Byggahus.se

Isolera tak på pigstugan: Inifrån eller utifrån?

5k läst  6 svar

1. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

Som min kvinna säger: "här ser jag bara möjligheter!"
    Det ska nog ordna sig med det. Men hur?

Korta fakta om huset:

Står på landet i Ödeshög nära Vättern
    Byggt 1862 enl inskription på bjälke
    Ursprungligen pigstuga på en gård vars mangårdsbyggnad brann ner 60-t (nuvarande boningshuset ligger t höger, kallar vi drängstugan)
    Påbörjad renovering tidigt 90-t, aldrig slutförd (på gott och ont... Somliga lösningar är man glad att de inte slutfördes)
    En del charm kvar (lerklining, spiskåpa, rejält timmer) men inget läge för k-märkning direkt, mer läge att tänka fritt!
    Tegeltak ovanpå spåntak i gott skick.
    Används nu som pannrum i ena änden, byggupplag i andra

Mål: på bottenplan blir det komfortabel verkstad, litet kök o pannrum (p-rum redan kirrat). På ovanvåningen sovloft och inredd hall.

nu till problemet: Pigorna var mkt små på 1860-t och bönderna mkt snåla, således är takhöjden mkt liten. När vi nu ska isolera blir det bekymmer att få till 'et.

Inifrånösningen ser enligt förslag från en snickarkunnig ut så här: oljehärdad masonit ovanpå spåntaket. Tillbax med läkt o tegel. Sedvanlig isolering mellan bjälkarna inifrån. Han menar att spåntaket ordnar luftspalten till masoniten.

Utifrånlösningen? Ingen erfarenhet av sånt. Tacksam för hjälp!

Redigerat 24 sep 2013 11:03
  2. B
    Medlem Nivå 3
    Hur ska huset användas? Permanentboende? Gäststuga? Sommarstuga?
    Jag tänker att om det inte ska användas året runt kanske isoleringen inte behöver vara så tjock. En gäststuga kan man ju ha sparsamt uppvärmd tills man väntar gäster.
    Det ser ju ut som att du har en decimeter eller drygt det mellan bjälkarna i taket. Kanske räcker att fylla upp det? Efter lite upprätning blir det kanske 15 cm isolering.

Jag tror en utanpåliggande isolering skulle förstöra det fina utseendet genom att skapa ett klumpigt tak.

• Laddar…
  3. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    nedre plan: pannrum (färdigt), verkstad/ateljé, litet kök. Övre plan: sovloft. Åretruntanvändning. Vill ju gärna göra't ordentligt även om uppvärmningen är både billig o effektiv (ved).

Precis. Här blir det en fråga om att offra den kulturhistoriska innemiljön och/eller att offra utemiljön. Håller delvis med dig men här är två mothugg: utvändigt ger möjlighet att behålla bjälkarna synliga. För gårdsbildens del finns inte så mycket att förlora: boningshuset (urprungligen likt detta på bilden) strax bredvid är om å tillbyggt till en bohemisk o rätt charmig oigenkännlighet. Men 10(?) cm cellplast lr vad det nu rör sig om: hur mycket gör det på utseendet?

4. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    image.jpg

Ja, slag i saken o dax för återkoppling; det bidde invändiga alternativet. Ovanpå befintligt skalligt undertak av takspån (med miljarders smidda spikar) lade vi entumsbrädor ovanför taksparrarna och skimsade med ditten o datten så det blev stadigt o hyfsat jämnt. Mellan taksparrarna var det enligt gammal sed inte direkt cc60 snarare cc113,8. Därför lade vi brädor även mellan sparrarna men utan att skimsa.

En av anledningarna till att taket behövde läggas om var att den nedersta pannraden hade för dåligt stöd och vek sig när fotbrädan murknade. Därför salade vi på reglar i taksparrarnas förlängning till stöd.

På med underlagstak! Det blev inte masonit utan icopal genomtrampssäker duk, en väv med bitumenskikt, dvs typ tjärväv. Diffussionstät således. Ventilation av luftspalten ordnas vid nocken, under nockpannorna.

På med bärläkt! Kraftig variant med tanke på det långa spannet mellan sparrarna.

På med teglet! Det gamla teglet, lite putsat bara. Det har nog legat där i 50 år och pallar lätt 50 till med lite utbyte av spruckna pannor emellanåt. Det är en av fyra(!) varianter av tegelpannor som finns här på gårn.

Spännande projekt med nocken... Böljar o slingrar som ett sjöodjur... Lite rakare nu iaf

5. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Blir nog bra.
    Tur att du inte rätade upp taket helt och lade nya pannor. Då hade all charm varit som bortblåst, plus att det förmodligen hade stuckit i ögonen när blicken vandrat från den gamla ruffa, ojämna/oraka, charmiga huskroppen till ett stelt, spikrakt och charmlöst tak. (Min åsikt.)
    Livfulla härliga sjöodjur tämjes medelst hantverksskicklighet/individuell anpassning och ett flexibelt/justerbart/anpassningsbart takmaterial, såsom t ex gamla tegelpannor.

• Laddar…
  6. Stenolofanders
    Medlem · Nivå 10
    image.jpg

Midskepps på taket var det riktigt säckigt, där murstocken tidigare fanns, före min tid. Nockpannor från div håll... Med denna branta lutning passade det bäst med djupa, halvcylinderformade nockpannor, mindre bra med trekantig profil.

image.jpg

Icopal miratec heter duken, lägges enligt instruktionerna med visst säck mellan sparrarna. Trevlig bärläkt. Material och rådgivning hittar jag som oftast på Bäck såg, Ödeshög.

image.jpg

Mycket pill runt skorsten, en krage under duken att fästa läkten i. Plasten skyddar tillfälligt mot regn tills plåtis kommer och ordnart permanent.
    image.jpg

Förstärkningarna vid takfoten, i linje med taksparrarna. I bakgrunden lyftkranen som vi hissade pannorna upp och ner med mha vinsch: rekommenderas! Det gick löjligt lätt.

Seriös byggställning rekommenderas också. Jag byggde den med mål att även höjdrädda i familjen kunde känna sig trygga. Funkar bra!

image.jpg

Västsidan av taket väntar på omläggning. Det brådskar inte, det är i gott skick. Här ses den gamla konstruktionen med nedersta pannraden vilande mot den vita fotbrädan.

7. Oldboy
    Medlem · Nivå 13
    Är det bara jag, el fattas det inte några bilder? (Rättare sagt jag ser bildikoner, men inga bilder, men bara på vissa bilder, 3 bilder visas som de ska [bärläkt, skorsten & fotbräda]).
    Det låter på texten som att det skulle kunna vara 3 lärorika bilder så självklart vill man se dem.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka