand om.
Där du har isolerat är ju plåt,papp, råspont och masonit utsatta för utetemperatur och knappast får något uppvärmning från huset dvs mycket kalla. Värst kondensbildning är när fuktig uteluft kommer in i luftspalten mellan kall plåt och kall masonit ( efter en kall natt) och vintertid omvandlas till frost och sitter där tills solen värmer taket och smälter frosten. Då kan det rinna kondensvatten längst masonitskivor som är ju inte helt täta i skarvar och en del kan sippra in i isoleringen. Det mesta av vatten rinner ändå ner och .... ? hur kommer det in i fönster. Vatten inne i fönster? mellan glasrutor? Vad är det för fönster? Takfönster kanske? Rinner vatten på inre glasruta, mellan glasrutor , på fönstrets yttre glasruta??? Eller bara i väggen ovanför fönster?
Om det varit kondens inifrån borde man i alla fall ibland se kondens också på inre glasruta eftersom rutan är kall och betydligt närmare den fuktiga inneluften än masonit som är övertäkt med isolering. Har du superisolerande fönster så är ju kondens på utsidan helt normalt fenomen. Välj själv vad som passar i din situation.
Vill bara berätta att själv har jag oinredd kallvind med betongpannor , papp, råspont och efter kalla sommarnätter fick jag kondens och vid minusgrader fick jag frostutfällningar på den iskalla råsponten vid takfoten . Frosten tinade upp vid varmare väder och vatten sögs in i råsponten som var på väg att ruttna. Det var inte så mycket kondens att det rann på golvet eller i väggarna men min vind är dålig isolerat så det bara balanserade på kanten till katastrof. Någon ljushuvud ökade ventilation på vinden genom att slå håll i väggar vid takfoten och det jag beskriver var resultat av överdrivet vindsventilation. Nu har jag täppt till ventilhål och har inga kondensbesvär längre
. Trodde du har råkat för något liknande....
No ja, vad menar du med vatten i fönster ... ???
gaia
Mina funderingar:
i den gamla delen där du inte fått problem finns det ingen fri luftspalt och inte 30cm isolering så den delen av taket värms upp bättre av värme inifrån och det blir inte så mycket ventilation och kondensbildning och det lilla som blir tar spånet hand om.
Där du har isolerat är ju plåt,papp, råspont och masonit utsatta för utetemperatur och knappast får något uppvärmning från huset dvs mycket kalla. Värst kondensbildning är när fuktig uteluft kommer in i luftspalten mellan kall plåt och kall masonit ( efter en kall natt) och vintertid omvandlas till frost och sitter där tills solen värmer taket och smälter frosten. Då kan det rinna kondensvatten längst masonitskivor som är ju inte helt täta i skarvar och en del kan sippra in i isoleringen. Det mesta av vatten rinner ändå ner och .... ? hur kommer det in i fönster. Vatten inne i fönster? mellan glasrutor? Vad är det för fönster? Takfönster kanske? Rinner vatten på inre glasruta, mellan glasrutor , på fönstrets yttre glasruta??? Eller bara i väggen ovanför fönster?
Om det varit kondens inifrån borde man i alla fall ibland se kondens också på inre glasruta eftersom rutan är kall och betydligt närmare den fuktiga inneluften än masonit som är övertäkt med isolering. Har du superisolerande fönster så är ju kondens på utsidan helt normalt fenomen. Välj själv vad som passar i din situation.
Vill bara berätta att själv har jag oinredd kallvind med betongpannor , papp, råspont och efter kalla sommarnätter fick jag kondens och vid minusgrader fick jag frostutfällningar på den iskalla råsponten vid takfoten . Frosten tinade upp vid varmare väder och vatten sögs in i råsponten som var på väg att ruttna. Det var inte så mycket kondens att det rann på golvet eller i väggarna men min vind är dålig isolerat så det bara balanserade på kanten till katastrof. Någon ljushuvud ökade ventilation på vinden genom att slå håll i väggar vid takfoten och det jag beskriver var resultat av överdrivet vindsventilation. Nu har jag täppt till ventilhål och har inga kondensbesvär längre
No ja, vad menar du med vatten i fönster ... ???
gaia
Medlem
· Norrbotten
· 4 inlägg
Nej bara ca 30 cm ovan isoleringens slut.
Det rinner inget vatten inne i fönstret som är ett 3-glasfönster utan det vatten jag ser kommer ut genom den regelram som jag byggt runt fönstret på den låga sidovägg som är under snedtaket. Denna sidovägg övergår utan avbrott i snedtakets konstruktion.Då kan det rinna kondensvatten längst masonitskivor som är ju inte helt täta i skarvar och en del kan sippra in i isoleringen. Det mesta av vatten rinner ändå ner och .... ? hur kommer det in i fönster. Vatten inne i fönster? mellan glasrutor? Vad är det för fönster? Takfönster kanske? Rinner vatten på inre glasruta, mellan glasrutor , på fönstrets yttre glasruta??? Eller bara i väggen ovanför fönster?
På ytterväggen som är stående plank satt jag vindpapp som löpte en bit upp på masoniten som sitter i snedtaket som luftspalt. Masoniten löper även lite längre ut mot takfoten för att få ev avdropp från ovansidan av masoniten i takfoten istället för i väggen.
Det kanske är ett alternativ att täppa till dom hål jag sågat upp i takfotens undersida för att minska draget genom luftspalten. Takfoten i sig är ju inte helt tät men satt med plank (ej spontad plank) mot varandra så lite ventilation blir det ju ändå.
att minska draget blir inte helt fel, tycker jag. Det är i alla fall värt att prova till nästa vintern och observera om vattenrinnande minskar. Om inget förbättras kan du ju återställa igen. Försök att fotografera i vilket skick är ditt råspont idag för att ha något att jämföra.
Sen kan det ju vara en annan orsak till problem - när taket var oisolerat så hade du säkert inte mycket snö liggandes där. Snön gled ner med jämna mellanrum...
Nu efter du isolerat så ligger det tjockt med snö och det kan bildas is på nedre plåtkanten och smältvatten kan bli stående högre upp eftersom isen stoppar. Har du observerat såna tendenser? Rinner det vatten vid fönster bara när det är snö på taket eller hela tiden oberoende av snö?
Som du ser så gissar jag bara vilt eftersom jag tror inte att det är kondens inifrån. Det kan det gott vara inifrån också ... men man får ju utesluta punkt efter punkt och börja med det enklaste.
Jag har fortfarande svårt att se hur din luftspalt är skapad. Är det så att luftspalten på 2,5cm finns mellan råspont och mineralull och luften kan blåsa nerifrån och ändå upp till nocken? ... du kanske hittar en takkonstruktionsrittning på internätet som liknar din konstruktion ? jag tror att vi snackar om 2 olika spalter
. Luftspalt för mej är en spalt mellan två stoooora ytor som ligger med en avstånd på 2,5 cm mellan varandra där luften blåser. Din luftspalt verkar vara en smal utsågat springa typ en brevlådeinkast ?
gaia
Sen kan det ju vara en annan orsak till problem - när taket var oisolerat så hade du säkert inte mycket snö liggandes där. Snön gled ner med jämna mellanrum...
Nu efter du isolerat så ligger det tjockt med snö och det kan bildas is på nedre plåtkanten och smältvatten kan bli stående högre upp eftersom isen stoppar. Har du observerat såna tendenser? Rinner det vatten vid fönster bara när det är snö på taket eller hela tiden oberoende av snö?
Som du ser så gissar jag bara vilt eftersom jag tror inte att det är kondens inifrån. Det kan det gott vara inifrån också ... men man får ju utesluta punkt efter punkt och börja med det enklaste.
Jag har fortfarande svårt att se hur din luftspalt är skapad. Är det så att luftspalten på 2,5cm finns mellan råspont och mineralull och luften kan blåsa nerifrån och ändå upp till nocken? ... du kanske hittar en takkonstruktionsrittning på internätet som liknar din konstruktion ? jag tror att vi snackar om 2 olika spalter
gaia
Medlem
· Norrbotten
· 4 inlägg
Min luftspalt är som du skriver 2 stora fält där råsponten är det ena och masoniten den andra. Här emellan är det 2,5cm där det kan cirkulera luft från takfoten upp en bit mot taknocken, dock inte hela vägen utan den slutar ca 25-30cm över isoleringen. Det som jag gjort är att jag har sågat upp hål på undersidan av den utskjutande delen av taket (takfoten) så att luft kan komma in och sen cirkulera upp genom luftspalten mot vinden.
Jag får nog pröva att sätta igen hålen i takfoten som en första grej och se vad som händer då.
Jag får nog pröva att sätta igen hålen i takfoten som en första grej och se vad som händer då.
Jag gissar att ditt läckage av inomhusluft upp till luftspalten och undertaket är det som är boven i dramat. Det måste vara snortätt från bostaden upp till vind eller luftspalt om det skall fungera.
Ditt gamla hus är konstruerat för att murstocken skall vara varm vintertid och värma upp kallvinden. Nu har du nästan ingen kallvind kvar och murstocken, är den ens varm längre? Den når i alla fall inte att värma upp din luftspalt.
Tre saker bör övervägas, förmodligen behövs alla tre för att göra ditt hus hållbart på 2000-talet:
1. Bygg bort köldbryggan. Hela undertaket måste bli varmare så att frost/kondensutfällning inte sker. Enda sättet är att flytta ut daggpunkten så att den hamnar utanför undertaket. Det finns olika lösningar som alla går ut på att man isolerar på utsidan om undertaket, men innanför yttertaket. Googla tex på Maco-Dach.
2. Ångspärr. Att inte ha det på en inredd övervåning var ett misstag.
3. Ventilation. Du behöver förmodligen ett ventilationssystem. Tidigare var kanske huset ved- eller oljeledat och då fungerade pannan som "motor" för självdragsventilationen. Den är borta idag, eller? En mekanisk ventilation som återskapar undertrycket i bostaden behövs.
Lycka till!
Ditt gamla hus är konstruerat för att murstocken skall vara varm vintertid och värma upp kallvinden. Nu har du nästan ingen kallvind kvar och murstocken, är den ens varm längre? Den når i alla fall inte att värma upp din luftspalt.
Tre saker bör övervägas, förmodligen behövs alla tre för att göra ditt hus hållbart på 2000-talet:
1. Bygg bort köldbryggan. Hela undertaket måste bli varmare så att frost/kondensutfällning inte sker. Enda sättet är att flytta ut daggpunkten så att den hamnar utanför undertaket. Det finns olika lösningar som alla går ut på att man isolerar på utsidan om undertaket, men innanför yttertaket. Googla tex på Maco-Dach.
2. Ångspärr. Att inte ha det på en inredd övervåning var ett misstag.
3. Ventilation. Du behöver förmodligen ett ventilationssystem. Tidigare var kanske huset ved- eller oljeledat och då fungerade pannan som "motor" för självdragsventilationen. Den är borta idag, eller? En mekanisk ventilation som återskapar undertrycket i bostaden behövs.
Lycka till!
Rekommenderat från shoppen
Varför visas rekommenderat från shoppen?
Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.