2 343 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Reverterat tak och gips
Hallå alla proffs. Ny husägare av ett gammalt hus som ska renoveras upp.
Frågan är om jag kan skruva upp 6mm gips på ett reverterat utan att sätta reglar utan direkt på taket. Det finns snygg stukatur som jag vill ha kvar så 13 mm funkar inte.
Frågan är om jag kan skruva upp 6mm gips på ett reverterat utan att sätta reglar utan direkt på taket. Det finns snygg stukatur som jag vill ha kvar så 13 mm funkar inte.
Revetering åsyftar sättet att förse tex en trävägg eller ett trätak med puts. Reveterat innebär att man har putsat en träyta genom att putsa på en bärare av tex vas/ståltråd eller som på gamla timmerhus på träpluggar. I taken har man oftast först spräckpanel och sen vasmatta innan man kalkputsar taket.Macarus skrev:
Produkter som diskuteras: "träpluggar"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
I princip ja på din fråga för det finns träpanel under putsen som funkar att skruva i. Men oavsett om du använder 6 eller 13 mm skivor så brukar det inte bli snyggt intill stuckaturen.dannewig skrev:
Är taket så dåligt att det inte går att rädda det som det är?
Lite byggnadsvårdsintresse och lite tid så brukar det mesta gå att laga och det blir garanterat snyggare.
Det va lite det ja va rädd för. Blir o jobba med gips puts igen då. Måste vara det smidigaste att putsa upp det med detoceanis skrev:I princip ja på din fråga för det finns träpanel under putsen som funkar att skruva i. Men oavsett om du använder 6 eller 13 mm skivor så brukar det inte bli snyggt intill stuckaturen.
Är taket så dåligt att det inte går att rädda det som det är?
Lite byggnadsvårdsintresse och lite tid så brukar det mesta gå att laga och det blir garanterat snyggare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden