1 765 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avtal takrenovering
Hej!
Efter att vi nyligen har köpt radhus är det dags att göra vår första större hantverkarbeställning, nämligen lägga om taket.
Vad ska man tänka på vid avtalsskrivning? Vad jag har förstått är att man ska skriva avtal med hjälp av hantverkarformuläret 09, om jag har rätt.
En annan viktig del är att bli av med ansvar ifall någon ramlar ner vid omläggningen pga. att dom inte har skyddat sig på rätt sätt. Vi har inte de kunskaper som behövs för att bedöma att de arbetar på ett säkert sätt. Är det något som vi själva ska kolla upp? Om takläggningsfirman har olycksfallsförsäkring samt ansvarsförsäkring?
Mycket tacksam för lite hjälp!
Efter att vi nyligen har köpt radhus är det dags att göra vår första större hantverkarbeställning, nämligen lägga om taket.
Vad ska man tänka på vid avtalsskrivning? Vad jag har förstått är att man ska skriva avtal med hjälp av hantverkarformuläret 09, om jag har rätt.
En annan viktig del är att bli av med ansvar ifall någon ramlar ner vid omläggningen pga. att dom inte har skyddat sig på rätt sätt. Vi har inte de kunskaper som behövs för att bedöma att de arbetar på ett säkert sätt. Är det något som vi själva ska kolla upp? Om takläggningsfirman har olycksfallsförsäkring samt ansvarsförsäkring?
Mycket tacksam för lite hjälp!
Jag ringde till takläggningsföretagets försäkringsbolag som inte kunde fick lämna ut uppgifter om företagets försäkringar.
Ska be om ett entreprenad bevis från företaget istället.
Frågade även kring detta med ansvar om någon ramlar ner från taket och enligt försäkringsbolaget har jag inget ansvar som fastighetsägare om detta skulle inträffa.
Låter detta rimligt? Något mer att fundera över?
Frågade även kring detta med ansvar om någon ramlar ner från taket och enligt försäkringsbolaget har jag inget ansvar som fastighetsägare om detta skulle inträffa.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
gimmok skrev:Jag ringde till takläggningsföretagets försäkringsbolag som inte kunde fick lämna ut uppgifter om företagets försäkringar.
Så länge företaget har f-skatt så har du inget ansvar men har dom inte det så kan du räkans som arbetsgivare och då vara ansvarig även att betala skatt för dom kanske.
Skulle förövrigt skriva i avtal att allt ska vara gjort enligt hus ama rekommendationer.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Se till att dom specar vilken papp det ska vara.
Finns en del som använder bla YAM2000 vilket är fel.
YAP2200 eller bättre ska det vara
Finns en del som använder bla YAM2000 vilket är fel.
YAP2200 eller bättre ska det vara
Klicka här för att svara