Tak & Vind
petterovski: Huset jag och min sambo skall ta över (byggt ca är 1800 men vet inte hur gammal takkonstruktionen är) har längsgående åsar, alltså inga takstolar. Taket består av lockpanel? som ligger i takfallets riktning. Verkar ligga nån typ av papp mellan övre och undre brädan. Sedan ligger ingen ströläkt, utan endast bärläkt som håller teglet på plats. Överbrädan i lockpanelen, den som
Mikael_L: Använder du någon av de lite modernare taktäckprodukterna som Flexilight verkar vara, så ska du nog se upp med solens strålning. Jag lät T-emballage T-diff underlagsduk ligga oskyddad en vinter, sen på våren hade solen helt frätt sönder duken, gick man på taket så smulades underlagsduken sönder under varje fotsteg. På norrsidan av taket som fått ta betydligt mindre sol verkade
sandberg_79: Vi bor permanent i ett gammalt hus/torp som vi nu renoverar övervåningen på. Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med taket vad gäller tilläggsisolering. Jag har tagit bort innertaket som låg spikat på de tvärgående takbjälkarna. Vi vill ha panel ända upp till nock. Inifrån ser det ut som följande: Brädvägg, 10cm isolering, spåntak i fint skick, läkt och sedan ett tegel
Per-Johan: Tack för ditt svar! Jag har kommit fram till samma slutsats som du och lånat en elhyvel. Eftersom jag nu vet hur många nockpannor det går åt, så kommer jag att dra ett streck på nockbrädan och hyvla av. Sedan stämmer jag av med pannorna och lägger färdigt nocken allt eftersom jag förflyttar mig. Mvh Per-Johan
Mikael_L: [citat] Jag har alltid hört att det inte får regna på den bara råsponten, förutom mögelrisk och sånt så finns det risken att råsponten sväller så hela taket reser sig i "vågor". Jag tror jag läste om någon som råkat ut för kraftigt regn på otäckt råspont och sen fick hålla på och skära snitt här och där med cirkelsågen för att få spänningarna att släppa och få ner
Skogsbananen: Plast känns mer och mer rätt. Ett problem bara, det är redan för kallt för att plasta nu. Är det dumt att lägga spånt nu och täcka med presseningar över vintern? Eller det är det, men hur dumt? Klarar sig spånten? Det skulle vara skönt att få någon slags tak på plats innan snön faller och har jag lagt spånten så kan jag jobba på takets undersida.
silversmeden: Lägg en grov koppartråd eller kopparplåtremsa ca 5 mm längs hela nocken så sköter naturen borttagning av mossa. Jag har två tunna ca 1 mm vikta runt nockpannorna, det funkar: Växer lite mossa sedan vid regn ramlar den ner...otroligt.
saboteur: [citat] Hej! Jag lånar tråden lite så jag funderar på att renovera skorsten och vill bygga en bra konstruktion att arbeta ifrån. Kan du tänka dig kasta upp bilder på din ställning? Vänligen, Christian
Anna_H: Tobias: Det står ju att kallvinden redan är klassad till hälften som boyta, så den detaljen borde inte vara något problem. Att hela inte är det borde då bero på inskränkningar som avsaknad av fönster, för låg takhöjd eller liknande?
apanoladotcom: Jag tänkte bara följa upp den här tråden genom att delge er resultatet: Takstolarna var mycket riktigt självbärande och fackverket spänner mellan ytterväggarna. För min del innebär det att jag nu har ett gigantiskt kök istället för ett litet kök och ett sovrum. Uppdrag utfört.
Yeti 550: Vilken typ av snörasskydd? Hur många fästen/vilken typ? Måste kapning göras?
Noseone: Finns färdiga skivor å köpa på Beijer-bygg iaf. http://www.isovent.se/
Yrrol: oj, hade missat att det fanns svar med bilder. :) Men nu en månad senare så har jag faktiskt fått upp svart sopsäckar. Även om de säckar ner lite här och var så fick jag inte reflexkänslan att taket var så lågt så jag måste ducka. Men är kluven... Tanken är ju att det ska bli fiberoptik stjärnhimmel. Gott skraj att man ångrar det svarta taket, kanske pga slitage eller något, och
hempularen: jag tror att det är helt OK, men räkna med att elektrikern kan komma att kosta lika mycket ytterligare. jag har precis haft snickare hemma som rev ca 8 löpmeter vägg, insidan av en yttervägg, reglade upp och tilläggsisolerade. Dessutom nyttt gipstak, ca 15 kvm. Tror att arbetet gick på drygt 20 000 brutto. Men då gör jag finliret själv med taklister, fixa så fönstersmygarna passar
dunken: Då ska man minst kolla så det är YAP2200 iaf . Tack
parper: Ingen som vet nått ? Misstänker att jag får bita i det sura äpplet och isolera hela schaktet med isolering som klarar värme då ? Blir nog lite dyrt, samt jag är fortfarande orolig över att kondens bildas någonstans där i "ullen" och börjar droppa ner mot olika delar utav byggnaden. /P
Globetrot: Tack för svar! Jo, det är nog i princip gjort 79 tror vi. Någon regel ser nyare ut, men det är inte nygjort. Och det har ju hållit sedan 79 då.....
Gabbe1: För att själv svara på min ursprungsfråga. Jag har vart i kontakt med två av de stora leverantörerna av dessa underlagsdukar och de hävdar att deras produkter passar utmärkt till denna applikation.
storstark: Har för mig att det där är Norrtälje Takpannefabrik eller liknande. Fabriken är dock nedlagd sedan länge. Som tur är ser i stort sätt alla svenska betongpannor likadana ut. Så du kan köpa pannor från tex Monier och Benders och de passar med varandra. Finns små skillnader i utseende, där jag tycker att Benders ser ut att vara lite mer noggrant tillverkade. Din panna ser ut att vara
Richard Andreasson: [citat] Tyvärr är det värre än jag trodde... Jag får lägga till några poster på vad som behöver göras. Avfuktare i garaget och nya garageportar, bland annat. Sedan är badrummet defenitivt och otvivelaktigen i behov av omedelbar räddning. Det känns som att höja taket är mitt sista problem i sammanhanget. En tanke som jag har är dock att bo där över vintern och till våren börja
b_hasse: Det som syns på era bilder kallas nockband, och modellen är mest lik den som säljs på Bauhaus (åtminstone i Göteborg). De finns i svart och tegelröd och kan täcka ett visst glapp mellan nockpannorna och översta raden, men om det funkar för TS måste kollas. Köp en och testa, de kostar ca 26:-/styck. Beijer och Hornbach har en annan sorts nockband som inte kan överbrygga ett glapp, de
isola: Hej! Vinden på mitt hus från 1934 ser precis likadan ut -- jag trodde nästan först att det är min vind :) På min vind är det snustorrt och skadarna är gamla. När jag flyttade in ritade jag med en penna runt skadarna och dom har inte ändrat sig en millimeter. Mineralullen skulle jag nog ta bort och ersätta med cellulosa. På så pass gammal vind är det bättra med ett hygroskopisk
Marlen Eskilsson: Jag trodde inte heller att det skulle bli bra att lägga plåt på befintlig takplåt, men jag fick ändra mig. På det här huset gjorde de precis så i våras. Det var ungefär samma profil på plåten som ligger under, som på den nya. [bild]
Hene: Hur ser det ut under? Det är ofta läkt och papp som behöver bytas innan själva pannorna. Betongpannor håller generellt sämre än tegelpannor och kan behöva bytas efter bara 40 år, så om du ändå ska ta ner pannorna för att lägga om läkt och papp så kanske det är läge att byta pannorna också, men de kan hålla 20 år till. Dagens betongpannor brukar marknadsföras som bättre än
Alpha: Ska få min murade skorsten beklädd med plåt ovan nock i samma veva som taket blev utbytt, det finns bara 1 rökkanal samt en imkanal.Inom kort så kommer en slang installeras + vermeculit runt om så att pipan blir då kall förstås. Nu undrar jag lite över om själva huven, kåpan ska ha ventilation i och med imkanalens funktion men också för att undvika kondens och elände? Jag har hört
aoen: Bakgrund: 1,5-plansvilla med källare från 1972, konverterat till bergvärme. Längs husets långsidor finns kattvindar, en längs med husets ena sida och två mindre på andra sidan med trapphus emellan. På en av de mindre kattvindarna finns vattenrör till ett badrum som ligger innanför kattvinden på övre plan och även ventilationsfläkt- och rör för mekanisk frånluftsventilation, som
Mikael_L: Tryck lite med moraknivens spets i bärläkten. Jag lovar att du snabbt märker om den murknat. Har den inte det så är bara att byta pannan. Och jag tycker inte det ser dåligt ut på bilden. Har det murknat borde det synas missfärgningar betydligt längre åt bägge hållen. Är gästhuset litet skulle du ev kunna köpa ett nytt tak till detta och behålla pannorna som reservpannor. Du kan
b_hasse: Sannolikheten är stor att fukt vill vandra upp genom golvet. Täck i så fall inte golvytan med saker, framför allt inte organiskt material (t.ex Wellpapp). Jag har haft kartonger stående många år direkt på ett betonggolv, och det blev fuktigt mellan kartong och golv. Även mögel påträffades. Använd hyllor eller liknande så att maximal golvyta kan "andas". /Hasse