Hej!
Jag anlitade en firma för installation av kamin och skorsten men är inte riktigt nöjd med resultatet på taket då jag tycker det blir ett för stort bakfall från huven.
Jag hoppas att någon med lite mer kunskap om tak skulle kunna slänga ett getöga på mina fina bilder ;) och svara på frågan, hade ni varit nöjda med detta arbete om inte vad hade in krävt av hantverkaren?

På sista bilden har jag lagt upp duken för att vatten inte skall rinna av på sidan

Tacksam för hjälp.

//Mikael

• IMAG0339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0343.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0340.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0344.jpg
Redigerat:
Vi ser ju inte ens korstenen på bilderna. skostenen kan vara i en rändal, vad vet jag.

På första bilden ser taket ut att vara lagt å fel håll.

Visa en helhetsbild.

Tog tyvärr ingen bild på själva skorstenen får upp och ta lite nya bilder i morgon.

Skorstenen står mitt på taket och man ser början på huvplåten, men det är just
runt gummiduken som man ser som jag är orolig.

Skickat från mobilen
Mikael

Redigerat:
Man behöver inte se helheten för att se att det är fellagt!
Oavsett din taklutning, som verkar vara väldigt liten, så får man inte ha bakfall som det är nu. Vattnet kan inte rinna av duken, som jag också ifrågasätter. Plåten skall in under pannorna för duken kommer att gå sönder så som den är lagd ett seriöst plåtarbete ser definitivt inte ut på detta sätt..

Plåten ligger ju högre än pannorna vilket gör att du kommer att få vattnet in under plåten når vattnet rinner av pannorna om duken skule gå sönder.
Det arbetet är inte gjort av en plåtslagare!

Tyvärr är det väl ett skorstenskit ni använt som skall vara någon form av standard och passa de flesta hus. Enda sättet att få bra anslutningar är att låta en plåtslagare tillverka skorstensplåt och anslutning på plats och speciellt anpassa den till förutsättningarna på huset.

Redigerat:
Tack för ditt svar oceanis! Jag skall prata med firman och hålla
inne med betalningen för arbetet till jag är nöjd. För 10k i installations kostnad
Hade jag förväntat mig lite bättre arbete...

På ett så platt tak skulle jag gå upp med skorstensplåten (bakstycket) ända upp och under nockpannorna. Det ser ju ut att vara ganska nära till nock. Annars kommer det bli bakfall.

K
Är du säker på att det inte bara är en provisiorisk lösning? För lösningen ser varken speciellt snygg eller bra ut.

Enligt vår plåtslagare är det absolut bästa att göra som HasseTT föreslår d v s att skorstensplåten går ända upp och under nockpannorna. Det verkar bara vara 3 eller 4 rader med tegelpannor upp till nockpannorna så det borde inte bli speciellt dyrt eller fult med en sådan lösning.

/Krille

Detta arbete skulle vara färdigt, sotaren var här idag och det visade sig att skorstenen inte satt ihop med huven Så det blir inget eldande ikväll...
Pratade Med firman och dom skall skicka en annan gubbe. Hoppas denna kommer göra ett
Bättre jobb. Skall försöka kräva en sådan plåt som HasseTT rekommendera.

Skickat från mobilen.

Mikael

Redigerat:
Tycker ni krånglar till detta lite. Detta är en standardlösning för huvarna från tex NVI och gör man bara rätt ser det ok ut och det blir inte bakfall. Har en liknande lösning här hemma.

Håller dock med om att det ser lite märkligt ut här men kan inte riktigt se vad som blivit fel. Pannorna som ligger under plåten verkar inte ligga där dom ska? Tanken är att pannorna ska ligga kvar och duken ligga ovanpå.

Eftersom man med dessa standardhuvar inte begöver någon plåtis för att få huven på plats låter det både dyrt och krångligt att blanda in en plåtis bara för att få plåt upp till nock. Helt onödigt.

Okej då kanske tanken e ok men resultatet mindre bra.
Tack för infon Mathiass.

Förmodligen typgodkända produkter. jag hade tagit dit en riktig plåtslagare som fick göra om det där. Kolla om det går att få att skorstensfirman betalar den fakturan, så där ska det inte vara. Du kommer få problem med tiden

/Plåtslagaren

Det rimliga verkar ju vara att skorstensfirman rättar till problemet. Svårt att se varför denna firma ska betala en plåtfaktura, det är ju inte vad trådskaparen beställt och betalt för.

Skorstensfirman kommer INTE göra ett likabra jobb som en plåtslagare, har sett många sånna lösningar i mitt yrkesliv, 9av10 ser rent ut sagt fördjävligt ut. Nej jag tror ointe heller dom betalar det, men fråga är inget förbud mot. Men det är ju lite så att du får va du betalar för, en skorstensfirma ska inte hålla på med plåtbeslag, sså är det!"

Jo jag har ju insett att dom inte är kunniga i sitt utförande, tyvärr lite för sent. Men vad skulle det kostat att anlita en RIKTIGT plåtslagare? Skorstensfirman tar ju ändå som jag skrev tidigare 10 000 för sin installation som tog hela 6 timmar allt som allt med en gubbe... Men då fick jag ju städa efter honom oxå för han tyckte inte det var så viktigt att ta ner lösa pannor som han plockat bort eller spikar å skruvar...(är lite irriterad)

Alej skrev:
en skorstensfirma ska inte hålla på med plåtbeslag, sså är det!"
Och det är därför dessa monteringssatser är gjorda så att vem som helst med sunt förnuft kan göra en installation, utan att behöva jobba med plåt. Det är liksom inte plåtarbetet som är problemet här (eftersom det inte finns något) så jag förstår inte varför detta fortsätter att ältas......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.