18 441 läst ·
31 svar
18k läst
31 svar
Kapa takplåt - risk för korrosion?
Sida 1 av 3
Jag ska bygga ett litet skjul på 1x2,5 meter. På det ska jag ha takplåt som lutar framåt (baksidan på skjulet ska vara mot mitt befintliga garage). Eftersom takplåtarna är 1 meter breda så behöver jag alltså 3 takplåtar som alla är ungefär 1,1-1-3 m långa.
Jag funderar då på att köpa en plåt (typ TP20) på 3,5 meter och dela den i tre delar. En av plåtarna blir ju då kapad i båda ändar. Finns risk för korrosionsskador där jag har sågat? Eftersom det blir lutande tak så rinner det ju regnvatten på det kapade snittet.
Alternativet är att köpa 4 plåtar på 2,5 meter, men det blir ju mycket dyrare och mycket spill.
Jag funderar då på att köpa en plåt (typ TP20) på 3,5 meter och dela den i tre delar. En av plåtarna blir ju då kapad i båda ändar. Finns risk för korrosionsskador där jag har sågat? Eftersom det blir lutande tak så rinner det ju regnvatten på det kapade snittet.
Alternativet är att köpa 4 plåtar på 2,5 meter, men det blir ju mycket dyrare och mycket spill.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
De fabriksklippta ändarna är inte korrosionsskyddade så det kvittar.
zinken på ytan skyddar även den klippta kanten.
Du skriver såga, vad sågar du med? Normalt använder man plåtnibblare.
Se bara till att varma spån inte fastnar i plastbeläggningen så vänd undersidan upp när du sågar.
Protte
zinken på ytan skyddar även den klippta kanten.
Du skriver såga, vad sågar du med? Normalt använder man plåtnibblare.
Se bara till att varma spån inte fastnar i plastbeläggningen så vänd undersidan upp när du sågar.
Protte
Tack för snabbt svar. Då köper jag 3,5 metersplåten och kapar på två ställen.
Jag har läst att man inte ska kapa med vinkelslip så det blir väl en nibbler från Byggmax. Igår när jag frågade på K-Rauta så sa de dock att jag skulle använda vinkelslip.:screwy:
Jag har läst att man inte ska kapa med vinkelslip så det blir väl en nibbler från Byggmax. Igår när jag frågade på K-Rauta så sa de dock att jag skulle använda vinkelslip.:screwy:
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Med vinkelslip bränner man bort färgen och zinken då börjar plåten rosta garanterat.
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Det blir ju plåtrent där man kapar oavsett metod.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 815 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 815 inlägg
Vinkelslip är absolut förbjudet av anledningar som andra redan nämnt.Rooney skrev:
Jag har sett båda varianterna och vinkelslipskapad plåt började rosta i kanterna på under ett år medan mitt nuvarande tak nibblades och saknar kantrost trots 8 år.
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Ja, i snittytan.
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Sax eller nibbler är självklart det bästa. MEN det går bra med en 0,8mm kapskiva utan att det bränner om man kör med känsla.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Min lokala järnhandlare har sax för att klippa trapetskorrugerad plåt så kolla om det finns sax hos någon i närheten.
Protte
Protte
