2 023 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Tak mellan övervåning och vind
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Hej.
Ny här på forumet.
Får snart tillträde till vårt "nya" Hultsfredshus byggt 1971, enplans med källare.
Ska börja med köksrenovering omgående så att köket är klart till inflyttning.
Någon som vet hur taket mot vinden är uppbyggt?
Jag ska montera spotlight i köket och funderar på hur man enklast ska göra.
Är det isolering, reglar, spånskiva i den ordningen sett uppifrån?
Eller kan det t.o.m vara dubbla lager spån med reglar emellan?
Ny här på forumet.
Får snart tillträde till vårt "nya" Hultsfredshus byggt 1971, enplans med källare.
Ska börja med köksrenovering omgående så att köket är klart till inflyttning.
Någon som vet hur taket mot vinden är uppbyggt?
Jag ska montera spotlight i köket och funderar på hur man enklast ska göra.
Är det isolering, reglar, spånskiva i den ordningen sett uppifrån?
Eller kan det t.o.m vara dubbla lager spån med reglar emellan?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Hur de gjorde med hultfredshus då vet jag inte. Men oftast har man isolering, glespanel och gips. Nedersta skiktet kan ju iofs vara gips, panel eller någon form av takskivor ofta med mönstrad yta.
På den tiden var det även vanligt med plastspända tak. som oftast har bytts ut i modern tid eftersom de var väldigt farliga ur brandsynpunkt.
Glespanel är alltså "brädor" ofta 28mm tjocka som sätts på tvären med ett avstånd på ex. 30cm. De har till uppgift att hålla isoleringen på plats, och att ge möjlighet att skruva gipsskivorna lagom tätt. glespanelens cc mått beror på vilket skivmaterial man sedna skall sätta. I moderna tak sitter det också plast under glespanelen, men det är tveksamt om man gjorde så 1971.
På den tiden var det även vanligt med plastspända tak. som oftast har bytts ut i modern tid eftersom de var väldigt farliga ur brandsynpunkt.
Glespanel är alltså "brädor" ofta 28mm tjocka som sätts på tvären med ett avstånd på ex. 30cm. De har till uppgift att hålla isoleringen på plats, och att ge möjlighet att skruva gipsskivorna lagom tätt. glespanelens cc mått beror på vilket skivmaterial man sedna skall sätta. I moderna tak sitter det också plast under glespanelen, men det är tveksamt om man gjorde så 1971.
Medlem
· Östergötland
· 57 inlägg
Det sitter träpanel idag och ovan det har jag sett någon sorts skiva, troligtvis spån då taket inte är bytt på länge. Det borde inte vara några problem att montera spottar och kablar uppifrån vinden då, bara man användet pottor.hempularen skrev:Hur de gjorde med hultfredshus då vet jag inte. Men oftast har man isolering, glespanel och gips. Nedersta skiktet kan ju iofs vara gips, panel eller någon form av takskivor ofta med mönstrad yta.
Klicka här för att svara