Hej
Jag har en tillbyggnad på huset som mäter 28m2. Denna tillbyggnad har idag ett gammalt plåttak liknande 20-profil eller "farmarplåt" och taklutningen är ca. 10,5 grader.
Jag har idag inga problem med läckage eller så trots att plåten är skadad på flera ställen och ser ruggigt risig ut.
Nu har jag beställt ny tr20 från areco och även idag hämtat yap 2200 underlagspapp från trebolit.
Nu till frågorna:
1. På byggmax hemsida står det inget om att pappen inte ska användas under 14 grader. Där står bara att man ska använda papp med frilagd kant under 18 grader. På Trebolits hemsida skriver man dock att lägsta taklutning är 14 grader. Vad gör jag nu? Ska jag åka tillbaka med pappen och köpa annan? Vilken papp borde jag använda i så fall?
Eller är jag nybörjarhysterisk och vet inte att det funkar med 10,5 grader i praktiken?
2. Plåtarna är beställda så att längderna matchar längden på taket. Jag kommer alltså inte att behöva längdskarva plåten. Dock pratats det om tätband i skarvarna. Detta i och med att det även här är problematiskt med plåt under 14 grader. Dock nämnde någon att man med tätband i skarvar kunde lägga plåt ner till 7 graders lutning. Stämmer detta? Och i så fall används dessa tätband i både sidoskarv OCH längdskarv eller bara en av dem?
Tacksam för svar!
Mvh
Chrille