När man fått en uppfattning om vad som kan vara ett rimligt pris för att få ett ordentligt arbete utfört tar sökandet efter hantverkare/firma som ska göra jobbet vid. Anlitar man inte hantverkare för jämnan är det förstås svårt. Man får läsa på om den typen av arbete som ska utföras och gagga med dem och försöka få en uppfattning om de vet vad de sysslar med. Det kan förstås ändå bli fel men man har gjort vad man kan för att få ett tak som är som det ska till ett pris som gör detta möjligt. Att man skulle kunna få ett arbete utfört till ett pris som ligger under vad som är rimligt är bara futila drömmar som aldrig blir verklighet. Att amatören skulle stå som vinnare och proffset som förlorare är inget som kommer att hända, win win är vad man bör sikta på och får man nästan vad man betalar för kan man vara nöjd.

Tompamannen skrev:
I sverige är det som sagt förbjudet att yrkesmässigt utföra arbete på stege.
Var står detta?
Isåfall är ju rätt många hantverkare olagliga varje dag.

De offerter vi fick för vårt tak varierade mellan 75' och 108' kr.
Vi tog dem som var billigast och det blev bra. Det var polacker och ester som jobbade på bra med svenskt material. Andra dagen jobbade de till sju på kvällen för att hinna få taket tätt innan de gick hem. Vid ett par tillfällen var det dock lite svårt att kommunicera med dem.

Offertens priser på material låg ca 30% lägre än vad jag skulle kunna köpa för, så det betalade i realiteten en del av jobbet.

• Gilla
fremal
  • Laddar…
En förklaring kan vara att den billigare firman trollat med fördelningen material-/arbetskostnad för att bli billigare efter ROT.

Tax dollars at work :)

gjorde om mitt tak själv det var på 120kvm
och det kosta de ca 30000kr
så matrialet kostade ca 23000 kr
continer 2000
och en plåtslagar 5000

Nyfniken skrev:
En förklaring kan vara att den billigare firman trollat med fördelningen material-/arbetskostnad för att bli billigare efter ROT.

Tax dollars at work :)
Det där tror jag också på. Mycket vanligt i branschen.

Nu har jag fått en ny offert från den billiga firman.
Jag sa att i princip allt på taket ska bytas ut och att allt gammalt material tar jag hand om själv.

Det nya priset blev:
Material: 23 875 kr
Arbete: 88 250 kr
Totalt efter rot och materialrabatten (blev samma rabatt som på första offerten -18 875 kr) 49 500kr (enligt offert) Jag får det till 49 125kr, men men

Nu är skillnaden mellan offerterna: 44 900 kr (då är fortfarande container och botforsling av det gamla med i den första offerten)

Jag väntar på en tredje offert, en fjärde firma ska komma och kolla och en femte har jag mailat.
Det var inte lätt det här.
Har börjat fundera på att göra jobbet själv i stället. Det jobbig är bara att taket har en så brant lutning och jag kommer få göra det mesta själv då jag inte har så många att ta hjälp av.

Hur lång tid kan det ta och fixa det själv??

Hade de inte varit värt att skicka förfrågningsunderlaget till någon kunnig, kanske en takläggare i annan del av landet för att låta denne titta igenom det hela och visa på brister, saker du glömt, inte specificerat tillräkligt osv. Risken med anbud är att du får exakt vad angivit i förfrågningsunderlaget, det blir inte som du har tänkt, men helt enligt kontrakt... Och i slutändan dyrt att lägga till de delar du missat...
Hantverkare har väl förmycket att förlora på att blåsa en kund men i andra brancher kan ett dåligt utarbetat förfrågningsunderlag bli dyrt...

Att svara på ett dåligt utarbetat förfrågningsunderlag är väl inte detsamma som att blåsa en kund? Bara för att man är konsument så kan man inte glida genom livet som idiot och skylla alla tillkortakommanden på andra.

Vill man ha något gjort får man antingen sätta sig in i saken så att man kan upphandla hantverkarna själv eller gå till en konsult (inte en annan hantverkare) som kan hjälpa en med att föreslå teknisk lösning och utforma förfrågningsunderlag. Det här med att ta hjälp av en sakkunnig gäller ju också om man hemmasnickrar. Givet många av de råd som delas ut till höger och vänster här på byggahus.se så kommer vi nog snart att se något som liknar timelleffekten.

DANNE_K_ skrev:
[...]
Hur lång tid kan det ta och fixa det själv??
Jag håller som sagt på att avsluta mitt eget tak och kan dela med mig av mina erfarenheter.
Jag har ett vinkelhus med en takarea på ca 190m[SUP]2[/SUP]. Om du slipper vinklar kommer du spara en hel del tid eftersom dessa är ganska tidskrävande.

Jag började med taket den 8:e april och de första två dagarna var vi fyra personer som jobbade med att riva, därefter har vi bara varit två. Vi jobbade mer än heltid (ca 10-12 timmar per dag) med taket i från den 8:e april till den 22:a april med 2 vilodagar under perioden. Därefter tog min semester slut och sedan dess har jag fått in 3 heldagar till med hjälp av min pappa och nu är det bara vindskivor och avloppsluftning som återstår och det ska gå att ordna på en helg.

Sammanlagt kommer taket ha tagit ca 20 heldagar för två personer med hjälp av några personer till då och då. Till detta ska det även läggas 1,5 dag för att bygga ställning.

Det går naturligtvis att göra ett takjobb snabbare om man är van men är man lite osäker tar många moment lite mer tid än vad de gör för proffsen. En sak som jag har sett att proffsen ofta gör är att låta den gamla pappen sitta och lägga ny papp direkt på den gamla. Gör man så kan man absolut spara ett par dagar eftersom det är väldigt tidsödande att få bort alla gamla pappspikar. Dock så anser jag att man bör ta bort den gamla pappen för att se skicket på råsponten. Jag hittade själv lite röta som jag inte hade sett innifrån vinden.

Till sist kan jag tipsa om att det bästa verktyget för att få bort gammal pappspik är med hjälp av en barkspade. Det går oändligt mycket snabbare än att försöka dra bort alla spikar med koben eller hammare.

Tack för dina erfarenheter Janus.
Jag har inget vinkelhus så det böket slipper jag, men taket är väldigt brant så det gör att det blir svårjobbat.

Att lämna kvar den gamla pappen nämnde den tredje firman som jag väntar offert ifrån.
Men en sak som jag undrar över är hur det blir med andningsfunktionen på den nya pappen. På monier.se står det att pappen släpper igenom överflödig fukt inifrån. Lämnar man då kvar den gamla pappen borde ju det försämra den funktionen. eller?

Kan man inte bara banka ner de gamla pappspikarna eller måste de bort?

Nu har jag fått den tredje offerten och den verkar ha ett mer rimligt pris.

Offert nr3:
Material 36 300 kr
Arbete 61 200 kr
Totalt efter rot: 66 900 kr

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.