Hur fixar man egentligen till en snygg takfotsbräda när takregeldimensionen är 195 mm? Slår ni två brädor plus ytterligare en, bredare, utanpå som täcker skarven eller låter ni skarven vara synlig?
/Joel

Jag tycker det är snyggt att fasa av tassen från 195 vid vägg till 120 vid takfot. Med sticksåg går det lätt att fasa ned reglarna (även i efterhand)

Även jag fasar av regeln, men har valt att göra det vågrät, dvs 90gr relativt fasaden, men det är en smaksak och beror lite på om man i framtiden vill ha inbyggda spottar mm. Lämnade 120 kvar i änden och körde med 145 bräda, för att passa övrig stil.

Mitt tips är att mäta rita och använda svart eltejp att markera tänkt snitt, ställa sig på avstånd och se vad som passar huset i övrigt. Blanda in esteten i familjen! Det blir inte alltid den enklaste lösningen, men både husfrid och stil brukar gå hand i hand....

Redigerat:
Jag tycker att brädan på tassen inte skall sticka ned längre än vindskivan, och om man använder 22x95, 22x120, eller 22x145 beror på husets övriga utseende... Och det i sin tur avgör hur mycket takstolen skall smalna av.

Ahh, smart. Det gäller enkla takreglar till ett uteplatstak och de ligger inte på plats än så det blir lättfixat. Tror det sitter 145or på övriga huset så jag kör på det.

Tackar!

Nu uppstod nästa fråga på samma tema...

Taket är alltså till en uteplats och lutar inte ut från fasaden utan längs med. Jag får alltså ett takutsprång i "bakkant", dvs vid högsta punkten. Hur gör jag med vindskivor här om vi fortsätter på samma tema? Jag tänkte kapa takreglarnas ändar lodrätt, givet 195or blir väl snittytan efter sågning drygt 200. Det blir trixigt att få till så feta skivor längs med lutningen (alltså parallellt med fasaden) där jag inte har någon regel att fästa vindskivan i.

Hmm kanske får fixa lite bilder...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.