Jag måste lägga om taket på mitt gamla hus jag köpt. Under pannorna idag ligger bäläkt direkt på trä, ingen massonite eller papp. Taket är alltså ojämnt som figuren visar. Jag vet även att vissa brädor är ruttna men till 95% så ser det friskt ut. Så hur ska jag konstruera underlaget innan jag lägger på pannor? Som förövrigt ska vara enkupikt tegel. Taklutet är ganska brant på sina ställen men vid taklyftet är det nog inte mycket mer än 14 grader.

Min tanke va ta bort det ruttna, lägga råspont tvärs över, underlagspapp, strö, bär och tegel.

eller ta bort det ruttna, lägga massonite, strö, bär tegel... Käns dock inte lika stabilt med massonite... så jag hade ju föredragit papp..

skiss1223.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• skiss.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beklagar att det kom med två figurer.... lyckades inte redigera bort i efterhand..

Hmmm ingen? Borde ju vara hyfsat vanligt med detta tak på gamla hus ...

Så där såg vårt tak ut innan vi lät byta det. Vårt var i ganska dåligt skick, särskilt lockbrädorna, så samtliga lockbrädorna revs bort och sen lades det två lager plywood, sen papp och tegel på det.

Plywood??? Den va ny, varför inte spont???

Vet faktiskt inte varför snickaren valde plywood istället för råspont, det var på den tiden jag inte frågade så mycket... Han är duktig och seriös, så jag är övertygad om att det var bästa i min situation. Råspont funkar säkert lika bra...

Jag hade kört på oljehärdad board/masonite.

Om 95 % är friska kan du väl byta ut de 5 % som är dåliga och lägga på ny läkt?

Och köra med bara brädor under pannorna?? Känns ju väldigt instabilt...undrar ju hur taket mår under de "5%en". Är nog inne på att sponta och lägga papp men tar gärna synpunkter på om det finns nått problem med att lägga spont på locktak..

Det har ju bevisligen hållit bra till 95% så varför inte fortsätta?
Byter man trasiga pannor så fungerar nästan vad som helst under.

Protte

Nu har ja hört med T-emballage och dom föreslog att jag skulle sätta ströläkt på varje lockbräda och sedan deras t-diff duk, diffutionsöppen duk alltstå... och därefter bärläkt och pannor...

sedan svara dom inte på alla mina följdfrågor så ja känner mig inte helt säker på vad ja ska göra...

Hej,

Jag föreslår liknande som jag ser att t-emballage har skrivit.
Då har du fin luftning till de gamla brädorna, och att ersätta dessa eller belasta ännu mer kan vara risk för konstruktionen.

Välj heller inte 1-kupigt tegel, såvida det inte är den nya varianten av tegel, dvs formpressat tegel, den gamla varianten som är strängpressad är inte tät och varje enskild panna har olika form.

ok me varför sätta ströläkt på lockbrädorna och därefter duk? Är det för att få mer luft under duken ??

ska duken vara sträckt eller slappt utlagd. Funkar vanliga dimentioner på strö och bär?? typ 25x25 strö, 25x38 bär??

Helt rätt Arne, då får du en luftspalt och ev kondens som du får kan torkas ut/ventileras bort.

Duken skall vara sträckt.
Använd vanlig bär/ströläkt. Beroende på taklutning 25x38 och 25x50.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.