15 426 läst ·
18 svar
15k läst
18 svar
Behandla mot mögel på vind med roundup ?
Sida 1 av 2
Renoverar ett gammalt hus och har nu tagit mig upp till övervåningen. Här växer lite vitmögel o något svartmögel på insidan av svallet som jag vill ha bort innan jag börjar bygga loft. Letat runt och konstaterar att det finns ingen saneringsvätska som fungerar (enligt flera tester på internet, bla folksam, lunds universitet etc) så funderade en bit till, mögel är svamp, en växt så om man skulle prova bekämpningsmedel mot ogräs ? roundup med lite borax ? Kan jag blanda egen cocktail med ngt som funkar ?
Tacksam för synpunkter.
Tacksam för synpunkter.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Mögel är ingen växt, och jag förstår inte varför man vill spruta Roundup i ett hus.
Mina farföräldrar använde petroleum i kryputrymmet för att få bort myrorna, funkar säkert men skulle jag inte heller rekommandera.
Mina farföräldrar använde petroleum i kryputrymmet för att få bort myrorna, funkar säkert men skulle jag inte heller rekommandera.
Som jag skrev i ursprungspost, det finns ingen mögeltvätt som fungerar enligt flera tester.
Orsaken till möglet tror jag mig veta men vill garanterat döda allt nu när jag ska bygga ett loft på vinden.
Taket är nylagt så jag är inte sugen på att riva upp svallet o byta råsponten.
Bensin är alltid roligt, funderat på det, spruta med diesel är nog inte bra eftersom vanlig diesel nu är så miljövänlig att den möglar i tankarna på bilar.
Mögel är en växt, kallas ofta påväxt och verkar vara olika former av svamp som sprider svampsporer.
Lite rapporter som jag funnit högst trovärdiga:
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1898.pdf
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.37376!/folksams%20test_m%C3%B6gelskadade_tr%C3%A4fasader.pdf
Orsaken till möglet tror jag mig veta men vill garanterat döda allt nu när jag ska bygga ett loft på vinden.
Taket är nylagt så jag är inte sugen på att riva upp svallet o byta råsponten.
Bensin är alltid roligt, funderat på det, spruta med diesel är nog inte bra eftersom vanlig diesel nu är så miljövänlig att den möglar i tankarna på bilar.
Mögel är en växt, kallas ofta påväxt och verkar vara olika former av svamp som sprider svampsporer.
Lite rapporter som jag funnit högst trovärdiga:
http://www3.ivl.se/rapporter/pdf/B1898.pdf
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.37376!/folksams%20test_m%C3%B6gelskadade_tr%C3%A4fasader.pdf
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 398 kr inkl moms
Läs mer
Svampar, Fungi, bildar vid sidan om djur, växter, protister och bakterier ett eget rike bland organismerna.[1] Riket omfattar ungefär 100 000 kända arter[2]; det faktiska antalet arter kan vara så högt som 1 500 000[källa behövs]. De skiljer sig från växterna genom att de saknar klorofyll och är heterotrofa, och de skiljer sig från djuren genom att de absorberar sin föda snarare än äter den samt att de har cellväggar (av kitin och glukaner).Knabbjolf skrev:
(källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Svampar )
Jag fattar inte hur du resonerar. Vanliga medel vill du inte använda för att du hittat en rapport att de inte tar bort allt, så då vill du använda gifter som inte är avsett för mögel och troligtviss inte kommer att funka heller.
Du håller på att bygga in en massa potentiella problem i dit hus
Du håller på att bygga in en massa potentiella problem i dit hus
@ Harry73, tack för svar, det var ju enkelt kontrollerat och vi har med marginal passerat min kompetens men ett klart fall framåt, hur går man vidare, funkar roundup på icke klorofyll saker ? Vad tycker svampar inte om ? Jag tycker inte om svamp.
Nu har ju inte du samma typ av mögelskador som i dessa rapporter, ILV har dränkt träbitar i vatten i 12 timmar och sedan exponerat dom mot mögelsporer, och Folksam har använt målad träpanel som stått utomhus.Knabbjolf skrev:
Lite utdrag från rapporterna.
Från IVL´s rapport:
""men återkolonisering med nya mögelarter förhindrades ej under gynnsamma förhållanden""
Från Folksams rapport:
"Inte i något fall har mögeltvättmedlen lyckats hålla borta återetableringen av mögel till 100 procent. "
Det som säger är att rengöringen fungerar, men stoppar inte återväxten, och det är kanske inte så konstigt, har det börjat växa en gång, så kan det börja växa igen, det är därför man måste åtgärda orsaken OCH rengöra (ofta bryr man sig inte ens om rengöring eftersom sporerna dör när orsaken till dess uppkomst är åtgärdat)
Ett utdrag ut IVL´s rapport:
"När mögelskador konstaterats bör verksamhetsutövaren åtgärda orsaken till fuktskadan och även byta ut det skadade materialet."
Så ifall du väljer att köra helt efter slutsatserna i dessa rapporter så finns det bara en sak att göra, åtgärda orsaken och byta råsponten.
Som sagt, sprayar/penslar du på med någon typ av mögeltvätt och sedan åtgärdar problemet (som troligtvis beror på en läckage eller för hög luftfuktighet) så kommer sporerna dö.Knabbjolf skrev:
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Japp, och inte nog med det. Det kan börja växa även om det aldrig har växt förut, eftersom sporer finns överallt i luften (dock i mycket små mängder).Daniel78 skrev:
Är förutsättningarna de rätta räcker det i praktiken med att en liten spor kommer flygande in genom nockventilen och vips så har du mögel.
Du har således helt rätt i det du skriver. Den ENDA lösningen är att eliminera fukten i utrymmet. Då dör möglet. Det som blir kvar städar man bort på enklast möjliga vis med en skurborste och vanlig mögelborttagning som finns att köpa på vilken affär som helst.
Blandade combiclean mögeltvätt o träolja 50/50 i lacksprutan o blåste två gånger (råkade blanda lite för mycket i en hink), hur ser man när allt e dött ? Nu luktar det mögel där uppe, gjorde de inte förut, hade rapporten rätt, mögel tvätt = mögelgödning ?
Här finns lite info. http://svartmogel.se/hur-fungerar-boracol/
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Fukt = mögelgödning.Knabbjolf skrev:
Dina insatser kommer att vara helt förgäves såvida du inte åtgärdat det ursprungliga fuktproblemet.
Att det luktar just nu beror sannolikt på att fukten du tillfört frigör de ämnen som luktar "mögel".
Låt det torka ut ordentligt innan du börjar oroa dig. Men som sagt, huvudsaken är att du åtgärdat den bakomliggande problematiken. Annars kommer det att fortsätta lukta...
Vi tar lite om konstruktionen: Vinden var inredd av klåpare som bla användt ytved för att inreda nåt oisolerat sommarloft, nästa klåpare flyttar sedan in o bosätter sina barn i utrymmet permanent=inomhusluft som kondenserar mot svallet.
Jag tror mig ha koll på orsaken och åtgärden mot det, jag har nyligen köpt huset, jag var mycket medveten om påväxten och jag fick huset till oväntat skambud, jag kan tänka mig elda upp hela skiten och bygga nytt.
Jag vill göra ett försök döda det som finns med kemikalier innan jag bygger nytt loft. Jag blåste på 2 ggr med mögeltvätt/träolja men tycker inte det luktar fräscht, har en oro att jag gödde möglet med tvätt som rapporten från lund indikerade. Just nu har jag ett el-element som bränner på järnet för att torka ut, knastertorrt däruppe nu, ett område blåste jag på med balsamterpentin då det är gammalt träbehandlingsmedel men ännu inte nöjd med resultatet, vill ha giftigare grejer.
Jag tror mig ha koll på orsaken och åtgärden mot det, jag har nyligen köpt huset, jag var mycket medveten om påväxten och jag fick huset till oväntat skambud, jag kan tänka mig elda upp hela skiten och bygga nytt.
Jag vill göra ett försök döda det som finns med kemikalier innan jag bygger nytt loft. Jag blåste på 2 ggr med mögeltvätt/träolja men tycker inte det luktar fräscht, har en oro att jag gödde möglet med tvätt som rapporten från lund indikerade. Just nu har jag ett el-element som bränner på järnet för att torka ut, knastertorrt däruppe nu, ett område blåste jag på med balsamterpentin då det är gammalt träbehandlingsmedel men ännu inte nöjd med resultatet, vill ha giftigare grejer.
Produkter som diskuteras: "balsamterpentin"
Balsamterpentin
Balsamterpentin är en naturlig, organisk förening som vanligtvis utvinns från tallträd. Det används i flera olika områden, inklusive som lösningsmedel för oljebaserade målarfärger, lacker och vax. Balsamterpentin är också ett populärt
Läs mer