Lite återkoppling.

Vi tog in en annan offert och fick ett pris på ca 110000:- efter ROT med tilläggsisolering och dyrare plåt från en firma med bra rykte i grannskapet och körde på den.

Befintliga takstolar har riktats upp och höjts för att få plats med mer isolering. Sedan luftspalt, råspont, underlagspapp och sinusvågig plåt för att behålla samma form som på eterniten. Isoleringen har gått från 10 cm på hela taket till 20cm på snetaket och 50 cm i mitten. Ska bli intressant att se hur fjärrvärmeförbrukningen påverkas.

Det låter intressant och 50 cm är väl nästan mer än i nyproduktion eller åtminstone lika mycket. Vi isolerad som jag nämnde bara på mitten där det inte är snedtak och det märks inte någons större skillnad. Jag tror att den mesta värmen försvinner genom snedtaket med bara 12 cm sågspån. Tror inte du kommer att ångra dig.

/Mats

När vi öppnade så visade det sig att det inte fanns något sågspån utan enbart 10 cm mineralull, och den var också i så bra skick att den kunde ligga kvar. Så det blev 10 cm mineralullskivor till på snetaket och 40 cm djupt med lösull i mitten. Vi hällde på så mycket som det rymdes. Jag tror det blir bra, och framförallt att jag ångrat mig om jag inte hade gjort det. 10 cm isolering är ju löjligt lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.