Vet någon möjligen om man ska lägga igen glipan runt skorstenen i luftspalten?
Isf. Med vad?

• ImageUploadedByByggahus.se1352193271.536408.jpg
Ja du kan väll använda isolering som är brandtålig till detta(kolla med en firma som säljer kaminer eller sotaren om du är osäker) samt en plåt som inte ligger an direkt utan har en gummi list mot röret. Brukar vara med i de flesta skorstens kitten man köper. Både isolering och plåt.
Dvs. detta skall ligga där isoleringen ligger i taket inte där luftspalten går. där lämnar du öppet skulle jag tro.
Borde inte de som installerat detta åt dig veta det här eller hur har ni gjort ? :)

/P

Det är en smålandsvilla så kaminen har de fixat, jag fick med en gummimatta till difussionsspärren men inget som skulle kunna funka vid luftspalten.

Kan hända att det inte ska vara något annat än isolering?

Tja det är ju svårt då man inte får ha nått brännbart mot skorstenen samt det skall vara ett visst mot mot närmaste brännbara yta. Har sotaren varit där och godkänt allt ? Han borde ha lite koll på det där annars.
Jag köpte en en premodul skorsten och allt som jag behövde veta nämndes i installationsbeskrivningen.

Kolla på sidan 4 så står det hur de har gjort:

http://www.contura.se/Documents/contura/se/iav/iav_Premodul_se.pdf
Borde vara liknande på de flesta installationerna.

Så här ser det ut vid vår skorsten uppe på vinden mot yttertaket

• ImageUploadedByByggahus.se1352217982.175791.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1352218029.827333.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis en sådan har vi :)
Det är ingen luftspalt inritad i skissen men troligen har de väl tänkt att plåten på isoleringen ska monteras mot masoniten.
det blir ingen rolig historia att klippa till den plåten :(

Ringde nibes tekniska support och fick till svar att man ska fylla igen glipan med mineralull

Min erfarenhet är att man behöver ha isolering upp genom takgenomföringen. Innan jag la dit det så snöar det innanför huven och blir stora högar precis under, detta pga att det är lite varmare och fuktigare på vinden än i utrymmet innanför huven.

Med isolering på plats (jag tryckte upp ett gäng rejäla nävar lösull) så ordnar detta till sig OCH jag har verifierat att det inte blir blött => funkar här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.