sventus
sventus: Tack för tips! Ja det lutar nog åt att riva hela taket o få dit alla takstolar, så man ser att dom hamnar rätt också.Tänkte behålla underdelarna på gamla stolarna och fästa dom nya bredvid/ihop med dom gamla underdelarna. Det är inget jättestort hus, så det får bli att lägga över presenningar mellan passen. Hoppas bara att det går att fästa dom nya stolarna bra i dom gamla
6 svar · 5,1k läst
sventus
sventus: Aah...tänk vad man lär sig här, låter bra. Tack!
6 svar · 1,8k läst
B
bengan24: Skall du ha hängränna eller fotränna? Jag gör olika fotplåtar till dom. Sedan tar man takbrygga/stege och monterar fast den med falsfästen på farserna på det bandtäckta taket. Tid beror på årstid med tex snö och slask eller regnfritt. Tid tippar jag omkring 16-18 Tim + material . Pris: ca 600kr/kvm och ca 280kr/m för hängränna och rör. Lite enkel fakta, hojta till ifall det är
6 svar · 2,2k läst
S
synpunkter: Jag tror Novoroom har det du söker efter. Kolla: http://www.novoroom.se/dokument/montering_glastak.pdf
6 svar · 4,7k läst
P
Peter_K: Tror inte det är mycket mer än 20cm. Får kolla lite nogrannare. Bilden är från när jag lagade råsponten för 2-3 år sedan och där kan man se på ett ungefär hur det ser ut. Stora taket lades om i våras.
6 svar · 3,6k läst
·
N
Niklas9: [citat] Ja då räcker det nog med kryss och längsgående bräder på högbenen och uppe på hanbjälken.
6 svar · 6,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har använt T-emballage T-diff. http://www.t-emballage.se/produkter#artikel=261002 Den är definitivt inte UV-beständig. Ett halvår med sommarsol får den att helt ruttna bort. Jag har testat. :) Jag tycker inte man ska låta den stå öppen mer än max en månad, typ. Men jag tror å andra sidan inte någon tillverkare har någon UV-beständig diffusionsöppen takbeklädnad, dom har ju
3 svar · 5,2k läst
onville
onville: Huset är ca 10-11 meter upp till taknocken. Det finns en stege men jag är alltför tung och alltför höjdrädd för den. Vill kunna nå skorstenen fö en ev. omfogning och framtida egensotning.
6 svar · 7,2k läst
S
strevert: Resultatet blev att jag tog bort större delen i köket, inte med på bilderna och la ny plast där. Lagade dom hål som fanns på bilderna med en bra tejp.
4 svar · 5,3k läst
·
S
svanfelt: Tack för ditt svar! Tåls att fundera på då..
2 svar · 1,6k läst
Matti_75
Matti_75: Om det är hål i plastfolien efter väggen måste det lagas. Innerväggar brukar sitta innanför plastfolien i innertaket, så det kan vara därför dom inte använt plasten.
1 svar · 1,5k läst
·
R
robbanonline: [citat] Det där var en riktigt bra länk, tackar!
4 svar · 2,9k läst
R
robbanonline: Jag glömde läkt för ett par hundralappar i beräkningen ovan ;) Jag skulle inte lägga cellplast på taket. Kommer själv isolera snedtak i kattvindar framöver och kör då med cellulosafiber och vindpapp, med en luftspalt och sen befintligt tak med papp och tegel i vårt fall.
15 svar · 8,9k läst
Anna_H
Anna_H: Ingen bra idé Vi har en liten oisolerad vindslucka precis utanför duschen uppe och det går ju hyfsat - så länge man inte använder duschen på vintern. Då börjar det droppa kodensvatten från taklampan och det känns ju mindre trevligt. Han som byggde huset tänkte nog inte helt färdigt...
4 svar · 5,3k läst
Snailman
Snailman: de här kör med mellanåsar istället http://www.aftonvagen.se/ alltså en extra regel mellan varje par takstolar... kolla bild från 2005-02-19 och framåt
7 svar · 12,2k läst
H
Henrietta70: Tack alla - ville bara vara helt säker =O)
4 svar · 5,4k läst
cubix
cubix: Det är frågan om inte det bästa är att täta vinden och montera en avfuktare eller finns det nackdelar med det systemet förutom en viss elförbrukning?
9 svar · 4,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och jag väntar med spänning på en förklaring till vad detta har för relevans på hur man sätter råsponten :rolleyes: Och kan du redovisa hur stor del av arbetskraften i byggbranschen som är kvinnor :cool: Eller är det kanske bransch- snarare än genusrelaterat :rolleyes:
10 svar · 5,9k läst
S
Skansk_nybyggare: Den plåten man lägger ovanpå vågiga eternitplattor är väl så bra. Men hur gör man med ett platt tak (som ser lite ut som shingel)? Mvh
11 svar · 4,4k läst
T
t-quick: Det är tegel idag och det sitter en plåtkrage runt skorsten precis ovan teglet.
2 svar · 2,1k läst
cubix
cubix: Det är svårt att se från marken, men det kan vara så att man kapat plåten lite kort.
11 svar · 2,8k läst
P
pezlin: [citat] Tror inte det är så farligt i isoleringen nu och eftersom jag kommer göra om taket i sommar (dessutom från sabeltak till pulpettak) så kollar jag isoleringen då. Isolering i taket har aldrig funnits. Vet inte om tidigare ägare tänkte fixa det senare men troligen inte. Han trodde sig kunna mycket mer om byggnation än vad som var fallet.
8 svar · 1,8k läst
cubix
cubix: Har byggt på en våning på huset (mansardtak) och upplever hur det knakar och knäpper i huset när det blåser kraftigt ute. Tror inte att övervåningen kan blåsa av, men kan man stadga upp huset på något sätt. På taket har jag råspong och övervåningen är inredd på ett normalt sett med plyfa och gips på alla väggar. Däremot är inte vindutrymmet stadgat på något sätt. Skall
0 svar · 3,1k läst
Joens
Joens: Fick ett pris på min byggaffär på ca 120kr kvm. Om det var mycket så blev det billigare. Verkar bra. Frågan är ju lite hur det är med pappen. Om taket har legat i sedan 40 talet så är det väl rekommenderat att byta papp med? Och då måste man ändå regla om och då kan man likaväl ta plåt.... Annars kan det vara bra att byta en skiva. Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
20 svar · 27,8k läst
H
henrikgran: Det är ju ingen konkret läcka som har upptäckts. Det droppar liksom inte in någonstans. Skortstensgenomförningarna är mycket nogrannt utförda. Fick beröm av plåtslagaren som monterade skortstensbeslagen att det är väldigt sällan så fint utfört
21 svar · 9,0k läst
D
daniprince: Undrar om hur många av er som har låglutande tak med papp eller pvc duk och utför någon sort av underhåll årligen. Genom firma eller ni själva som gör det, eller kanske ni aldrig har gjort något?
0 svar · 1,5k läst
Realdoolar
Realdoolar: Det är ungefär som en säkerhets-torx Anders. Nu har jag ingen ask ph2 liggandes så jag köper det jag behöver. Istället fär att köpa en jädra massa skruv som jag i slutändan kanske skulle kasta så ser jag till att ha prylar som är bra att jobba med. En bit kostade 24 kr och till dem grövre skruven följde faktiskt bitsen med. Så jag känner mig inte så rysligt uppskörtad. Bauhaus
11 svar · 10,0k läst
Matti_75
Matti_75: Ja det är det. Det är det många gör fel, man sätter plast på vissa ställen men inte andra. Då flyttar man bara problemet.
19 svar · 3,3k läst
O
OlaE: [citat] Jag beställde från stegcentralen som du skrev och det blev perfekt! /Ola
6 svar · 4,3k läst
Snailman
Snailman: Tackar, det verkar som ett bra tips!
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.