Tak & Vind
Marlou: Vi har tänkt rött. Det är den färgen på vår andra lada. Ser nog ut som detta http://www.plannja.com/templates/Page2C____1703.aspx Verkar som aluminium inte finns i rött så då blir det stål men vad är det för skillnad på aluminium och stål? Vilken tjocklek ska man ha? Bra att veta så mycket som möjligt inför att vi tar in offerter. ;) Tack för prisindikationen
phälle: Hur högt är det? Lite knöligt att både måla och byta från stege. Åtkomst från taket är inte alltid det enklaste om man ogillar att arbeta på höjder. Ser dessutom ut att vara tegel på taket och då finns risken att man spräcker pannor när man går på taket. Det bästa är nog en bra ställning. Passa på att måla hela väggen och eventuella höga fönster samtidigt som man byter
BjörnW: Pratade med takläggare nr ett på nytt och han höll med om att om vattnet trängt in i fogarna så spelat glipan vid nedre plåten ingen roll. Och han tyckte det var ett vettigt alternativ att täta glipan med mjukfog istället för att göra om helt. Så det är nog så det får bli...
BigGitt: [citat] Inte vid små arbeten. Men det kräver att du som utför det är medveten om risker. Inte borrar du detta underifrån och andas in?
cubix: De tre innerväggarna går mellan hjärtväggen och ytterväggarna, och den delen har jag inte byggt själv.
Fred vom Jupiter: Nu är taket klart! Det blev en lite mindre lokal firma som gjorde det för 75' efter ROT. De använde dock ryssar och letter vilket gjorde det lite svårt med kommunikationen. Men 30' billigare än första offerten finansierar ju en schysst semester eller en bytt elcentral så jag är nöjd.
yuphin: Hej, Har ni några synpunkter på detta taket? Byggmax t.ex. verkar inte ha alla dimensioner som föreslås på virket, t.ex. 100mmx100mm stolpar, men man kan väl ta 95x95 istället som verkar vara en vanligare dimension.
Elkludde: [citat] Ytpapp värmeklistras
thomasx: Ok, ja använder man skivor blir det skarvar, och då blir det inte helt tätt. Jag avsåg sprutisolering med PU, som då sluter tätt mot bjälkar m.m. Det är ganska dyrt, men mycket bra, finns några firmor som sprutisolerar pu. Eller så kan man beställa gds-kit från england. jag är på gång med det efter att ha haft en firma som sprutisolerade här före förra vintern, blev superbra!
Novisfixaren: Ne men finns en hel del begagnat vikter, skivstänger o.s.v. om jag sätter plast som skydd mot isloring måste jag sedan ha plast även innerst mot rummet innan montering av gips? Det brukar man ju ha annars?
Nils D: Hej, En firma har lagt om mitt tak. Undrar om det är ok att första raden från nocken är mycket sned ?? Takläggaren tycker att det ska vara som det är men jag tycker att det är fel. Avståndet mellan taknockpannorna och första pannorraden blir större och större från höger till vänster. Tycker att den delen av taket är sned på vänster sida. Förresten- om man lägger en vattenpass
mattetvilling: Hittade detta på en sotarsida: "Vid fasadhöjd av högst 4 meter och taklutning högst 40 grader fick lösa bärläktssteg tidigare användas som faststege – om de var typgodkända. Nu bör lösa bärläktssteg och så kallad villastege (klass 1), om de används som fast stege, kompletteras med tydligt markerade infästningsanordningar för säkerhetslina med cirka 2 meters mellanrum
Vante: Kolla på http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx
hempularen: Kan bara beskriva hur det ser ut hos oss. Vi har ett hus byggt ca 1930. Vi har nästan 2 plan, där är lite snedvägg på andra våningen, ungefär 40cm. Dvs vid ytterväggen på andra våningen så är takhöjden 200cm, och går man in 50 - 60 cm i rummet så har vi full takhöjd på ca 240. Det snedtaket är isolerat med torv. Och det finns troligen ingen luftspalt. Vi har bra luft på vinden,
AndersS: Du har ställt samma fråga i två trådar så jag klipper in det gamla svaret jag gav: *Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika) Beror på vilket typ av plåttak du väljer, så det kan bli dyrare. *Slipper oron av att någon panna spricker Händer så sällan att det är försumbart, ingen panna har gått sönder på vårt nu 15åriga tak. *Slipper oron av att någon panna
Fred vom Jupiter: Både Fresh och Pax har badrumsfläktar som kan gå på lågfart hela tiden och varvar upp när det blir extra fuktigt efter en dusch. Det borde väl vara det billigaste sättet att få mer sug ut ur huset och mindre läckage av varm fuktig luft till vinden.
haavard: Jag hade faktiskt tänkt att låta madrassen ta hand om det som ska sviktas! ;) 28 alltså...
AndersS: [citat] Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika) Beror på vilket typ av plåttak du väljer, så det kan bli dyrare. Slipper oron av att någon panna spricker Händer så sällan att det är försumbart, ingen panna har gått sönder på vårt nu 15åriga tak. Slipper oron av att någon panna glider ur sitt läge vid snöras Inga eller minimalt med snöras med betongpannor
Forbo: Oj...vad är det för bunker du bygger?:-) Då är det väl "byggplåt" snarare det heter tror jag...ja, det är nog lite överkurs...om du inte förväntar dig meteorstormar?
Fix-trix: http://www.vilpe.com/WebRoot/1127045/Products.aspx?id=1157129&kategoria=30 jag tyckte dessa fyrkantiga stosar såg bra ut men tyvär lite saftigt pris någon som vet bättre ställe o köpa på? försökt hitta på ebay men vet inte vad man ska söka på.
Joco_: [citat] Jag har inte gjort någonting åt gavelspetsarna, det är orginalisolering där, inte optimalt men ingen större fara för värdena. Eventuell tilläggsisolering får bli ett senare projekt.
Globetrot: Nu hotade jag flera - smart! Tack för tipset.
Svartepeter: Tack för input Hempularen! Vilken typ av kompetenser bör man anlita för att ta reda på om detta är ett ingrepp som är möjligt/tillåtet innan jag ens funderar på att formulera en förfrågan till BrF? Jag ser ett problem i att ta dit en byggfirma för att ge det utlåtandet då dem senare är en möjligt offertlämnare och därmed kan tänkas vara jäviga. Tack på förhand, Peter
Mamertus: Hejsan. Jag har ett hus från 20-talet som har en oinredd vind som dock har varit isolerad i snedtaket. Jag har nu tänkt lösullsisolera från hanbjälkarna och 40-50 cm upp (takstolarna är ramverkstyp) och därmed tänkte jag bygga en gångbro på hanbjälkarna. Dock är det en av hanbjälkarna som är kapad för att ge plats åt en murstock. Det som håller ihop hanbjälken i dagsläget är
Niklas_1: Har fortsatt läsa och svängt i min uppfattning kring mina förslag/idéer tidigare. Jag tror det är ett system med samma princip som Thermisol eller Maco Dach som gäller. Alltså med en diffusionsöppen underlagsduk under cellplasten. De har ju förmodligen tänkt till tidigare... :)
Tallbarr: Såg ju ut som vanlig nockmassa, men som mattetvilling säger, kolla med tillverkaren vad som gäller för just den duken du har bestämt dig för
ats: Raftar (äldre ord tror jag) är "limträ reglar" på 270x38 mm som står på tvären ovanpå limträbalkarna. De bildar isoleringsfacken, så man kan stoppa ned 2x145 mm isolering där. Läkten för takplåt skruvas sedan i dem. Jag har tre utrymmen som är ouppvärmada med tak över sig: Stor terass: 7x3m, Entre: 3x2m, Förråd: 3x1,5m. Ovanför dessa saknas isolering, men det är ju ouppvärmt