Hej

Mitt hus har en takkupa som har en hängränna som avvattnas mot taket. Vattnet från hängrännan rinner ner på ungefär samma ställe som ränndalsplåten ovanför takkupan. När det regnar mycket blir det väldigt stor vattenbelastning på i princip två takpannor. Finns det något smart sätt att undvika att vattnet från både hängrännan och ränndalsplåten belastar taket på samma ställe?

Avvattning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med vänlig hälsning

Peter

Du skulle ju kunna ta upp ett hål och göra ett jättekort stuprör från hängrännan (typ mitt på det gröna strecket i din bild) och leda ner det på någon annan takpanna och i en lite annan riktning.

Svårt att se på bilden, men du borde ha en "skopa" där rännan kommer ned på taket.
Plåtslagare tillverkar efter mått på plats.

Skopan tar emot vattnet rån ränndalen sen är det valfritt om man leder kupans ränna till skopan eller via utkastare till taket.

Är det något problem med dagens lösning eller varför vill du ändra det?

Vi har haft problem med fuktgenomslag på båda sidorna om taket så när jag lägger om taket vill jag försöka undvika för mycket vattenbelastning på ett och samma ställe.

Det är svårt att se hur kupan ser ut men om det är en horisontell takfot så varför inte vända lutningen (rännan) och dra ned ett stuprör i hörnet? Det är väl bara takkupans tak som avvattnas? Ev dra stupröret längs fasaden bort till hängrännan om du har problem att få bort vattnet från stupröret i hörnet.

Skopa.

skopa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Och det syns var jag stal bilden med...

JOW skrev:
Skopa.

[bild]

Edit: Och det syns var jag stal bilden med...
¨

Principen är rätt med skopa så men den på bilden är extremt ful och fel gjord.

Leta gärna reda på en bra skopa så får vi se hur en sån ska se ut!

Hittar inge bra bild får ta en nästa gång jag gör en skopa men vet inte när det kan bli.

Vilken funktion har skopan?

peter_sweden skrev:
Vilken funktion har skopan?
Leda ut vatten på takpannorna, från ränndalen.

Vad blir skillnaden mot att låta vattnet rinna ut direkt från ränndalsplåten på pannorna? Blir vattnet kanske jämnare fördelat på takpannorna?

Det är skarvar på takpannor.
Vattnet från ränndalen kommer snett mot pannorna, skopan ska fånga upp vattnet och leda det rakt ned över pannorna.
När vattnet kommer sidledes finns risk att det trycker in i skarven och ned på undertaket (om man inte har skopa dvs).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.