Hej!
I våras köpte jag och min sambo en enplansvilla på Gamla berget i Falun och fick veta att taket behövde bytas inom 5 år. Vi planerar att göra det till våren/sommaren 2013 för att få problemet ur världen.

Nuvarande takbeklädnad är ondulineskivor, nån typ av papp tror jag. Taket är nog ca 130-140 m2 (golvytan är 105 m2) Vi vill byta till plåttak med takpanneprofil. På en del av taket, ca 25 m2, är det mycket dålig lutning så där kan det bli tvunget att lägga bandtäckning, nu ligger det dock samma material på hela taket. Sotaren vill ha en stege till skorstenen men inget övrigt kring skorstenen och ventilationsrören behöver bytas. Även hängrännor och stuprör är i gott skick. Eftersom man inte kommer åt vinden på hela huset vet vi inte riktigt hur råsponten ser ut överallt, men där man kan se den så ser den fin ut. Papp och läkt ser man ju inte innan man börjar riva bort det gamla... För att få ner kostnaden har vi tänkt att riva ned och forsla bort den gamla beklädnaden själva.

Jag har lagt ut en offertförfrågan på servicefinder och tre firmor har varit hit och tittat (Taksmide, Olofs bygg i Insjön, Byggplus). Rustabo kommer på fredag. Ingen firma har ännu givit någon offert. Taksmide var hit för över en månad sedan.

Jag vill ha tips och råd om hur man ska gå till väga i val av firma. Har ni någon erfarenhet av ovanstående företag? Har ni tips på andra duktiga firmor i närområdet? Vad tror ni om vårt val av material? Finns det asbest i våra gamla ondulineskivor? Och slutligen vad kan detta komma att kosta??

Kan sånt där clix funka på biten med låg lutning? Lutningen där är ca. 7 grader.

IngridThelin skrev:
Kan sånt där clix funka på biten med låg lutning? Lutningen där är ca. 7 grader.
Nej ska luta mints 18 grader alltså mer än för tegel.

Aha! Det var det här som fick mig att fundera på det:

"Clix- profilen är en vidare utveckling av bandtäckningen en kvalitets produkt utan lösa delar, så som täckband och andra gummitätningar.
Testad och godkänd av Statens provnings anstallt (SP) ner till 5,7 graders taklutning."

Dom vill ju sälja plåtslagare lägger inte enkelfalsad bandtäckningen under 18 grader, Var 14 grader förut men på grund utav just dom här färdiga taken höjde ama sina rekommendationer. En dubbelfalsad bandtäckningen kan man lägga ner till 4 grader men det är inge som man kan lägga själv.

Okej då är det uteslutet då! Då är det alltså bandtäckning som gäller på den delen eller finns det andra alternativ?

Ja riktig papp eller duk som svetsas ihop man kan inte göra detta själv. Detta kan man lägga ner till 0 grader men används inte ofta på hus utom garagen.

Jag undrar hur det gick för TS, hittade du nån bra firma i Falun? Blev ni nöjda? Kostnad

Micke620 skrev:
Jag undrar hur det gick för TS, hittade du nån bra firma i Falun? Blev ni nöjda? Kostnad
Eftersom TS inte har varit inne här sedan 2012-10-23 23:49 så är det nog inte så sannolikt att hon läser din fråga.
Men då hennes användarnamn är lätt att översätta till verkligt namn, är det lätt att hitta henne via andra kanaler.

Du får väl ringa och beställa tid kanske :)

Tack för tipset, kollade inte så noga 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.