S
Snorkeljohn: Nu har jag pratat med Mataki som tillverkar pappen samt plåtslagaren och de säger såhär. Spikskallarna får absolut inte komma i kontakt med plåten.så det är därför det föreskrivs dold spikning. Vill man rädda situationen i mitt fall kan man lägga ett lager asfaltkitt över spikarna. När det gäller skarvningen där klisterkanten inte ligger an mot den andra så blir det inte tätt.
6 svar · 7,1k läst
J
JonasFapejo: Han använder ju cellulosaisolering viket inte kräver någon luftspalt. Ser bra ut annars hoppas det håller tät länge !! //
8 svar · 6,8k läst
·
P
Peter_K: Färdigt förutom vindskivorna men det får vänta tills i vår.
5 svar · 13,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] ...allt går att fixa även utan en bra stomme. Det är bara lite jobbigare. Här en bit av en takstol och ett exempel på vad som händer när man i 20 år skiter i att laga små skador på taket; [bild] ;)
4 svar · 10,7k läst
B
bjozac: Hej, Jag har läst och googlat och kikat på äntligen hemma avsnittet d^_^b MEN, jag har fortfarande några frågor som en amatör. Rummet är 6x3m samt 6x3.8m sista 2meterarna. formen enligt nedan |||||||||||||||||||||||||| |||||||||||||||||||||||||| |||||||||||||||||||||||||| ______|||||||||||| Planen är att sätta ett slätt gipstak ca 15cm under nuvarande höjd(270) för att kunna sätta in
0 svar · 1,2k läst
P
Peppe_e: Ja, rheinzinken är speciell och kan nog säga att dom som väljer bort rheinzinken kan vara minst lika seriösa. Inte många som gått kursen för rheinzink över lag. Jag har gått den och håller mig borta från materialet så gott det går. Inte så svårt när kunden får reda på prisdiffen mot att jobba med vanlig plåt iofs. Tillvägagångssättet med rheinzink är otroligt omständigt,
16 svar · 21,8k läst
·
M
marre123: Kan till viss del hålla med att det finns olika omständigheter som kan avgöra + eller - på fakturan! Mitt egna exempel är inte det lättaste taket att vara på samt stor gammal skorsten med trippla " kransar " har väldigt stor lutning på taket samt gammalt handslaget tegel som är snorhalt & relativt skört! ligger på en bergsidan i lutning ner mot älvdalen " Göta Älv " är ett rätt
12 svar · 21,4k läst
M
marre123: Ett tips på en likvärdig ett takpannerengöringsmedel istället för Bensaltensid & Grön-Fri.mm till ungefär samma pris som Bensaltensid men enkelheten hos Grön-Fri med hantering och dosering.mm " Takpannerengöring " finns att köpa hos IMPREGNUM! Har en kompis som jobbar med att måla betongpannor & taktvätt....så det skall funka prima ;) Kanske alla utan jag redan visste =O ??!
0 svar · 4,4k läst
E
SBH: okej då. det kan likna lertegel. man jag saknar offset på profilen och lertegel brukar vara oglaserat. finns glaserat men inte lika snyggt enligt mig.inte ofta man lägger betong eller lertegel här uppe
17 svar · 7,4k läst
·
B
BigGitt: [citat] Ja. Det räcker.
3 svar · 1,2k läst
H
henrik-: Tack, vet att det blev dumt och hastigt skrivet, den första bilden är ifrån insidan av källargaraget där finns flertal sprickor liknande den på bilden, en vertikal spricka finns på utsidan som löper från början på grunden och 60cm ner (sättning?) Bild2 är ifrån pannrummet, där finns sprickor som löper vid taket. Bild3 är ifrån källaren precis ovanför ligger golvbrunn badkar
2 svar · 1,2k läst
·
E
Eliza77: Hej! Jag funderar på att köpa ett 70-talshus som har en hel del problem. Huset är besiktigat av Anticimex och har höga fuktvärden i provhål i grunden, (Det har jag skrivit i annat inlägg), men på det så läcker även taket på sina ställen. 1. Frågan är hur mycket av taket behövs bytas och vad kan sådant kosta? Idag ligger det betongpannor på. Husets golvyta är 140kvm och är helt
0 svar · 1,1k läst
G
Gnarpjohan: Jag kommer att byta yttertaket samtidigt. Men nog skiljer det i kvalitet på olika typer av undertak.
5 svar · 1,3k läst
Alpha
Alpha: Vill inte fördjupa mig in i vad som är dagens normer utan har bara läst mig till enligt moniers anvisningar och det skiljer sig säkert en aning mellan olika fabrikanter, takleverantörer. Men du borde ju kunna luska fram hur husen byggdes 86 och vad som gällde då i anvisningar, klart att om man jämför med dagens standard så kan det ju framgå som ett konstruktionsfel kanske
5 svar · 3,2k läst
platon1980
platon1980: Förutom den lyckade blandningen av eternitrör, kutterspån och täcke av stenull finns även ett vitt pulver bland spånet, kan det bara kalk eller liknande?
0 svar · 3,1k läst
M
M_Persson: Lär nog försöka få upp ett par brädor. Sprickor e jag inte orolig över då det är panel i taket. Får se om jag ens drar kabeln där nu. Försöker koppla in en shuntautomatik ifall någon undrar och har pannan på nedervåningen..
5 svar · 2,8k läst
Skånelängan
Skånelängan: Kan man inte montera vindskivorna lite längre ner så när beslagen fästs så ligger de an med lite högre tryck mot pannorna?
15 svar · 7,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] 10x10 cm? Ja det var en besynnerligt liten yta. Då säger jag ungefär samma som Mathias, pensla på Jape's mögelfri och håll koll på vad som händer sen, håll koll i åtminstone ett år, så alla årstider utvärderas. Kanske någon annan av Jape's produkter är bättre, men jag tycker det verkar som att mögelfri blir den bästa: http://www.jape.se Mest fundersam är jag över att
11 svar · 3,3k läst
MB77
MB77: Det är en omöjlig fråga att svara på här, bästa är att ta kontakt med en byggnadskonstruktör. Kommer nog att bli ett ganska stort projekt att ändra takkonstruktionen.
1 svar · 1,2k läst
RoTe
RoTe: Ja 18 meter är ju lite större än min stuga, då måste du nog ha det så.
6 svar · 4,2k läst
·
H
Hubbe2: [citat] Ska du ha en timme per m2 råspont du spikar dit? Jösses, det var galet långsamt. Jag som inte är snickare la på 12m2 råspont på 1,5h.
19 svar · 109,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det är nog ingen risk att du "klampar igenom" råsponten. F.ö.: Hur ofta klampar du omkring på taket? Man väljer råspont av två skäl: 1) Billigt och rätt snabbt monterat. Om du använder råspontluckor måste de ju fästas i takstolarna lika bra. Vinsten är att brädorna sitter ihop tex fem och fem när du langar upp dem. 2) Stabiliserar taket. Till skillnad från plastdukar och
5 svar · 17,7k läst
S
Skansk_nybyggare: Du kan lätt räkna med minst det dubbla i material, frakter, ställning, containers mm mm. Ca 48.000 är rimligare än de 24.000 Dubbelkolla med leverantören så att det inte blivit fel
12 svar · 9,9k läst
M
mattzon: Man kanske skulle ta tag i det där med krönplåt,tror inte det har funnits nån men är inte säker.Vad kan hända om man inte har nån,kör med pellets året om så pipan står inte kall.
9 svar · 7,2k läst
S
Stenper: Hej vi har väldigt mycket installationer under bjälklaget i tvättstugan på vårt nybygge. Kommer därför att ha ett 300mm sänkt undertak. Nu vill jag ju inte gipsa igen detta utan med rimlig ansträngning kunna plocka ner bitar för inspektion och underhåll. Rummet är ca 3,5m långt och 1,8m brett och undertaket måste uppreglas på längden. Har någon tips på tex 300mm breda och 1,8m
0 svar · 1,5k läst
Consensus
Consensus: Sant! Man ska inte experimentera på vår bekostnad. En ny teknisk lösning för att få bukt med kallvindsproblematiken måste vara beprövad och det ska inte vara upp till enskilda fastighetsägare att bekosta detta. Byggbranschen måste få incitament att ta fram långsiktigt hållbara lösningar. Att bara bygga på av gammal vana borde svida hårt i plånboken när det blir fel. Tyvärr är
12 svar · 4,6k läst
S
sandberg_79: Tack Anders... Vitt är som sagt viktigast ;)
19 svar · 11,5k läst
S
senmathal: [citat] Men kapa gör man väl när brädorna är på plats och gerar ihop nocken genom att lägga brädorna på varandra och kapa. Så gjorde jag och de gick väldigt smidigt. Är ställnigen på plats kan det inte ta lång tid för en van snickare. Men sen är det ju frågan om de gamla ska tas bort och hurvida det som vinskivorna ska fästas i måste åtgärdas. Men att spika upp och kapa till
6 svar · 16,1k läst
S
senmathal: Hej! Vi håller på att bygga ett förråd i anslutning mot stallväggen, typ ett skärmtak med väggar. På ena kortsidan kommer det att vara helt öppet, ingen vägg och marken kommer att utgöra golv. Jag undrar nu hur stor risken är för droppande kondens på insidan av plåttaket när man har så luftigt i förrådet? Förrådet kommer att ligga på skuggsidan av stallet om det har
0 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.