andersmc skrev:
Var har du fått det ifrån?

Det är bara att följa monteringsanvisningarna som följer med pappen. Vi utgår från att de som tillverkat pappen också har koll på hur den ska monteras.
det är mycket anvisningar o nya produkter som i efterhand har visat sig vara helt förkastligt jag kommer definintift alldrig slå ett spik genom ytpapp

Vi har satt upp pappen enligt anvisning och oavsett så är det inte i spikhålen som det läcker in, jag tror helt enkelt att taklutningen är för dålig, att vattnet stannar och tränger igenom tillslut :( Jag vet inte hur mycket det lutar men kanske 1 cm per meter, antagligen för dåligt men det var för att ungarna ska kunna leka däruppe så småningom.

Vad tror ni om att jag lagar den befintliga pappen som nu blåst sönder, ska jag köra takmassa över hela taket och sedan lägga en trall uppe på det som ungarna kan gå på? Eller ska jag ta loss takpappen och börja om från början, går det ens att få ett tak som lutar så lite tätt?

Har läst om gummiduk för just platta tak men det verkar vara dyrt och inte gå att få tag på för en privatperson.

Om det är 1 cm per meter är det mindre än 3 grader. Då räknas det som platt tak och då är det helt andra normer som gäller.

Ja, är det så lite lutning är det nästan helt omöjligt att få det tätt. Då är det helsvetsad rostfri plåt eller hel gummiduk som gäller. Men det blir väldigt lyxigt för en lekstuga.

andersmc skrev:
Ja, är det så lite lutning är det nästan helt omöjligt att få det tätt. Då är det helsvetsad rostfri plåt eller hel gummiduk som gäller. Men det blir väldigt lyxigt för en lekstuga.
Papp som är i hopp svetsad håller tät på platta tak men svetsningen måste brännas ihop av proffs.

Vilken perfekt tråd! Vi ska bygga en lekstuga snart och vår plan är att ha just en liten takterrass uppe på så jag lånar tråden lite om det är ok :)

Så här tänker vi lekstugan:

• Envånings med takterrass och staket ovanpå.
  • Tak med takpapp som lutar tillräckligt för att vatten ska rinna av.
  • Lagom takutsprång för att skydda väggar.
  • Stolpar (95x95) som går hela vägen från grunden och skapar staketets ytterhörn.
  • Ovanför det lutande taket reglar vi upp och lägger trallgolv

Vad tror ni om det upplägget?

Det vi funderar på är hur vi får det tätt vid stolparna som går upp... Tips emottages tacksamt!

Vi har fått bukt på det läckande taket, lade på ytterligare ett lager ytpapp som vi limmade fast med balnd annat PL400 (tror jag det var) samt en massa som jag tätade skarvarna med. Slog i några spikar i hörnen också och tätade även där. Nu har jag inte sett till ngot vatten i taket :)
Däremot på golvbrädorna... det blir en fuktig fläck på ett ställe, det ligger markduk under lekstugan så jag förstår inte vad det är? Kan det vara något som växer under markduken? Ska jag lägga på en massa tidningspapper för att kväva och mer markduk kanske?

bubba123, hade tanken precis som du att köra 95x95 hela vägen upp från start men vi valde att ta det pö om pö och kommer sätta balkskor på taket och stolpar, det ska hålla utan problem det med.
Vet inte hur man får det tätt runt stolparna, plåt kanske? Hoppas ngn kunnig svara på din fråga :)

Skönt att det löst sig med det läckande taket! Men jobbigt med golvet.. Står stugan rakt på marken (med markduken mellan)?

Har surfat en del och hittat nått som heter tätningskitt, tex http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Tatning/Tatningskitt-36686/. Det verkar ju vara ett mirakelmedel som man kan fästa takpappen mot dom genomgående stolparna med!

Golvet... har tittat under stugan och där finna ingen växtlighet och inget kan hålla kvar vatten där heller, fick då reda på att maken spillt olga på golvet därinne så problemet är löst :)

Tätningskittet blir säkert bra men kanske kan man foga skarvarna mellan tak och stolpe också innan takpappen läggs? Vi är inte uppe på taket och bygger ännu, nu är det trallbygge runt lekstugan och det har tagit en hel del tid med underarbetet :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.