Det där är ju en skarv, som med största sannolikhet läcker. Men ditt dropp på filmerna är alldeles för stort för att endast vara läckage i en skarv. Om det endast var skarven så skulle vattnet bara komma där men på dina filmer så ser det ut som om det kommer på hela längden. Vilket borde betyda att det endera rinner över eller att det kommer vatten vid sidan av eller också en kombination av båda. Att det rinner över kan bero på två saker som jag ser det. Rännan har dålig lutning och/eller lutar åt fel hål samt att det är stopp i ränna eller rör.

Läckaget i skarven går att täta, ser ut som om du har ett "skarvbleck" monterat vid skarven. Öppna detta och tag loss, rengör de tätningsläppar som sitter i skarven och undersidan på rännan. Lägg lite tätningsmassa om du vill på rännans undersida och återmontera "skarvblecket". Nu borde det vara tätt.

Jag testade att vattna med trädgårdsslangen i hängrännan och hängrännan i sig läcker inte.

Jag testade att mäta hur hängrännan lutar ut från huset och den verkar luta en hel del:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakkanten på rännan (som sitter mot huset) sitter högre upp än den del som sitter mittemot. Det borde väl innebära att det lättare rinner över eftersom kanten som inte är på hussidan sitter långt ner?

Korvgubbe
Det är lutningen längs hängrännan som är intressant, inte tvärs hängrännan. Jag tror fortfarande på stopp någonstans i stupröret eller under mark.

Jag tror lutningen längs rännan är för dålig, det blir cirka 1 cm vatten stående i rännan och det rinner långsamt mot stupröret. Hur kan jag mäta hängrännans fall?

Det vatten som når stupröret rinner undan bra så det är inget stopp när vattnet väl nått stupröret.

peter_sweden skrev:
Jag tror lutningen längs rännan är för dålig, det blir cirka 1 cm vatten stående i rännan och det rinner långsamt mot stupröret. Hur kan jag mäta hängrännans fall?

Det vatten som når stupröret rinner undan bra så det är inget stopp när vattnet väl nått stupröret.
1 cm per meter.

Fel av mig.
0,5 cm per meter.

peter_sweden skrev:
Bakkanten på rännan (som sitter mot huset) sitter högre upp än den del som sitter mittemot. Det borde väl innebära att det lättare rinner över eftersom kanten som inte är på hussidan sitter långt ner?
Det är helt rätt, bakkanten på rännan skall sitta högre än rännans framkant. Detta för att en översvämmande ränna skall "skicka" ut vattnet på rännans framsida för att minska risken för blöt takfot och fasad.

Mäta lutningen går att göra med slangvattenpass, finns på byggvaruhus eller fyll en tillräckligt lång genomskinlig slang delvis med vatten och håll upp den som ett U så kommer ju vattenytan vara i samma höjd i båda ändar

Eller bara lägga ett långpass (eller ditt korta på en rätskiva) rakt ner i rännan längs bottnen. Se åt vilket håll det lutar och palla upp under lägsta punkten tills passet är i våg. Då ser du hur stor höjdskillnad det är på passets/rätskivans hela längd.

Lossa den lilla flärpen i utsidan på kroken (den som håller fast rännan).
Mellan kroken näst närmast rännan lägger du i en masonitbit, i nästa krok, två masonitbitar, fortsätt hela vägen bort.
Då får du ok fall tills att du byter taket.

Men med tanke på hur mycket vatten det var i rännan så verkar det vara dålig avrinning, även om rännan skulle vara helt i våg borde det inte rinna över.

JOW skrev:
Lossa den lilla flärpen i utsidan på kroken (den som håller fast rännan).
Mellan kroken näst närmast rännan lägger du i en masonitbit, i nästa krok, två masonitbitar, fortsätt hela vägen bort.
Då får du ok fall tills att du byter taket.

Men med tanke på hur mycket vatten det var i rännan så verkar det vara dålig avrinning, även om rännan skulle vara helt i våg borde det inte rinna över.
Ska jag alltså lägga masonitbiten mellan hängrännan och rännkroken? Hur justerar jag då sedan rännkroken så att flärpen går att stänga igen?

Jag tittar på avrinningen en gång till ikväll.

Nja, jag var bara ute efter en enkel lösning för att få till ett fall under hösten, vintern och våren, mao tills du ska byta taket och ta tag i avvatningen.

ja, någon form av distans mellan krok och ränna, den lilla flärpen är så tunn så den böjer du till igen efter det nya läget på rännan.

Hemmakatten
Du kanske behöver ha större dimension på hängrännor och stuprör? Värt att kolla innan du köper nytt nästa år. Finns enkla dimensioneringskalkyler på tillverkarnas hemsidor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.