1 494 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Råd ang. takbyte
Det är dags för takbyte på vår villa som har låglutande tak, ca 8° på ena sidan nock och ca 10° på andra sidan nock.
Som jag förstått det så är det för liten vinkel för vanliga betongpannor eller vanligt plåttak. De alternativ som jag lyckats hitta verkar vara papptak eller falsat plåttak.
Någon som vet om det finns andra alternativ?
Jag har begärt in offert på falsat plåttak men misstänker att det kommer bli dyrt.
Ett slätt papptak ser ju lite tråkigt ut men har sett att det går att få papptak med lister som påminner om ett falsat plåttak i utseende.
Någon som vet om det funkar med papptak med lister på ett låglutande tak?
Som jag förstått det så är det för liten vinkel för vanliga betongpannor eller vanligt plåttak. De alternativ som jag lyckats hitta verkar vara papptak eller falsat plåttak.
Någon som vet om det finns andra alternativ?
Jag har begärt in offert på falsat plåttak men misstänker att det kommer bli dyrt.
Ett slätt papptak ser ju lite tråkigt ut men har sett att det går att få papptak med lister som påminner om ett falsat plåttak i utseende.
Någon som vet om det funkar med papptak med lister på ett låglutande tak?
Icopal finns också http://www.icopal.se/Produktsortiment/laglutande/tatskiktsmattor.aspx
Jag tror det är extra viktigt att man tar en seriös firma. Duken skall svetsas och det är väldigt viktigt att det blir rätt. Förmodligen bör entreprenören vara certifierad av taktillverkaren.
Jag tror det är extra viktigt att man tar en seriös firma. Duken skall svetsas och det är väldigt viktigt att det blir rätt. Förmodligen bör entreprenören vara certifierad av taktillverkaren.
Medlem
· västragötaland
· 1 558 inlägg
Papp och duk håller i 35-45 år brukar man räkna med att tänkas på med duk är att det blir lätt hål i den då dom oftast är tunna.Bladin skrev:
Dubbelfalsad bandtäckning är snyggt och förutom eventuell målning håller det minst 70 år och 100 år med bra under håll men kostar lite mer.
Klicka här för att svara