Hej!

Vindskivorna i plåt som sitter på ena sidan av taket fångas upp utav vinden och "slår" emot takpannorna.
Självklart är det på den sidan av huset som vi har sovrummet :) Så somnar ofta på hösten till slammrandet utav plåten.

Vet att byggmax har en blå skumgummi list med dubbelhäftande tejp på.
tror ni man kan sätta en sådan där. Den är iofs ca 25mm hög.
Eller blir det att jag drar dit fukt eller stannar fukten på något sätt?

Eller ska man skruva fast vindskivan i takplattorna?

MVH//Andreas

Om vindskivorna kan röra sig bör du korrigera detta. De skall vara helt fixerade.

Att hålla på med tejp på vindskivor som utsätts för väder och vind är knappast att rekommendera. Vindskivor skruvar man fast.

skruvar man fast dem i takpannorna? dom sitter ju fast i huset på ena sidan och ligger med lite lutning över takpannorna.
Men sida av huset alla hörn utsätts för väldigt mkt vind och då skakar den upp och ner.
Men du menar jag ska skruva fast den i takpannorna alltså?

Lutar vindskivorna över takpannorna?

Menar du inte vindskivebeslagen? Dessa skruvas fast i vindskivan.
Ingentig skruvas fast i pannorna.

http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-20003.aspx

typ sådan. Alltså itne dom som sitter "rakt" längsfasaden i trä. Utan dom man sätter i plåt ovan på.
kanske heter vindskrivebeslagen.

Jag har aldrig sett dom sitta fast i takpannorna det var däför jag fråga. :)

Japp, det där är vindskivebeslagen. Dessa brukar skruvas fast i vindskivan.

där sitter dom fast :)
men vid hård vind så rör dom sig kanske 1cm uppåt och neråt...man ser d genom att en 3m skiva ser ut som den dansar lite...alltså inte högt eller.
Mitt problem är att ljudet fotplantar sig och hörs i sovrummet som ligger under denna delen utav taket

Ok, du kanske kan dra ner några fler skruvar för att fixera plåten bättre? D.v.s. i plåten ner mot vindskivan. Det är ju inte meningen att de skall röra sig så mycket att de ligger och slår mot taket.

Annars kanske det går att böja ner den del som ligger över pannorna lite mer? Får du ner dem mer mot pannorna kommer inte vinden att kunna komma in under plåten lika lätt?

har ganska brant lutning på taket så tror ej d kommer hjälpa. Den ligger diktant nu.
Ska iaf prova att dra fast den på fler ställen. Men det ser ut som på andra hus så tror ej det är felgjort utan mer att jag har otur. Men som sagt får prova

Det kanske skulle hjälpa med en lite tjockare plåt?

Kan ju vara värt att kolla upp!
vet ej hur tjock denna är men får gå upp och mäta

Ja, jag tror iaf att det är en liten (men kanske i detta fall inte oväsentlig) skillnad i tjocklek mellan t.ex. Byggmax vindskiveplåtar och sådana som en seriös lokal plåtslagare bankar ihop.

jag vet ej om det är byggmax som sitter på huset...jag bara länka till dem för att förklara vilken del jag prata om

De plåtprofiler som finns hos byggmax är 0.5mm, det plåtslagare kör med är 0.6. Det är väldigt stor skillnad på hur vidstyv den är.

Vill bara dela med mig av en erfarenhet jag haft av byggmax plåt... På vårt hus satt tidigare vindskivebeslag från bygg max, varje gång det blåste vibrerade dessa och förde oväsen tills en dag vid en ordentlig storm de helt enkelt blåste av! Efter hjälp från en ordentlig plåtslagare som satte rejälare plåt och anpassade "nerviket" efter taket har vi ej längre dessa problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.