9 438 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Läckande tak - Laga inifrån provisoriskt?
Hallå!
Ska inom en snar framtid flytta från trång lägenhet till stort hus, förutsatt att jag hittar lösningar på de problem som finns där och måste åtgärdas innan vi flyttar in. Ett läckande tak är en sak.
När man tittar på taket inifrån så ser spånten frisk ut. Den ser till och med helt ny ut över nästan hela taket förutom vid ett ställe där det ser ut som att EN bräda är fuktig. Från brädan har det droppat vatten via en takstol ner i isoleringen (spån) och sedan har det sugits upp av gipsskivan som åkt på en relativt stor mögelfläck.
Jag antar att felet är någon trasig panna och hela taket är tänkt att bytas ut nästa sommar. Just nu är det kallt, blött och halt vilket gör att jag inte är direkt sugen på att klättra upp på taket och börja inspektera i ena hörnet med en fallhöjd på sex meter.
Finns det något sätt att täta det här inifrån fram tills nästa sommar utan att skada resten av konstruktionen? En plåt som man limmar dit kanske? Läckaget är väldigt litet.
Spånet som är fuktigt ska bytas ut. Ska det ersättas med nytt spån eller kan jag använda något annat isoleringsmaterial i just den fickan?
Gipsskivan i taket, behöver den bytas ut eller går det att göra rent den på något sätt och måla över?
Återkommer med bilder.
Tacksam för svar.
Ska inom en snar framtid flytta från trång lägenhet till stort hus, förutsatt att jag hittar lösningar på de problem som finns där och måste åtgärdas innan vi flyttar in. Ett läckande tak är en sak.
När man tittar på taket inifrån så ser spånten frisk ut. Den ser till och med helt ny ut över nästan hela taket förutom vid ett ställe där det ser ut som att EN bräda är fuktig. Från brädan har det droppat vatten via en takstol ner i isoleringen (spån) och sedan har det sugits upp av gipsskivan som åkt på en relativt stor mögelfläck.
Jag antar att felet är någon trasig panna och hela taket är tänkt att bytas ut nästa sommar. Just nu är det kallt, blött och halt vilket gör att jag inte är direkt sugen på att klättra upp på taket och börja inspektera i ena hörnet med en fallhöjd på sex meter.
Finns det något sätt att täta det här inifrån fram tills nästa sommar utan att skada resten av konstruktionen? En plåt som man limmar dit kanske? Läckaget är väldigt litet.
Spånet som är fuktigt ska bytas ut. Ska det ersättas med nytt spån eller kan jag använda något annat isoleringsmaterial i just den fickan?
Gipsskivan i taket, behöver den bytas ut eller går det att göra rent den på något sätt och måla över?
Återkommer med bilder.
Tacksam för svar.
Om taket ändå ska bytas nästa år så borde det inte vara hela världen om du får byta en halv eller en hel kvadratmeter rutten råspont när du pappar om taket. Se till att fixa någon avrinningsväg för vattnet (t.ex en skruv med ett snöre på) så att det går direkt från läckan i råsponten till ett uppsamlingskärl modell större som du kollar med jämna mellanrum.
Blir det varmare väder så kan du ju kolla taket då.
Blir det varmare väder så kan du ju kolla taket då.
Tyvärr inte helt enkelt att täta underifrån. Vatten har en fantastisk förmåga att rinna och tränga igenom på "fel" ställe. Det är inte helt säkert att det är precis rakt över som det läcker. Råsponten ruttnar förmodligen inte på ett år, så det är inte så farligt (inte dyrt att byta heller). Du kan återanvända spånet om du kan torka det. Annars åker du till ngn hästsportsaffär och handlar ngn säck kutter där. Kostar 70-80 pix/st.
Det rätta är och ta sig upp på taket o kolla det, tar inte lång tid att byta/rätta till några pannor. Göra en lösning invändigt är inte rätt väg,och kommer ta ex antal timmar mer och energi att kolla så det "funkar" vid varje nederbörd. Ta det försiktigt bara.
Klicka här för att svara