Hejsan
Är lite oroad! Vi har takläggare hos oss nu och idag har de precis spikat läkten..Men när de gått upptäckte vi att måånga spikar har gått rätt igenom ! Så man ser ca 2 cm av spiken på vind o vid sidan av" vindskivorna..Kan detta skada vinden o göra så att träet efter några år blir skadat.. O hur kan de göra för att fixa till detta på bästa sätt?
Mycket tacksam för svar!
Linda
Är lite oroad! Vi har takläggare hos oss nu och idag har de precis spikat läkten..Men när de gått upptäckte vi att måånga spikar har gått rätt igenom ! Så man ser ca 2 cm av spiken på vind o vid sidan av" vindskivorna..Kan detta skada vinden o göra så att träet efter några år blir skadat.. O hur kan de göra för att fixa till detta på bästa sätt?
Mycket tacksam för svar!
Linda
Välkommen till forumet!
Att spikarna sticker igenom är ingen fara för taket. Så ser det ofta ut. Men visst kan man tycka det är lite slött att de inte tagit spikar av lagom längd. Men det största problemet är att det är väldigt obehagligt när man ska krypa ikring på vinden. Det gör jäkligt ont att köra huvudet rakt i en utstickande spik.
Att spikarna sticker igenom är ingen fara för taket. Så ser det ofta ut. Men visst kan man tycka det är lite slött att de inte tagit spikar av lagom längd. Men det största problemet är att det är väldigt obehagligt när man ska krypa ikring på vinden. Det gör jäkligt ont att köra huvudet rakt i en utstickande spik.
Brädorna går sönder mer om du måste dra ur de bockade spikarna i samband med byte av läkten(dock långt in i framtiden). Knipsar ni kommer fortfarande en vass del av spiken(pga klippgrader) sticka ut. Knackar ni in den delen så knackar ni även ut spiken motsv. vilket inte är bra. Varför kortade de inte spikarna om de var för långa. Tummen ner för dåligt yrkesfolk. Såg att mexitegel hann svara medan jag skrev.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Lördagstrams i form av dagens tips:
Trä på begagnade sådana här på de utstickande spikarna:
a) Isolerar och kondensskyddar
b) Skyddar mot skallskador
c) Ser trevligt ut
d) Kul att tillverka, dvs att öppna och tömma buteljerna
Trä på begagnade sådana här på de utstickande spikarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
a) Isolerar och kondensskyddar
b) Skyddar mot skallskador
c) Ser trevligt ut
d) Kul att tillverka, dvs att öppna och tömma buteljerna
Så ser det ut på alla vindar, det är så man gör och har gjort i 150 år, minst. Slappna av.
Men problemet är ju att tar man tillräckligt kort spik, säg 50 eller 65mm spik, så kan den dels vara för kort, dvs bara kanske går in 10-15 mm av de 22 mm som råsponten är tjock, dels är dom för klena, en 50-65mm är som regel 2,3 - 2,5 mm tjock, en 75mm är ofta 2,8 mm.andersmc skrev:
Tjockare spik drar bättre än tunn, i samma spikdjup.
Så väljer snickarna en kortare spik så sitter sen läkten inte fast ordentligt istället, vilket jag tycker är betydligt värre.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Det är väldigt ofta det ser ut så. Själv tycker jag inte det är hela världen.
Tyvärr kan det göra jäkligt ont att få en soik i skallen när man springer omkring på en vind.
Jag använder 25x50 läkt till påde strö och bärläkt och 70 mm spik. Då sticker det sällan ut.
Tyvärr kan det göra jäkligt ont att få en soik i skallen när man springer omkring på en vind.
Jag använder 25x50 läkt till påde strö och bärläkt och 70 mm spik. Då sticker det sällan ut.