C
Centurion: Verkligen ingen som har något råd? Kanske skulle lagt tråden i "Byggmaterial och byggteknik" istället...
1 svar · 21,4k läst
N
noone70: Rivning och stolparna tog ca halva tiden så du borde komma ner i runt halva det m2 priset. Sedan så behöver de ju inte lägga på riskmarginal för hur det ser ut under det gamla taket iom att ditt underlag är synligt.
3 svar · 7,1k läst
P
piko: Okey.. nu är taket lappat.. Smygen fick jag till 650mm, tyvärr glömde jag gradskivan på jobbet... Hur många grader blir en smyg på 650mm? Vill samtidigt passa på att tacka för alla svar! MVH Sebastian
16 svar · 10,1k läst
·
S
sepani: Hej, vindskivorna behöver bytas....suck. Går det bra att köpa "vanlig" ytterpanel i mitt fall 22 x 170 x 5100 mm eller ska det vara någon "speciell" kvalite till dessa? Buggaren
0 svar · 2,4k läst
Ugglan
Ugglan: Köpte inte Monier upp Zanda? Kolla med dem?
1 svar · 2,4k läst
M
MrKarlsson: Hej. Var hemma hos en vän för ett litet tag sen. Han har haft problem med sin panna så den har sotat väldigt mycket. På huset ligger ett tegeltak som bara är några år gammalt, men nu tvyärr mycket sotigt. Finns det något bra medel som löser soten? Han har försökt ta ner någon panna och skrubba med någon avfettning eller liknande men det gick inte. Förslag? (Pannan är bytt så det
0 svar · 1,8k läst
Wisentdual
Wisentdual: En plåtsax. Över nocken klipper du bara ett snitt på sidan och bockar över lämplig kant :-) Sent from my X10i using Tapatalk
1 svar · 4,4k läst
Consensus
Consensus: Välkommen till kallvinds-helvetet. Surfa runt på forumet så blir du upplyst.
1 svar · 2,2k läst
K
knoster: Jag gjorde ett stall för några år sen med kondensskyddad trp och jag har inte hört något negativt av dom iaf.
1 svar · 3,3k läst
M
martinradbo: Vi skall faktiskt nu i påskhelgen, troligen imorgon då vädret väntas vara lite varmare, slänga bort plåten och lägga ett traditionellt papptak istället. Största anledningen till att inte behålla plåten är att det läcker in i nederkant på grund av kapilärkrafter samt att det är skruvat rätt igenom plåten. Kan återkomma med bild på det färdiga resultatet senare.
16 svar · 22,6k läst
·
S
storstark: Mm, du ser nog helt rätt. Skillnaden mot hur man byggde i Sverige för hundra år sedan är väl att finnarna ser ut att ha nån slags duk under glesen. Fördelen med sättet är iaf att man har en fin takfallsstege under montaget :)
17 svar · 13,0k läst
G
gertat1: Du verkar vara i samma sits som mig, jag har det precis likadant. Jag vill göra så lite som möjligt med taket men får nog tänka om. Huset är byggt som ett "T" kan man säga så jag har lite vinklar att bråka med. Jag har ett gammalt tak ifrån 1920 så det är inte spontat och pappat. Jag får väl som du riva befintligt och lägga nytt tak. Då passar jag så klart på att göra en
17 svar · 23,8k läst
·
I
Ita64: Har planer på att lägga ett enkelt golv på vinden, liknande det på bilden. Vår vind har inte så högt i tak, men det kan ju vara bra att kunna ta sig fram däruppe och använda som lagringsplats. Idag ligger det lite brädor utlagda så man hjälpligt kan ta sig fram. Jag vill ha en mer permanent lösning. Bjälkarna sitter med cc från 77 till 120 och är 10 cm breda och 13 cm höga. Jag
0 svar · 1,9k läst
·
Kattvovven
Kattvovven: Abratex? Feelcoat?
5 svar · 9,4k läst
·
saturnus
saturnus: [citat] Håller med om att Kirjo är det bästa som finns på marknaden idag, säljes bl a av Granngården. Annars har ju Galvat, ställt till för lekmannen, och visst, kanske inte så enkelt idag, då grundfärgerna är mer eller mindra förbjudna. Men inom bilindustrin användes en del galvat på karosserna, och där användes löpande band principen, som med allt annat, skall det vara rent.
5 svar · 12,2k läst
R
Riggen: Vill också ha en pålitlig fuktmätare och Teston verkar ju smidig om inte annat. Hur gick det TS, har du köpt nån?
2 svar · 2,1k läst
K
knoster: Den som flagnar är den gamla med plastisol färg,den nya färgen ska inte flagna på samma sätt säger tillverkarna iaf.
4 svar · 3,7k läst
L
Leaff: Här kommer ett foto med.
1 svar · 3,3k läst
·
Elkludde
Elkludde: [citat] 1 meter från skorsten får den ligga utan gångstege till skorsten
4 svar · 7,1k läst
·
I
Icecold: Har varit ute och tittat på plåttak på nätet och hittade på en plåtgrossistsida och Stilpannan kostar 116kr kvm och de fanns alla plåtdetaljer på sidan och sen fanns det Plannja Royal för 179 kr kvm och inga plåtdetaljer på sidan...nu ä frågan..ä stilpannan sämre kvalité tro ? Eller va tror ni ?
0 svar · 3,2k läst
C
Carl-Henrik: Ingen?
1 svar · 2,6k läst
·
C
sir_daniel
sir_daniel: hemmapularen, känner igen det hela (även om min fru klarade sina fingrar...) men annars gjorde vi som du när vi isolerade och la om taket. ränna för att ta ner pannorna och tegellyft för att få upp dem igen.
14 svar · 6,3k läst
P
Proton: PS. Kommer givetvis kontakta tillverkaren, men lite nyfiken hur man tänker. Får ju vänta till måndag innan svar annars ;)
3 svar · 1,9k läst
Suhagg
Suhagg: Tackar för input. Det är nybygge jag funderar på så jag har chansen att göra som jag vill.
5 svar · 4,0k läst
B
bengan24: Ca Pris på bandtäckning i Södermanland: Sadeltak 550-650kr/kvm Fotränna 1800-2000kr/kvm Valmade 1000kr-1200kr/kvm Sedan beror det på taklutningen, över 30 grader påslag på 12% och över 40 grader påslag på 35%. Sedan tillkommer tex alla hinder på taket, Im-kanal, avluft, kamin, ventilerad nock m.m
24 svar · 21,5k läst
cederbusch
cederbusch: Jag vill riva ett gjutet valv i ett gammalt garage som bär upp några takstolar. Finns mer info och bilder i den här tråden. Jag undrar om takstolarna skulle kunna vara fribärande med de dimensioner de har, eller om jag behöver förstärka dem. Jag hittar ingenstans där jag kan räkna på dimensioner men har sett att BH har flera kunniga på området. Finns en vänlig själ som kan ge lite
0 svar · 2,7k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja du. Vem hittar shingel för 90:- ? Plåttak för 70:- Och carisma gick på under 100:-/kvm om jag inte minns fel (nockpannor oräknat), jag kan kolla i ikväll, eller någon annan kväll senare i år. :p
8 svar · 21,6k läst
A
andersmc: [citat] Ryggåstak.
5 svar · 2,5k läst
S
senmathal: Jo det är 0,6 Planja vi har. När jag skulle skruva fast nockplåten tyckte jag att det var lite lurigt att inte dra för hårt så att skruven började slira i plåten. Nita känns både enklare och säkrare frånsett att man måste borra först. Jag antar att man använder en lite kraftigare popnittång än dom här hobbymodellen som man har hemma. Men en sådan kanske går att hyra. /Mats
9 svar · 10,8k läst
T
Tomas Sundin: Hur gick det för dig? Vilken lösning valde du och vad blev dina erfarenheter? Jag står i begrepp att riva av det gamla plåttaket (som tjänat ut) och har för avsikt att lägga ett nytt pann-plåtstak. Jag är osäker på om jag ska riva av allt spån och lägga masonit på de gamla underbräderna, regla upp och skruva fast nya plåttaket eller bara riva bort spånet över takstolarna, reglar
1 svar · 12,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.