Hej!!!
Hoppas på lite hjälp.. Har sänkt mitt tak med 9cm ca och på en yta med 24m2. när det vart klart så såg man tydligt utbuktningar hela vägen i taket som ojämnheter detta var en byggfirma som har gjort vill jag tillägga, påtalade detta och de satte upp reparationsgips ovanpå. när det nu är gjort så bredspacklade de hela taket med en kanske 50-60 kilo spackel och nu ser man fortfarande ojämnheter, byggare säger att det är helt ok med ojämnheter som synns över hela taket i släpljuset.
Min fråga är stämer detta eller skall man be dem fara och flyga. De har använt trä reglar med 45 cm avstånd och stålband gipset tror ag var 120 eller 90 osäker.
Bifogar två bilder på reglarna och sedan på resultatet
Hoppas på lite info från mer erfarna människor...
mvh jocke
Hoppas på lite hjälp.. Har sänkt mitt tak med 9cm ca och på en yta med 24m2. när det vart klart så såg man tydligt utbuktningar hela vägen i taket som ojämnheter detta var en byggfirma som har gjort vill jag tillägga, påtalade detta och de satte upp reparationsgips ovanpå. när det nu är gjort så bredspacklade de hela taket med en kanske 50-60 kilo spackel och nu ser man fortfarande ojämnheter, byggare säger att det är helt ok med ojämnheter som synns över hela taket i släpljuset.
Min fråga är stämer detta eller skall man be dem fara och flyga. De har använt trä reglar med 45 cm avstånd och stålband gipset tror ag var 120 eller 90 osäker.
Bifogar två bilder på reglarna och sedan på resultatet
Hoppas på lite info från mer erfarna människor...
mvh jocke
Produkter som diskuteras: "stålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Att man valt cc 45 på reglar tyder på att man kört 900 gips. Inget fel i det som jag ser det. Spontant känns det som att det är målaren som inte riktigt lyckats med spacklingen, kan det vara så? Jag utgår från att man fäst reglarna ordentligt i underlaget (taket) så att det inte är dessa som bågnar...
Jag tror att reglarna bågnat, byggaren sa att det fanns risk för det, efter att han satt upp dem, och nu påstår han att det taket är godkänt utseendemässigt jag anser att han kan antingen riva göra om rätt eller så får han inga pengar...
Som jag skrev så har de laggt på reparationsgips ovanpå första skivorna och spacklat 40 kilo i taket men det ser ojämnt ut i släpljuset, över hela taket jag kan tänka mig att det är svårt omöjligt att få helt slätt på så stor yta men detta är nog alldeles för mycket.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden