Totte_S
Håller på med en entréveranda, ca 2,5 m bred längs med huset, och ca 1,6 m djup. Jag vill över denna bygga ett valmat tak, typ som på bilden nedan. Oisolerat, max belastat med råspont, papp och tegel.
När jag googlar runt och försöker få klart för mig vilka fällor som finns, så hamnar jag mest på engelska sidor, och då verkar det nästan enklare att bygga Eiffeltornet uppochner i jämförelse!

Kan någon upplysa mig om en länk till en sida med normal ambitionsnivå, eller enkelt beskriva det som är allra viktigast att tänka på?
Eller är det bara att banka på som det känns rätt att göra?
Tips på infästningar och genvägar till sågningarna i de skumma vinklarna är väl sådant som jag spontant kommer att tänka på som klurigheter.

OBS inte mitt bygge, exempelbild

Redigerat:
Jag har renoverat och bytt bjälkar etc i ett stort valmat mansardtak, och kommer bygga ett garage med valmat tak. Och, tja, det är väl ganska rakt på. Ja det är två vinklar att tänka på, men det är ganska rakt på ändå. Du har ju en ger och en tiltvinkel på kap/ger-sågen så det är bara att ställa in de två efter lutning och vinkel och köra på. Infästning av reglarna i varandra kan man ju alltid fundera lite över, det är ju inga räta vinklar nånstans precis. Ev. vill du såga till "nock-regeln" i vinkel längs med, så du får en spetsig vinkel i nocken att spika råsponten i, och då får man ta hänsyn till att det försvinner lite material och den regeln kommer några milllimeter högra upp. Men nej några större konstigheter är det inte, var noggrann så blir det bra :)

Totte_S
Tack! Det var exakt den sortens svar jag ville ha, och det ligger i linje med vad jag själv kommit fram till efter ett par timmars ritande och räknande
Jag kommer ju bara att göra ett halvt valmat tak, så min korta nockregel hamnar intill fasaden på huset och därmed är det bekymret halvt... ;-)

Totte_S skrev:
Tack! Det var exakt den sortens svar jag ville ha, och det ligger i linje med vad jag själv kommit fram till efter ett par timmars ritande och räknande
Jag kommer ju bara att göra ett halvt valmat tak, så min korta nockregel hamnar intill fasaden på huset och därmed är det bekymret halvt... ;-)
Jepp, men så har du de två "nockarna" som går ner till ytternhörnen, i själva valmningen, också ;)

Totte_S
He, he, tänkte inte på det.
Kanske därför tipset på amerikanska sidor brukar vara att gå upp en dimension på dessa, då får man lite marginal.
Lägger man förresten dessa med centrum över yttre hörnet, eller med ena sidan mot hörnet, eller gör man som känns bäst? Man kanske måste lägga exakt mitten över hörnet just för att kunna spika sponten i något.?!
Får se hur sugen jag är på att klyvgera på längden med bara tillgång till handcirkel.
Stommen uppe nu, ska dubbelkolla alla diagonaler innan jag går vidare så får vi se.

Totte_S skrev:
He, he, tänkte inte på det.
Kanske därför tipset på amerikanska sidor brukar vara att gå upp en dimension på dessa, då får man lite marginal.
Lägger man förresten dessa med centrum över yttre hörnet, eller med ena sidan mot hörnet, eller gör man som känns bäst? Man kanske måste lägga exakt mitten över hörnet just för att kunna spika sponten i något.?!
Får se hur sugen jag är på att klyvgera på längden med bara tillgång till handcirkel.
Stommen uppe nu, ska dubbelkolla alla diagonaler innan jag går vidare så får vi se.
Ja, lägg den med centrum i mitten, annars har änden på råsponten inget att vila på, eller så får du spika dit extra bitar för det, mer jobb och inge snyggt.

Du kan eventuellt montera dit dom en bit för högt och sedan hyvla ner till rätt vinklar, kan ju funka smidigt om du har en handelhyvel ;)

Hej Totte_s!

Hur har det gått med taket? Jag är på gång med ett liknande tak över uteplats och letar förgäves (verkar det som ) efter nån slags principskiss över valmade tak....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.