Marlene Eskilsson skrev:
Jag blir riktigt upprörd när jag läser vad du har varit med om. Tycker att du ska polisanmäla dem för stöld! Det är ju en efterkonstruktion att de skulle ha haft med det i kontraktet, när inget finns skrivet.
Fast riktigt så enkelt behöver det ju inte vara. Om ni har nån form av kontrakt/anbud så borde det ju stå något om slutstädning eller liknande ingår. OM ni sedan kommit överens om att rännorna skall bytas (och inget mer sagt) så är det väl ganska naturligt, och knappast stöld, att de monterar ner de gamla rännorna och sen transporterar bort dom. Vill ni behålla något av de detaljer som rivs så bör ni ju komma överens om det. Antar att ni inte skulle uppskatta att de lämnar kvar en stor plocke-pinn hög med gammal läkt, med motiveringen att det är värdefull ved...

Just Rheinzink är ett ganska speciellt material att jobba med och kräver lite specialerfarenhet/kunskap. Inte alla som valt att jobba med det. Just rännor och rör kanske dock inte är så mycket specialkunskap.

För att tillföra tråden något så tycker jag att de vita rören på Marlenes bild var fina. Gröna plåtrännor mot rött falsat tak tror jag inte blir så snygg kombination. Vindskivorna vita skrev du, menar du dom i trä då? Inte plåt-hängskivan?

Ja, rheinzinken är speciell och kan nog säga att dom som väljer bort rheinzinken kan vara minst lika seriösa. Inte många som gått kursen för rheinzink över lag. Jag har gått den och håller mig borta från materialet så gott det går. Inte så svårt när kunden får reda på prisdiffen mot att jobba med vanlig plåt iofs. Tillvägagångssättet med rheinzink är otroligt omständigt, så att materialet i sig är dyrare är ingenting i jämförelse med hur mycket längre tid det att göra allt rätt. Nu pratar vi mest om bandtäckningar osv. Avvattningen har blivit bättre med de nya reglerna om att man inte måste löda allt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.