Ni som har lagt tak/lägger tak, hur länge kan ni med gott samvete lämna taket utan pannor/plåt, dvs med underlagspapp och läkt enbart? Jag ser vissa husbyggen som har taket blottat i ett halvår eller försöker rädda det med presenningar temporärt.

Det finns väl en risk att lämna taket utan sista ytskiktet, men var går gränsen? Ett regnoväder kanske det står pall, men hur dåligt ska man sova om natten om det blir väderomslag och drar in en regnperiod på 2v medan man står utan pannor tex?

Det är nog ingen fara att lämna det ett halvår om allt är gjort rätt och tätt. I alla fall med den gamla vanliga pappen. Den nya tunna pappen vet ja inte hur den står emot väder och vind.
Ska taket stå en längre tid så se till att få dit vindskivor och alla plåtar.
Mvh NIklas

Det är solen (UV-strålning) som bryter ner takpappen. Jag skulle inte lämna underlagspappen blottad i ett halvår och sen lägga igen taket. Däremot skall det säkert kunna hålla tätt i ett halvår, men då skulle jag lägga på ett nytt lager underlagspapp innan takpannorna kommer på. Har för mig att jag hört/sett talet två-tre månader ok enligt någon tillverkare.

Nej ett sommar halvår är väl inte att rekomendera. Men det är nog ingen fara att lämna det från nu till i vår.

S
en vecka högst. pappen är inget ytskikt alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.