Goteborg
Goteborg: http://www.plannja.com/upload/2012%20Kulörprogram%20Plannja%20Hard%20Coat.pdf http://www.lindab.com/se/Documents/Byggkomponenter%20och%20Hall%20PDF/Kulörkarta.pdf http://armat.se/documents/Kulörprogram-Armat.pdf http://www.ruukki.se/~/media/Sweden/Filer/bygg/Ruukki_Kulorkarta-for-byggprodukter.ashx Där har du 4 färgkartor från 4 tillverkare som är vanliga i den svenska handeln. Bara att
2 svar · 1,5k läst
DANNE_K_
DANNE_K_: Har du hittat någon bra takläggare? Jag är också på jakt efter en i Nyköpingstrakten.
2 svar · 1,7k läst
Mickelie
Mickelie: Har nu reglat ramen runt samt alla reglar på tvären med 600mm mellanrum. total sänkning hittils 70mm. tänkte ja kanske skulle slippa regla på längden om ja använder mig av lampor som inte behöver så mycket utrymme. satt och kollade lite på lampor idag och hittade en tråd om lampor från just denna sidan och folk verkade vara nöjda, tänkte om dessa kan vara nått att ha:
13 svar · 4,4k läst
·
A
Arne999: Jag la om taket förra hösten (hantverkare gorde jobbet alltså) på min sommarstuga. När ja va uppe senast såg ja att det runnit en kanal lägs skorstenen (fortfarande blött brunt vatten). det hade regnat mkt de senaste dagarna och ja hade inte varit uppe på nån månad. Jag kröp in på vinden och kikade men kunde inte hitta ett spår av nån fukt på skorstenen på vinden. PÅ insidan va
0 svar · 757 läst
Kattvovven
Kattvovven: Blötsnö kan väga uppemot 650/kvm, sen inte glömma om det blir en jävla massa snö
3 svar · 1,3k läst
·
G
guggenheim: Öst-varianten kan jag få tag i för 365kr/10m2 verkar det som, så mina 155 m2 skulle ge ett materialpris under 6.000:- Köper jag Trebolit Glaciär på Byggmax blir det 84:-/m2, tot 13.000:- På en offerter jag fått där Trebolit R01 uttryckligen angetts har det även bakats in lite plåtkanter i priset, men för 155m2 ligger det på runt 28-30.000:- vilket är aningen mer :) Prisskillnaden
2 svar · 1,4k läst
K
Knabbjolf: Jupp jo, de e där jag är nu, allt är utrivet, bara takstolsen o svallet kvar men det är tråkigt, åker på en massa trädgårdsarbete nu när jag väntar o inte spikar, fup, måste göra nåt riktigt dumt snart, sugen på att elda upp garaget.
18 svar · 15,4k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, det känns ju som alt 3 är det enda vettiga egentligen, mycket jobb dock men sen kan man sova lugnt.
2 svar · 3,6k läst
F
Fred vom Jupiter: Jag sätter Huntonit. Spontat och färdigmålat men kanske inte billigast. Finns med trästruktur eller slät.
8 svar · 8,2k läst
R
realdexter: Jag håller på att fixa till ett utekök. Det består av en diskbänk på stativ med vatten och avlopp. Nu återstår taket och då tänkte jag ta tips och råd från forumet. På bilden framgår hur bänken ska stå mot en husvägg. Hur fixar jag enklast till ett tak över den. Taket ska vara 2,5 m brett och ett utfall på ca 1.5 m. Min tanke är att använda svart korrugerad plåt som
0 svar · 9,1k läst
·
L
liljehult: Hej! Vi är ganska nyblivna ägare till ett 75 kvm litet hus. Vi har hela tiden haft utbyggnad med i tankarna men har inte haft någon brådska, men nu har vi fått en fuktskada i källaren och är i behov av en dränering och känner därför att vi nu måste bestämma oss för hur vi ska göra. Vår önskan är ett stort rum och 2 små rum eller ett stort och ett litet sovrum, ca 30- 40 kvm.
0 svar · 3,6k läst
·
P
pbengtsson: [citat] Antar att det är ett uterumstak utan några större krav på nedböjning utan bara att det skall hålla, då funkar 45x75
3 svar · 2,6k läst
E
SBH: men om du skall drä röret på samma ställe så gäller vad isolde skrev
9 svar · 14,5k läst
·
K
knicklas: Hej Totte_s! Hur har det gått med taket? Jag är på gång med ett liknande tak över uteplats och letar förgäves (verkar det som ) efter nån slags principskiss över valmade tak....
7 svar · 9,8k läst
C
cem77: Är lämpligt att gå över och kolla sitt tak två gånger om året minst. Innan och efter vintern kan vara lämpligt och passa samtidigt på att rensa hängrännor från skräp.
8 svar · 2,8k läst
·
F
frankbolsoy: Många plåtslageri har hur mycket jobb som helst, därför kan dessa spela lite på priset dom ger ut. Dom vill bara ha jobbet om dom tjänar bra på det annars har dom jobb så det räcker ändå. Många "indianlösningar" kan bli gjorda om man inte har en som man vet är seriös. Kan även bli det när man har besiktningsman, då de flesta plåtslagare vet vilka saker dom kan fuska på utan
13 svar · 13,3k läst
W
walderama: Någon av forumrävarna måste väl ha något bakom örat?
2 svar · 1,3k läst
J
jerydh: Ok, tack för svaret!
2 svar · 3,3k läst
S
storstark: På (70?)-80-talet var det en tid ganska vanligt att lägga takplywood rakt å takstolarna för att sedan spika på strö- och bärläkt, så den konstruktionen förekommer. Skadan/läckaget fanns garanterat där innan du flyttade in. Tar lång tid för trä att ruttna, även vid mer eller mindre konstat väta. På under vinterhalvåret kan det dessutom inte växa alls, så egentligen kan man
2 svar · 2,3k läst
B
beque: Tackar för svaren! Som nybliven husägare så har man många funderingar och det är bra att ha ett forum där man kan få hjälp med att reda ut funderingar man får. Jag har inga problem med min vind idag, var uppe och kontrollerade så sent som igår och allt såg bra ut. Det var dock då jag kom att fundera på detta och startade tråden.
5 svar · 6,0k läst
K
kickassford: tack, bra generell info om hur man lägger pappen, tyvärr inte så mkt om genomföringar
12 svar · 9,8k läst
N
Noseone: TS skall ju ha vind, varför frågar ni om innertak då? Du behöver inget mer än vad du har förutsatt att du isolerar mellan innertak å vind. Där kan du ha ångspärr under isoleringen om du skall ha värme på året om. Se till å ha takfotsventilation av något slag å att inte isoleringen täcker denna. Sent from my GT-P7500 using Byggahus
9 svar · 2,2k läst
Goteborg
Goteborg: 40m / 5000 kr = 125 kr/m Låter helt okej tycker jag.
5 svar · 19,8k läst
Suhagg
Suhagg: Kräver dock urfräsning för hängrännekrokarna [bild]
11 svar · 38,9k läst
Z
zeno: Flyttade in i en villa byggd 1960 för ca 1 månad sedan. Huset är besiktigat och det framgick då att det var en del problem med taket och vi fick rekommendationen att helst åtgärda det till sommaren. Taket är ett sadeltak med råspont, papp, läkt och betongpannor. Enligt besiktningsprotokollet har säljaren uppgivit att yttertaket är renoverat, takpapp och läckt utbytt delar av takfoten
0 svar · 4,3k läst
B
BigGitt: Det är just fukten som kan ställa till med problem. http://www.byggahus.se/wiki/Diffusions%C3%B6ppen Det är detta jag menade med "Allt som släpper/andas fukt kan användas"
6 svar · 7,2k läst
C
Centurion: Verkligen ingen som har något råd? Kanske skulle lagt tråden i "Byggmaterial och byggteknik" istället...
1 svar · 21,4k läst
N
noone70: Rivning och stolparna tog ca halva tiden så du borde komma ner i runt halva det m2 priset. Sedan så behöver de ju inte lägga på riskmarginal för hur det ser ut under det gamla taket iom att ditt underlag är synligt.
3 svar · 7,1k läst
P
piko: Okey.. nu är taket lappat.. Smygen fick jag till 650mm, tyvärr glömde jag gradskivan på jobbet... Hur många grader blir en smyg på 650mm? Vill samtidigt passa på att tacka för alla svar! MVH Sebastian
16 svar · 10,1k läst
·
S
sepani: Hej, vindskivorna behöver bytas....suck. Går det bra att köpa "vanlig" ytterpanel i mitt fall 22 x 170 x 5100 mm eller ska det vara någon "speciell" kvalite till dessa? Buggaren
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.