1 792 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Tak bytt 1987, behövs bytas? Livlängd generellt?
Hejsan, har precis lagt ut taksprånget (simsen) och det blev kanon. Har även fixat till taket såsom bättre avrinning med fotplåt, nya vindskivebeslag och har även gått igenom taket d.v.s. bytt ut sprukna pannor och kollat igenom taket. Till frågan:
Hur lång tid brukar ett tak hålla med betongpannor? Vårat är som sagt drygt 20 år och jag har mig veterligen inga läckage, papp och läkt ser helt okej ut. Tänkte att jag skulle byta taket när det är ca 30 år, men man vill ju gärna göra det innan gränsen är nådd.
Vad säger ni takläggare om livslängd på tak. Jag har kollat runt och vissa säger att taket ska bytas efter 20 år (vilket låter tidigt) vissa säger 40 år.
Hur lång tid brukar ett tak hålla med betongpannor? Vårat är som sagt drygt 20 år och jag har mig veterligen inga läckage, papp och läkt ser helt okej ut. Tänkte att jag skulle byta taket när det är ca 30 år, men man vill ju gärna göra det innan gränsen är nådd.
Vad säger ni takläggare om livslängd på tak. Jag har kollat runt och vissa säger att taket ska bytas efter 20 år (vilket låter tidigt) vissa säger 40 år.
Tufft klimat och dåligt underhåll är dom största skurkarna, så det är väldigt svårt att ge några bra svar. Vårt tak har legat sedan -79 och har med tur 3-4 år kvar. Vi sitter och spekulerar kring materialval inför bytet, känns nästan som det finns för många produkter på marknaden. :/
Det bästa är väl att ta hem någon som känner någon som kan tak och få ett utlåtande.
(Tips: Man kommer otroligt långt med fika bröd och kaffe, en granne hade en besiktningsman hos sig och mha just fika tog han ett varv runt vår kåk med.)
Det bästa är väl att ta hem någon som känner någon som kan tak och få ett utlåtande.
(Tips: Man kommer otroligt långt med fika bröd och kaffe, en granne hade en besiktningsman hos sig och mha just fika tog han ett varv runt vår kåk med.)
Hur ser man det är dags att byta då? Hur ser pappen ut när den är sliten. Har som sagt kikat igenom vårat tak och pappen ser bra ut, läkten ser nästan oförskämt bra ut, men vad ska man kika mer på, förutom läckage då förstås?
Redigerat:
Om det ligger drivor med björkflygare och löv under pannorna är det inte heller bra. Om alla pannor är hela, pappen och läkten ser bra ut och det inte är fullt med skräp under pannorna är det inget som behöver göras än på länge. Man bör även hålla pannorna hyfsat rena från mossa på ovansidan.
Erik
Erik
Grannen berättade, med reservation om att han inte visste om detta fungerade.Han har fått berättat för sig att om man drar en koppartråd från nock till nock, ett par centimeter över pannorna så ska tydligen tråden avsöndra någonting som dödar beväxtlighet på pannorna. Sant eller falskt, låter inte så troligt tycker jag.
Jag har hört precis samma sak!ankan_84 skrev:Grannen berättade, med reservation om att han inte visste om detta fungerade.Han har fått berättat för sig att om man drar en koppartråd från nock till nock, ett par centimeter över pannorna så ska tydligen tråden avsöndra någonting som dödar beväxtlighet på pannorna. Sant eller falskt, låter inte så troligt tycker jag.
Jag var uppe med piasavan idag men gav upp efter framsidan - Fy vilket jobb..
Mina betongpannor har legat sedan -71 om man skall tro tidigare ägare - helt felfria, en halva sprucken vid en vindskiva, däremot är pappen tveksam det som kan ses enkelt i kanter. Inget uppenbart dropp eller läckage/skador på vinden.
Nästa år blir det Planja på hela stugan - Det har sina fördelar med Bror och Far som plåtis..
Klicka här för att svara