hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Har ett litet men irriterande problem. När förra ägarna byggde altanen så fick man inte till skarven riktigt bra mot det befintliga taket ovanför förstukvisten vilket resulterat i att det regnar in i skarven vid häftiga slagregn typ åskskurar. Normalt regn är inget problem, bara när det slår hårt så kommer det in vatten i skarven.
Här droppar det in vatten vid den röda markeringen mellan den gamla vitmålade vindskivan och altantakets takbjälke:
Och så här ser det ut uppifrån:
Som synes har man alltså "tätat" altantaket med tejp mot den gamla vindskiveplåten på förstukvisttaket. Jag kan dock inte säga hur vattnet letar sig in under där, antingen så är inte tejpen tillräckligt tät eller så gör kraftigt slagregn att det skvätter upp vatten från takpannorna under vindskiveplåten som sedan letar sig ner mot vindskivan och skarven mot altantakets takbjälke.
Oavsett så är det inte en bra lösning som det ser ut idag,
Hur gör jag det bättre så jag slipper vattendroppandet? Hur tätar jag skarven bäst eller enklast? Hur hade ni gjort?
En annan detalj är kanten på kanalplasttaket som ligger över takpannorna, den är helt öppen idag dvs där letar det letar sig in fukt i kanalerna vid regn. Är det skadligt för kanalplasten, isåfall hur tätar jag det enklast? Måste det vara ventilerat så kondens kan komma ut?
Tacksam för kreativa svar.
Här droppar det in vatten vid den röda markeringen mellan den gamla vitmålade vindskivan och altantakets takbjälke:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det ut uppifrån:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som synes har man alltså "tätat" altantaket med tejp mot den gamla vindskiveplåten på förstukvisttaket. Jag kan dock inte säga hur vattnet letar sig in under där, antingen så är inte tejpen tillräckligt tät eller så gör kraftigt slagregn att det skvätter upp vatten från takpannorna under vindskiveplåten som sedan letar sig ner mot vindskivan och skarven mot altantakets takbjälke.
Oavsett så är det inte en bra lösning som det ser ut idag,
Hur gör jag det bättre så jag slipper vattendroppandet? Hur tätar jag skarven bäst eller enklast? Hur hade ni gjort?
En annan detalj är kanten på kanalplasttaket som ligger över takpannorna, den är helt öppen idag dvs där letar det letar sig in fukt i kanalerna vid regn. Är det skadligt för kanalplasten, isåfall hur tätar jag det enklast? Måste det vara ventilerat så kondens kan komma ut?
Tacksam för kreativa svar.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Konstigt, det är vanliga jpg-bilder....?
Provar att lägga in dem som bilagor istället.
Sitter just nu på altanen, åskan dundrar på och det droppar så sakta vid skarven. ..
Provar att lägga in dem som bilagor istället.
Sitter just nu på altanen, åskan dundrar på och det droppar så sakta vid skarven. ..
Svårt att se hur det ser ut under fusklagningen, men en plexiglasskiva 40x80 som limmas uppepå befintlig kanalplast kanske skulle hjälpa.
Då rinner vatten som rännan inte orkar svälja undan samt att det blir svårare att slå in från sidan..
Då rinner vatten som rännan inte orkar svälja undan samt att det blir svårare att slå in från sidan..
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Intressant, men jag förstår nog inte hur du menar? Skulle man sätta plexiglaset ovanpå vindskiveplåten där tejpen sitter nu? Eller menar du man ska ta bort vindskivan och limma plexiglaset på kanalplasten och låta den gå in över takpannorna? Eller missförstår jag helt nu?
Jag tror också på den lösningen.
Ta bort den befintliga skarven och limma dit en plexiglasskiva enligt min fina paintskiss
Om skivan går in under hängrännan så kommer minimalt med vatten in den vägen och det vattnet bör ju sen rinna ner i nästa hängränna.
Det vattnet som kommer från sidan borde inte heller kunna leta sig hela vägen in som det gör nu.
Ta bort den befintliga skarven och limma dit en plexiglasskiva enligt min fina paintskiss
Om skivan går in under hängrännan så kommer minimalt med vatten in den vägen och det vattnet bör ju sen rinna ner i nästa hängränna.
Det vattnet som kommer från sidan borde inte heller kunna leta sig hela vägen in som det gör nu.
Logga in
Skapa konto
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Ok, tack för förslaget. Enda problemet är ju att kanalplasten inte har samma lutning som takpannorna. Det är alltså höjdskillnad mellan dessa inne vid husväggen vid hängrännan.
Jag ska se om jag kan hitta exakt hur vattnet letar sig in så kanske det blir enklare att hitta en lösning.
Jag ska se om jag kan hitta exakt hur vattnet letar sig in så kanske det blir enklare att hitta en lösning.
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Nu kom det en rejäl regnskur idag så jag kunde observera när det hela började att droppa in. Det verkar faktiskt som om det stänker in vatten på vindskiveplåten under hängrännan och studsar upp på undersidan av hängrännan, se pilen i bilden nedan. Där droppar det sedan ner och eftersom tejpen inte täcker hela skarven ända in till husväggen så letar det sig in vatten där.
Så antingen måste jag se till att inte regnet träffar vindskiveplåten vid bakåtlutningen in under hängrännan, eller så måste det tätas hela vägen in mot husväggen.
Blir till att klura lite på det...
Så antingen måste jag se till att inte regnet träffar vindskiveplåten vid bakåtlutningen in under hängrännan, eller så måste det tätas hela vägen in mot husväggen.
Blir till att klura lite på det...
Redigerat:
hahalj
Husägare
· Västra Götaland
· 1 832 inlägg
hahalj
Husägare
- Västra Götaland
- 1 832 inlägg
Jo fast det funkar ju inte att limma en plexiskiva mot kanaltaket när takpannorna inte har samma lutning. Takpannorna ligger högre än kanalplasten närmast hängrännan.
En plåt, javisst, bockar man den efter de båda taklutningarna så borde det funka. Får skissa på det och åka till plåtslagaren.
En plåt, javisst, bockar man den efter de båda taklutningarna så borde det funka. Får skissa på det och åka till plåtslagaren.
Klicka här för att svara