Tak & Vind
Bytta tak: Hej, Ska lägga nytt plåt tak på huset.Det jag undrar är, om jag spikar på råspont på takstolarna kan jag lägga Areco kondens väv direkt på spåntenn i stället för papp då?
Bytta tak: Hej, Fundera på att råspont på den nya delen av taket så det ligger råspont på bägge taket och sedan lägga kondens väv och sen läkt.Kan man lägga kondens väv på dom spontade taken?Tänkte lägga den här kondens väven länk: http://www.areco.se/PDFs/Kondensvav.pdf
Enk Projektet: Där jag bor kostar det 800 från Byggmax och 400 från dom lokal bygghandlarna
myrstack: Gipsputs eller husfix beroende på storleken på hål. Läs på respektive förpacking om hur tjockt du kan lägga på. Tänk på att lättbetong suger ordentligt med vatten så att förblöta eller att prima innan är ett måste.
Elkludde: Så kan man oxå göra, inte alls dumt , så gjordes det ofta med rundgärn, men jag avsåg närmats borra genom både bef takstolarna och det nya spännet, stora fyrkantiga brickor,spänna ihop det sitter kanon
S_Jonsson: Kom gärna med billigare förslag som kan mäta både luft och i material, har inte råd med mycket då det kommer ständiga överraskningar i huset!!
pemat076: OK! Tack för tipsen! Någon som skulle gjort på annat sätt?
MagnusSt: Tack för tipsen, nu vet jag hur jag ska göra.
Lucioperca: Ska försöka ta några bilder utifrån ikväll. Jag misstänker att de är vid dörrtröskeln som det läcker då den börjar bli dålig och när det rann in vatten så var det fuktigt tom på insidan av dörrtröskeln. Det jag inte kan förstå är att det kan komma in så mkt vatten att det rinner i innertaket ... Känns som det borde va ett rejält hål då ... Om det är det som är
zanborak: Hej, Jag har funderingar på att inreda sidovinden i barnens sovrum (sätta in hyllor mm). Vilken funktion fyller sidovinden (huset är från 1990)? dessutom har jag sett att det har kommit in mus i sidovinden så genom att täta till alla hål o springor (ska självklart ha en luftspalt mellan gipsskivor och yttertaket!) så blir jag kvitt detta problem. Min fråga är: Vilken funktion fyller
Yrrol: ska byta tegel mot plåt på bonne-byggnaderna.
hahalj: Bilden är tagen snett mot huset så hängrännans lutning är svår att avgöra utifrån den. Har andra bilder också, men kan inte se på dessa hur det lutar vare sig åt ena eller andra hållet. Ska kolla på plats vid tillfälle. Bra synpunkter i övrigt, uppdaterar min lista: Frågor: - Fabrikat och modell på plåttak - Undertakskonstruktion (ålder underlagspapp, ålder råspont) -
Rodkulla: Hej Misstänker att affären är klar och att ni nu står inför takbyte eller ser er om efter nytt objekt... Vi har bytt vårt tak på vårt hus i Östersund nu i sommar. Huset är ungefär 100kvm (ca60kvm i markyta). Vi bytte hela "millevitten" med spont, papp och betongpannor samt höjde taket ca 30cm och tilläggsisolerade i snedtaken och lite gluggar på vinden. Vi rev taket själva och
verktygsgurun: Jag har för mig att för några år sedan ändrades lagen så att bevisbördan/avtalsskrivnngen åligger hantverkaren. Vilket inbebär om det blir tvist så är det han som skall visa upp påskrivna avtal/offerter.
Okkin: Håller på att renovera ett gammalt hus. Nästa sommar tänkte jag vända blicken uppåt, till taket. Hoppas att jag kan behålla det gamla plåttaket, huset sväljer nog mycket pengar som det är. Men, det är som synes en hel del rost. Tanken är väl att rostbehandla, och sen måla på det. Men, vad har ni för erfarenheter av det? Är det värt all slit och möda? Tycker ni det ser ut att va
thomasx: Det är bäst att du kollar upp priset själv, kan variera en del beroende på vad dom tar för material resp. arbetstid om du anlitar någon. Räkna med ROT också. Alternativet är att spruta själv, sök t.ex. på xpandi-foam. Jag kommer att beställa därifrån troligen i januari.
JOW: Japp, så lite så.. Kanske kommer någon mer beläst här på forumet med några kloka ord.
Blindnit: Som amatör kan jag tycka och tro att problemen kommer först när man lagt modern fin isolering inne på själva kallvinden och då gärna där den tangerar trävirket. Men jag kan ha fel, det har jag haft förr :)
RetaN: [citat] haha mm skulle man ha gjort :). nä blir att leta vidare efter hus. tack för alla svaren jag fått. mvh Robban
Elkludde: [citat] Absolut men dom flesta gånger är det lättare men råspont,om det är trångt o eländigt som det brukar vara på vindsutrymme
Peppe_e: Brukar nog oftast tyvärr inte bero på fallet i rännan utan att värme går igenom isolering i taket å smälter snö, som sedan fryser när vattnet rinner utanför isolerade delen av taket. Så räkna inte helt på att det blir bättre med nya rännor tyvärr....
Peppe_e: Var inte den plåten jag menade. Finns en som är sinuskorrigerad precis som eterniten. Läggs alltså så att taket fortfarande ser likadant ut. Läggs alltså rätt på eterniten. En förutsättning är ju att du har en fungerande luftning redan nu. Ska se om jag hittar en länk....
JonasFapejo: Bygghöjden är t.om 75mm för betongpannor. tegel från 36 lär inte hålla så värt lång tid om det inte är i sjukt bra skick vilket det inte ser ut som på den bild du har uppe. Det är bara att bita i det sura äpplet eller ta hjälp av proffs.
SBH: tänk en vägg. du ska gärna fälla in regler så att regelverket ser ut som en stege. om du sätter råspont så håller allt mycket bättre. du göra en ritning själv och fundera hur du ska göra.
para: Några takpannor gick sönder under stormen i förrgår. Det är ett mansardtak och de sruckna pannorna var de i nedersta raden på flacka delen. Pannorna var/ är spikade i överkant men lösa i nederkant, vinden har lyft dom i nederkant så dom legat och slått och tillslut spruckit. Finns det nått smart sätt att fästa pannorna i nederkant? De stormclips jag sett ska fästas i bärläkten
johan eriksson: [citat] Om nu ditt problem är kondensering pga fukt innifrån och problemet kommer ifrån diffusion genom innertaket så kan du måla på ett diffusionstätt skikt på insidan, iaf om du har ett slätt innertak. Det lär lösa problemet förutsatt att det verkligen är lufttätt.
el_richard: håll lite koll på fuktighet och temperatur där. risken för mögel är överhängande. Kan vara ide att köra lite anitmögel där i vår. för kallt för det nu.