H
hfjn: Jag har ett gammalt eternittak som tyvärr börjar bli alltför dåligt och har tröttnat på att byta sprukna plattor. Funderar nu på ett nytt papptak med listtäckning istället eftersom det är den ursprungliga taktypen på mitt gamla hus. Det ursprungliga taket består alltså av en listtäckning på takspån på vilket det senare lagts eternit på bärläkt. Om jag nu inte vill riva allt
0 svar · 1,9k läst
E
eviljava: Ring ditt försäkringsbolag och fråga hur de ställer sig till att reglera en skada för ett limmat plåttak som blåst bort
2 svar · 3,5k läst
R
rikard454: [citat] Ahhhhh, just ja - det sitter en packning på varje spik också... Nu verkar det "bara" vara upptill/vid nocken det läker så det kanske ändå är tätlisten som vittrar, taket är så pass brant/halt att jag undrar om fåglarna klarar av att hålla sig på plats när dom eventuellt drar ut bitar av tätbanden - men dom kan ju vittra av ålder bara också. Hmm, undrar om plåtslagerierna
2 svar · 4,8k läst
·
K
karlsson-peter: [citat] Det sitter träpanel idag och ovan det har jag sett någon sorts skiva, troligtvis spån då taket inte är bytt på länge. Det borde inte vara några problem att montera spottar och kablar uppifrån vinden då, bara man användet pottor.
2 svar · 2,0k läst
A
Alva10: Hej har idag trp 20 på 3 graders lutning och med klockspik, det har varit en läcka på taket som är åtgärdad men tänkte nu byta ut taket. 3 graders lutning på trp är ju inte att rekomendera men garaget är byggt ihop med huset och jag kan inte höja så mycket som skulle behövas. Papp tak vill jag inte lägga för tycker det är gräsligt fult, så min fundering är om man höjer upp
0 svar · 968 läst
L
lvedin: Jag har köpt ett hus där färg har släppt på skorstensplåten. Hur behandlar jag det innan jag målar på ny plåtfärg, måste jag slipa ned rost och lös färg till blank plåt innan jag målar ?
0 svar · 1,6k läst
R
Roosen: Hejsan ,ursäkta sent svar. Har inte varit inne här på ett tag tydligen.. jo, det blev en kosntruktion med råspont tätt ihopsatt, på det diff-öppen duk och ovanpå det 60 mm xps skivor. Dvs lite utvändig isolering. Dock har jag fortfarande inte isolerat på insidan, så jag har fortfarande en kallvind. Har kollat läget de sista två vintrarna och det har aldrig bildats frost eller på
10 svar · 8,1k läst
P
pbengtsson: Man sågar inte ut något i nock. Se till att takreglarna som möter varandra sitter ihop, ex med spikplåtar eller skruv/limmad plyfa. Det andra vågar jag inte svara på då jag inte riktigt förstår, men antar att med högben är det som jag kallar takstol, dvs regeln från nock till vägg. Men tänk på att fackverkstakstolar inte alltid har hela reglar mot yttertaket, det komplicerar det
4 svar · 12,2k läst
J
JazzBosse: Tack för att ni tar er tid att svara! (Är villaägare, men kan inte så mycket om byggnation.Men behöver någon råd om ekonomi kanske jag kan vara rådgivare.:))
6 svar · 8,8k läst
T
tbbe: Nej tyvärr inte, har bara 215 ca takhöjd där idag så vill inte gå ner mer, men gå upp som du säger låter ju som en bra ide. Behöver jag dra upp ytpappen sen under plåten också? Eller ska den ligga över?
2 svar · 3,1k läst
·
DANNE_K_
DANNE_K_: Nu har jag fått den tredje offerten och den verkar ha ett mer rimligt pris. Offert nr3: Material 36 300 kr Arbete 61 200 kr Totalt efter rot: 66 900 kr
26 svar · 8,9k läst
A
AndersS: Bättre att spara pengarna som ni skulle betala taktvättare och använda dem till att byta taket tidigare istället.
1 svar · 1,9k läst
phl
phl: OK, jag släpper det där med tegelpannor mjuka som blött knäckebröd. Faktum kvarstår, inte en panna är den andra lik och det är uppenbart en av teglets egenskaper, något jag ser som positivt rent utseendemässigt. Patinan kan väl sägas vara jämn, ena sidan ligger i söder, andra i norr. Norrsidan har en del ytlig påväxt jämt över hela taket, södersidan är som ny och otroligt
5 svar · 5,4k läst
H
houseofmojo: Hej på er, Vi har precis köpt ett 1.5-planshus byggt 1956 som vi flyttar in i om en vecka. Tanken var att flytta ut innerväggarna på övervåningen ca 60 cm för att få mer golvyta. De befintliga väggarna är idag ca 140 cm höga. Vid besiktningsgenomgången förra veckan upptäckte vi en annorlunda lösning med taket. Svallet ligger på "fel" håll, uppifrån och ner, och det verkar inte
0 svar · 3,5k läst
H
Helena1: Okej, tack så mycket. Ja det känns som att det är rejälare grejer från bygghemma jämfört med byggmax. Det blir bygghemma jag köper ifrån :)
2 svar · 3,9k läst
J
Jocke25: Som jag skrev så har de laggt på reparationsgips ovanpå första skivorna och spacklat 40 kilo i taket men det ser ojämnt ut i släpljuset, över hela taket jag kan tänka mig att det är svårt omöjligt att få helt slätt på så stor yta men detta är nog alldeles för mycket.
4 svar · 2,4k läst
·
E
enmik: Det blev till sist det varianten i inlägg #13 då denna är mest lika övriga hus i området och vi räknar därmed att minimera eventuella klagomål (vi bygger 10% större än vad som är angivet i detaljplanen vilket grannarna kan ha åsikter om). Nu har processen börjat att utvärdera offerter för tillbyggnaden, men dessa tar jag i en annan tråd.
13 svar · 4,2k läst
·
pappskallen
pappskallen: [citat] Ett tak från -06 ska INTE underhållsbehandlas, det är i princip underhållsfritt. Är det ett bra material så kan du räkna med en livslängd på ca 30-40 år utan vidare så du har tak länge till. Det jag på rak arm kan se som en liten risk på ditt tak är att dom vid omläggningen gått runt huvarna på taket, risken är att pappen antingen släpper eller att huven rostar sönder
9 svar · 4,0k läst
pappskallen
pappskallen: Du kan nog välja fritt i det fall dom är auktoriserade, det brukar vara en bra garanti för ett väl utfört jobb.
1 svar · 4,6k läst
J
jerydh: Nu uppstod nästa fråga på samma tema... Taket är alltså till en uteplats och lutar inte ut från fasaden utan längs med. Jag får alltså ett takutsprång i "bakkant", dvs vid högsta punkten. Hur gör jag med vindskivor här om vi fortsätter på samma tema? Jag tänkte kapa takreglarnas ändar lodrätt, givet 195or blir väl snittytan efter sågning drygt 200. Det blir trixigt att få
5 svar · 11,9k läst
H
huggan: Svall = råspont. En trekantslist blir jättebra och slå bara någon spik i den så blir det kanon.
3 svar · 7,1k läst
N
Noseone: Å titanutvinning är bra för miljön? http://www.mimersbrunn.se/Titan_fraan_mineral_till_material_5366.htm
6 svar · 1,9k läst
C
cecar33: Besiktningsman ja det är inte fel men bäst är att ha en kontrollant som kollar hur arbetet utförs. Pappningen är den mest kritiska delen så skarvar blir rätt och ev ränndalar eller om du har valmat tak. Skriv in allt du vill kontrollera och påpeka det redan vid förfrågan så det inte blir tjat efteråt. Googla
1 svar · 4,4k läst
L
linglof: Vi har ett hus från 1920 talet som har ett otroligt brant tak. Detta medför att vi har katvindar och två rum går knappt att använda p.g.a. den branta lutningen på taket. Vi funderar på att lägga om taket så vinkeln på taket blir lite mer effektiv. Detta skulle eventuellt generera 26kvm till eftersom ytan blir mer effektiv. Nu undrar jag om någon har gjort något liknande och vad en
0 svar · 2,4k läst
L
lasloforbes: Blir inte riktigt klok på det där med undertak under korrugerad plåt. Jag ska bygga takstolar och ställa på mitt garagetak som för närvarande är platt och beklätt med asfaltspapp. Vattenavrinningen sker genom en lätt lutning mot takets mitt där en brunn finns. När det är färdigt kommer det att se ut som på bilden (överhänget över altanen finns redan där, men avrinningen sker
0 svar · 1,2k läst
Hobbit
Hobbit: tack för svar haagvard :thumbup: men jag fattar ingenting - :x kan du kanske skissa i grova drag ? MvH Hoobit
2 svar · 4,1k läst
M
mosquitosweden: Jag har en lackad furupanel i innertaket, ca femtio år gammal. På några ställen har det blivit orange fläckar av kåda eller harts. Någon som har ett tips på hur de kan tas bort? Jag vill helst inte måla över hela panelen.
0 svar · 1,3k läst
E
eviljava: [citat] Du har precis beskrivit orsakerna till möglet. D.v.s. kallvind utan ångspärr. Varm luft (som innehåller mer fukt än kall luft) stiger upp på vindsutrymmet. När luften kyls av kan den inte längre bära samma fuktmängd (mättnadshalten sjunker). Detta innebär i praktiken att ångan kondenserar på den kalla råsponten och möglet börjar växa. Att pensla på antimögelmedel
2 svar · 1,6k läst
R
Robert_Brink: ytterväggar av tegel går ca 70cm upp över övervånings golv. hammarband (heter det så?) där takstolar vilar på är förstärkta med ett järn som går till golvbjälke mitt på vägg (för att inte väggen ska tryckas ut av takstolarna antar jag). hanbjälke sitter ca 2,5m upp på takstol (om man mäter på takstol) som sen går vidare 2,5 mupp till nock (takhöjd ca 1,90m). råspont och
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.