Hej,
det droppar från innertaket (mitt i ungefär), men det är torrt på vinden. Jag har letat där uppe - isoleringen mm är helt torr. Däremot är "vindskivorna"* fuktiga på insidan av vinden.
Kan vattnet rinna mellan gipsskivorna och taket (som sas utgör golv för vinden)? Jag tror att det är ett mellanrum där. Och vad gör jag åt det?
* Skälet till citationstecknen är att jag inte är helt säker på om det kallas vindskivor. Det är ett funkishus med snedtak, så vinden är kilformad. Bifogar bild. Det är alltså de svarta brädorna mellan fasaden och taket som är fuktiga på insidan. Man kan väl notera att det har spöregnat i två dygn.
Tacksam för alla råd!
//Fredric
det droppar från innertaket (mitt i ungefär), men det är torrt på vinden. Jag har letat där uppe - isoleringen mm är helt torr. Däremot är "vindskivorna"* fuktiga på insidan av vinden.
Kan vattnet rinna mellan gipsskivorna och taket (som sas utgör golv för vinden)? Jag tror att det är ett mellanrum där. Och vad gör jag åt det?
* Skälet till citationstecknen är att jag inte är helt säker på om det kallas vindskivor. Det är ett funkishus med snedtak, så vinden är kilformad. Bifogar bild. Det är alltså de svarta brädorna mellan fasaden och taket som är fuktiga på insidan. Man kan väl notera att det har spöregnat i två dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för alla råd!
//Fredric
Vatten har en fantastisk förmåga att komma fram där man minst anar det. Det kan tom blåsa uppåt, under tegel/betongpannor. I ditt fall verkar taket vara torrt men i anslutningen väggen/taket är det möjligt för vatten att tränga in. Så visst kan vatten rinna under råspont ovanpå gips.
"Vindskivorna" borde inte kunna bli fuktiga/blöta på insidan. Viss fuktighet beroende på väder naturligtvis, men pga regn. Men hur lutar taket? Det ser ut som ett platt tak. Kan vattnet på taket rinna mot "vindskivorna"? Tror du ska börja leta uppeifrån, där det ser ut som en plåtskoning. Ser det tätt ut?
"Vindskivorna" borde inte kunna bli fuktiga/blöta på insidan. Viss fuktighet beroende på väder naturligtvis, men pga regn. Men hur lutar taket? Det ser ut som ett platt tak. Kan vattnet på taket rinna mot "vindskivorna"? Tror du ska börja leta uppeifrån, där det ser ut som en plåtskoning. Ser det tätt ut?
Jag kollade igen, nu lite noggrannare. "Vindskivorna" är fuktiga och isoleringen är fuktig precis mot dem. En av takstolarna, alltså delen som ligger emot, är angripen av mögel. Den verkade däremot inte genomrutten, om du förstår skillnaden.
När jag grävde i isoleringen vid "vindskivorna" var det en springa mellan ytterväggen och "vindskivan". Jag kunde alltså se dagsljus. Däremot verkade själva innertaket torrt.
Yttertaket lutar mot vägen, alltså bort från fotografen. Det verkar helt.
Plåten mellan takpapp och "vindskivorna" verkar ok. Jag måste kontakta en firma som får titta på det här.
Tror ni att det kan räknas som ett dolt fel?
När jag grävde i isoleringen vid "vindskivorna" var det en springa mellan ytterväggen och "vindskivan". Jag kunde alltså se dagsljus. Däremot verkade själva innertaket torrt.
Yttertaket lutar mot vägen, alltså bort från fotografen. Det verkar helt.
Plåten mellan takpapp och "vindskivorna" verkar ok. Jag måste kontakta en firma som får titta på det här.
Tror ni att det kan räknas som ett dolt fel?
Bra att du hittade ett möjligt ställe för vattnet att komma in. Om jag förstår det rätt så borde inte isoleringen ligga mot "vinskivorna" utan det borde vara en luftspalt. Men jag har ju haft fel förr.
Det är en enorm skillnad mellan att vara möglig och vara rutten. En rutten takstol hade säkert märkts mycket tidigare. Bla på bärighet och doft.
Men om detta är ett dolt fel eller ej. Ingen aning. Finns en mycket aktuell artikel https://www.byggahus.se/ekonomi/sa-funkar-dolda-fel som du kanske har nytta av.
Det är en enorm skillnad mellan att vara möglig och vara rutten. En rutten takstol hade säkert märkts mycket tidigare. Bla på bärighet och doft.
Men om detta är ett dolt fel eller ej. Ingen aning. Finns en mycket aktuell artikel https://www.byggahus.se/ekonomi/sa-funkar-dolda-fel som du kanske har nytta av.
Det kanske är så att det dels har regnat hårt och att det redan från början är problem med fukt där uppe. Tillsammans ledde det till att "vindskivorna" fick fuktoverload och släppte ifrån sig vatten som av något skäl rann i innertaket.
Regnat hårt bör det ju ha gjort förr. Och mer sådant regn lär vi få så du bör göra vad du kan för att få det tätt. Kanske inte precis det roligaste vädret att riva i husbeklädnaden i. Ni kanske kan göra ngt temporärt för att täta och sedan göra det ordentligt när värmen kommer.
Klicka här för att svara