Hej,

Har ett radhus från 70-talet där jag skall bygga en trappa upp till vinden. Då det är bärande betongbjälklag i taket på översta våningen har jag gjort en anmälan till kommunen på detta och tvingats göra en rad åtgärder eftersom de anser att jag gör om vinden till boyta. Jag har grannar på båda sidor. I brandskyddsdokumentationen som jag anlitat en konsult att göra står det att väggarna mot grannarna skall vara i brandklass EI 60. I nuläget är det ett lager gips med okänd isolering bakom. Jag kommer att sätta på ytterligare två lager standardgips för att uppfylla EI 60. Min fråga är då: Hur skall jag täta vid golv och tak på bästa sätt? Behöver skarvarna mellan skivorna tätas eller räcker det med glasfiberväv och spackel? Golvet på vinden är alltså av betong och taket på huset består av betongpannor med board under. För att få bästa brandskyddet skall det väl vara gastäta väggar mellan husen?

Tacksam för svar och tips på hur jag skall gå tillväga.

MVH Åke
 
Det finns brandfog att köpa i bygghandeln som du kan foga med vid golv och tak. Skivskarvar behövs i regel inte fogas om man sätter skivorna tätt och med förskjutna skarvar. Fireseal heter en brandfog.
 
Ok, tack för svaret!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.