Hej!
Håller på med att göra ordning ett sovrum till dottern, men träffade på lite mögel på vägen och undrar helt enkelt om jag har problem med det eller ej?!

Huset är 1 1/5 plans villa byggt 1965. Har kall vindar (katt vindar) på bägge sidor norr och söder. På taket har det legat betongpannor ända fram till 2012 då jag köpte huset och bytte underlagspapp och ytskiktet är nu band falsat plåttak. Luftning nere vid kattvindarna har funnits alltid men vid nock öppnade jag upp med 75mm runda hål i varje takstolsfack i samband med takrenoveringen.

Då luftning helt saknas så river jag ned isoleringen i undertaket monterar läckt 25mm, sätter hardboard och ny isolering. Gick alldeles utmärkt i sovrummet mot söder men nu i sovrum 2 mot norr möttes jag av denna bild.

mogel1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mogel2.JPG
Skapa konto
mogel3.JPG
Skapa konto
mogel4.JPG
Skapa konto

Min fråga är nu, har jag problem med möglet? Kan jag försöka borsta bort det värsta, behandla med boracol och fortsätta min renovering? eller finns det andra medel som är bättre? Borde jag avvakta? Uppskattar svar.

Edit. Möglet finns alltså hela vägen upp till nock, dock inte nere vid kattvinden och bara i taket mot norr. Ingenting syns på andra sidan.

Redigerat:
Nu besvarar jag min egen fråga utifrån den info jag själv har lyckats skrapa fram.

Steg ett är att tvätta med bakteriedödande medel. Flügger Fluren 39 verkar vara bra medel till ändamålet. Låta det sitta i ett dygn.

Steg två är att stryka på ett lager boracol. Låta det verka i ett dygn.

Steg tre är att borsta bort så mycket fläckar som möjligt.

och till sist Steg fyra är att stryka på ett ytterligare lager med boracol för att skydda det utsatta virket mot påväxt.

I och med att det efter behandlingen kommer att finnas en luftning som ej tidigare fanns så borde problemet vara löst.
Vad tror experter och andra med erfarenhet av mögel om mina teorier och tillvägagångssätt?

Jag fortsätter med att svara på mina egna frågor :)

Förbannat bra med grannar som bott i området sedan i mitten av 70-talet. Tydligen hade förra ägarna av mitt hus haft en läcka 2002-2003 på takfallet mot norr. Grannen kommer ihåg det speciellt då han tyckte det var konstigt att de då inte lade om hela taket, utan gubben hade lappat och lagat den gamla pappen.

Troligtvis är det rester av läckan jag nu hittat och åtgärdar. Kröp omkring och lös i alla takstolsfack åt både norr och söder men det är bara dessa tre jag nu öppnat som är angripna så teorin om tidigare läcka bara känns mer rätt.

Goteborg skrev:
Nu besvarar jag min egen fråga utifrån den info jag själv har lyckats skrapa fram.

Steg ett är att tvätta med bakteriedödande medel. Flügger Fluren 39 verkar vara bra medel till ändamålet. Låta det sitta i ett dygn.

Steg två är att stryka på ett lager boracol. Låta det verka i ett dygn.

Steg tre är att borsta bort så mycket fläckar som möjligt.

och till sist Steg fyra är att stryka på ett ytterligare lager med boracol för att skydda det utsatta virket mot påväxt.

I och med att det efter behandlingen kommer att finnas en luftning som ej tidigare fanns så borde problemet vara löst.
Vad tror experter och andra med erfarenhet av mögel om mina teorier och tillvägagångssätt?
Hade själv gjort precis likadant...är dock ingen mögelexpert bara väldigt förnuftig 😄

verktygsgurun skrev:
Hade själv gjort precis likadant...är dock ingen mögelexpert bara väldigt förnuftig 
Tack för svar. :) Med förnuftighet kan man komma långt.
Ska snart upp med en piasavakvast och borsta. Sedan stryka sista gången med boracol så kan jag fortsätta med luftningen på fredag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.