Hej alla glada!
Har en gammal skolbyggnad från 1923 som vi i skrivande stund håller på att byta tak på.
Min fundering är nu på hur snickaren gå till väga när han lägger på det nya taket.
Allt är strippat ner till det gamla spån/sticketaket.
För att få en luftning mot stickorna är mintanke att masoniten, som blir det nya undertaket läggs med luftning mot stickorna. Därefter läggs ströläkt och bärläkt som vanligt så det blir ordentligt med luft även mellan masoniten och bärläkten. ströläkten ska självklart enligt min mening fästas direkt ovan takstolarna, vilka sitter med ca. 100 cc.
Men...
Snickaren som nu lägger taket hävdar att de inte behövs läggas någon ströläkt ovan masoniten, utan att det räcker med den under. bärläkten (45x70) spikar han sedan direkt på masoniten och hävdar att det räcker med den springan som blir under bärläkten när masoniten sviktar, ca 15mm på mitten.
Min fråga är då om detta räcker eller jag ska stoppa honom fortast möjligt???

Sröläkten spikar han cc120. alltså inte direkt ovan takstol vilket jag även det tycker verkar vansinne.

Tack för svar!!
//Oscar

Jag är verkligen ingen expert på detta, men på vårt boningshus låg bärläkten direkt på takpappen/råsponten. Resultatet var att allt jox som smyger sig ned mellan pannorna - små löv, barr och annat - fastnar och binder fukt. Jag skulle absolut lägga ströläkt först, så att fukt och annat har åtminstone en teoretisk chans att rinna ned. På vårt stora garage med spåntak lade vi först masonit direkt mot spånet, sedan ströläkt, bärläkt och sist pannot. Det har funkat hittills. Någon luftning mot spånet verkar inte behövas, men vi kanske har ett ovanligt ojämnt spåntak; byggnaden är från början ett snickeri som snabbyggdes på 40-talet.

Om taket inte är så ojämnt att masoniten bör sitta med en luftning, är det inte nödvändigt.
Att sedan spika 45x70 direkt på boarden och låta självhänget skapa glipan för kondensvatten och annat kan nog fungera iallafall. MEN de gamla "rävskinnen" som sanvändes som ströläkt förr var runt 12mm, Det var nog lite i det minsta laget, så därför är dagens standard det dubbla. 25mm.
Med tiden kommer det samlas skit i den glipan.
Att han sätter läkten på cc120 är nog för att boarden skall få "häng". Annars blir det nog ännu mindre.

Jag hade gjort som GunnarM, alt. spikat 45mm strö (för att tillåta boarden att få häng nedåt) på takstolarna, lagt boarden sedan läktat med 45x70.

Fel eller inte. Sitter dina ströläkt fast behöver du inte ligga sömnlös om nätterna p.g.a glipan på 15mm.

Sovgott
/Norre

Gunnar: Anledningen till att jag ville att det skulle vara luftning mot taket är att försäkra mig mot att spånet blir vått, vilket medför att det börjar mögla ganska snabbt. annars verkar det ju som att hans lösning funkar, det har ju gjorts förr så då borde det väl funka nu med :)
Norre: Låter som inte du heller verkar så orolig över hans konstruktion så det blir nog bra som han gör. hade diskusion med snickaren igår så nu lägger han förhoppningsvis ströläkten över takstolarna...
Hur som helst så kan det asolut inte bli sämre än innan!!
Tack för svar!! //Oscar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.