M
Mrlupin: Sen så kan man även se det så att dom har fullt med jobb och ska hon ha förtur så får hon betala lite extra.
14 svar · 4,7k läst
S
Skansk_nybyggare: Fackmannmässigt eller ej, så är det "gör om, gör rätt" som gäller! Utan extra kostnad för dig, anser jag.
2 svar · 2,9k läst
A
Asis: Hallå! Mina föräldrar bor i en villa och det har börjat läcka in från altanen till undervåningen, Hur bör man gå tillväga för att laga det hela? Vi har rivit upp taket på insidan (skulle väl ändå bytas nån gång) och det läcker in längst väggen in mot huset. Dock så verkar det knappt vara blött längst in mot väggen under altanplankorna, finns det något sätt att hitta var
0 svar · 1,6k läst
T
thultqvist: Har tänkt att bygga till på huset. Måste dock göra en konstruktion där snedtaket går mot ett snedtak. Samma typ av konstruktion som karlssonhus modell stora lusthuset torsås se länk: http://www.karlssonhus.se/1/1.0.1.0/181/1/ Någon som vet hur jag gör med vattenavrinnigen där taken går ihop? //Tomas
0 svar · 1,8k läst
I
injonil: Som jag har förstått det så är det för att det i ett ouppvärmt utrymme ibland kan bli kallare än utomhus (framför allt på vintern antar jag). Då kan kan luft utifrån tränga in i isoleringen och kondensera vid plasten.
4 svar · 2,5k läst
Q
Quarl: Spikat dolt? Nej, MB350 ska inte spikas dolt enligt monteringsanvisning. Nu verkar taket vara tätt iaf! Det har regnat en del men inte läckt. Då lägger vi pannorna.
7 svar · 7,8k läst
Z
zsimpey: nja regeln är numera max 1/3 in i isolation. vid 250mm i vägg=runt 70 in max.
3 svar · 2,5k läst
G
groundwave: Hej Jag har tänkt isolera ett vindsrum i ett hus från mitten på 1800 talet, taket består av ett tjockt plåttak med ett eternittak utanpå det, luftspalt emellan. Resten av vindsutrymmet isolerades på 70 talet med ca 15cm mineralull direkt mot plåten och sedan spånskivor på det, har ej set några tecken på fuktskador ännu. Jag tänkte göra likadant här men istället ca 25cm ull, eller
0 svar · 2,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Sist jag frågade fick jag pris på ca 1000:- om det var klart för plåt.
8 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jaa, jag vet inte vad jag säga eller tro. Men att det knakar och knarrar beror nog ofta på rörelser, inget konstigt med det. En lite halvblåsig dag under byggtiden märkte jag och irriterande mig på ett knarr i stommen. Jag hade nyligen avlägsnat en snedsträva på en vägg, så det endast fanns en enda sträva kvar för hela väggen. Jag spikade upp strävan igen och det blev tyst.
4 svar · 8,0k läst
E
erinyq: Det gäller att vara envis. Mina byggare fick göra som jag ville och det blev mycket snyggare. Börjar man såga i falsat lertegel i nederkant kommer nämligen falsarna att synas vilket inte är snyggt. Det finns skäl till att de flesta leverantörer (jag har checkat Benders och Monier) rekommenderar att man sågar av falsat lertegel i överkant om behovet finns. Det intressanta är hur min
1 svar · 5,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Den självrensande låter betydligt mindre, men skvätter också och ser i allmänhet anskrämlig ut. [bild]
1 svar · 3,2k läst
J
JOW: Vad var det som släppte, var det skruven som släppte ur träet, gick skruvskallen av, eller var det plåten som gick sönder där farmarskruven gått genom?
3 svar · 4,4k läst
J
JanneL: Låter även som att det är bråttom, om man tänker på vilket väder som vankas.
3 svar · 2,7k läst
F
frohike: Plexi är ett varumärke och tillverkas av akrylplast.
2 svar · 22,5k läst
R
Roroboberortot: Mitt hus har är sammanbyggt med garage. Garageväggarna är isolerade på samma sätt som huset. Allt är byggt på tidigt sjuttiotal. Taket i garaget är oisolerat, inte ens ett innertak. Garaget har platt tak, bjälkar som möjliggör 195mm isolering. Jag tänkte isolera taket så jag kan hålla varmgrader där under vintern. Tanken är att hålla ca 5-10 grader i normalfallet, och så värma
0 svar · 1,5k läst
P
peetan2: Hej, se bilderna nedan (som jag tyvärr inte lyckas få upp i rätt ordning...). Som synes tänker jag bygga över ett gammalt yttertak. Den överbyggda delen kommer sedan att täckas av en ny vägg. Tanken är att jag ska isolera bakom den nya väggen. Vad ska man tänka på här? Jag gissar att det är en direkt dålig idé att ha en helt inbyggd yta där luften kommer att stå helt stilla? Kan
0 svar · 1,6k läst
·
Grillen
Grillen: Du behöver ju inte byta ut betongpannorna bara för att du byter pappen? Vill du vara säker så tar du ner pannorna och lägger ut ny papp och sen på med pannorna igen. Visst det blir ju lite jobb men då är du iaf säker att det håller tätt och det blir ganska billigt.
2 svar · 1,7k läst
N
Noseone: Mögelstoppar och takfotsventilation?
3 svar · 1,1k läst
·
M
mamalokoboboday: Ni har möjligtvis inga bilder att dela med er? De jag hittar är inte så bra på nätet tycker jag... Tack för tipsen
9 svar · 3,5k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Kan egentligen inte ventilera åt något håll, utan att göra stora ingrepp. Ventil i nock är det enda enkla, men det hjälper ju inte mycket om där inte är ventiler vid takfoten också. Det fick bli sågspån rätt mot råsponten. Jag tänker som så att om det inte finns ens minsta tecken på fukt, fast det har varit mineralull rätt mot råsponten i snart ett halvt sekel, ja då
2 svar · 4,2k läst
M
Michael.ho: Har du rätt i. Tack
2 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det kom ett kalas ivägen och nu hittar jag inte länken till repliken. Hittade ett intressant labbtest där man mätt tempen på 20 ställen runt kaminröret och sedan eldat på olika sätt. Läsvärt för den som funderar på hur värme sprider sig i bjälklaget och när virket börjar brinna.... Du får lite mer betänketid helt enkelt.
14 svar · 4,6k läst
gadu^
gadu^: Tycker det också innebär att man får det som en riktig besiktningsman gör vid första tillfället. Varför envisas folk med att anlita Anticimex efter alla skriverier och tv-program?
3 svar · 4,3k läst
S
SBH: en vecka högst. pappen är inget ytskikt alls.
4 svar · 5,2k läst
S
SBH: man går tillplåtslagare om ej hittar det någonstans
1 svar · 3,2k läst
thomas33
thomas33: Vår skorsten från 1960-talet, var det sand mellan bjälklag och skorsten, men råsponten gick ända fram till den. När vi fixade, så åkte sanden bort och ersattes med stenull.
1 svar · 3,2k läst
T
Tiger79: Tror att det läcker in luft utifrån som det redan har sagts. Antagligen läcker det lite i skarven där, undertrycket drar in luft...
4 svar · 3,0k läst
·
E
eastling: Tack för svar! Får åka till färgaffären o kolla efter det.. Ja, tycker också att det tyder på läckage utifrån. Kanske rinner från nocken o ner till hörnet.. Får kolla nogrannare under pannorna imorn.
2 svar · 1,3k läst
P
plåtslagarn: Japp falsfästen funkar alldeles utmärkt. har gjort så oxå och det är såklart bäst. men när stolparna redan sitter där är det svårt att ändra."kunden har alltid rätt" nja men han får som han vill....
9 svar · 7,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.