Y
Jag har nu lyft av teglet och fått bort det bös som fanns på undertaket.

Luftkanalerna(brädorna/lockpanelen) är 25mm höga. Bös tycks fastna där läkten korsar.

Jag leker lite med att jag kanske ska lyfta ett steg till genom sätta ströläkt ovan på "lockpanelen" så att säga. För att få mer luft och för förhoppningsvis mindre risk att skräp fastnar i luftkanalerna som redan är.

(kommer inte pappa eller masonita i risk för röta. Taket är kanonfint trots ~60-100år gammalt.)

Vad hade ni gjort... Lagt ny läkt som det är nu, eller lagt till ströläkt?

*har regnat under natten*
DSC_0190.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
Tja, har det funkat i 60år+ så har du väl egentligen svaret redan ... ;)

Men jag förstår dig att man blir sugen på att läkta lite för att slippa en viss del av ansamlingen av skräp.

Y
Ja, det är skräpsamlingarna som punktvis fuktar undertaket i onödan.

Nu ska jag förvisso köpa nya pannor som bör bli tätare, samt såga bort lömska grenar på träden. Men, ja, nu när man har chansen så...mm... vet inte riktigt.

Jag hade nog gått ett steg längre, och börjat med en ånggenomsläpplig takduk, sedan strö och bärläkt.

Att taket varit friskt hittills beror nog mycket på att det varit öppet nedåt och oisolerat, så att all inträngande fukt har kunnat torka ut snabbt.

Men vem vet vad du gör med ladan i framtiden?
Rätt som det är vill du värma upp en bit till mekarhörna, rockbar, eller bio, och börjar isolera :)

Y
Fast jag är ju rädd att om man rullar ut duk, så kommer den tillslut svacka ner i det jag kallar för luftkanalerna.. mellan "lockpanelerna".. Ifall duken andas så kanske det inte gör något, eller så blir det som en fuktig duk som rötnarupp taket på nolltid. eller att den inte alls andas och bromsar friskluft att nå brädorna.

Angående värme så är villan såhär också, och villan har ju varit varm, taket har klarat sig ändå utan duk. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.