Kommer minska takutsprånget men det nya uppviket hamnar vid eller nära falsen. Vad är lämpligast metod för att lösa detta. Funkar det att vika plåten 90 grader precis intill falsen eller skapar det sannolikt krafter i plåten som medför läckage?
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
En bild skulle hjälpa.
Medlem
· västragötaland
· 1 557 inlägg
Det där är inget jag helst skulle vilja brytt i och jag jobbar som plåtslagare. Att börja bryta i sån gamma plåt med så många falsar så är risken stor att det kan spricka! Du borde ta in en plåtslagare om du ska ha någon chans att lyckas kan kanske bli tvungen att bytta allt svårt att säga innan man börjat bryta i det.
Tanken är att rolla flytande takgummi typ Truco eller liknande över hela takytan. Jobbade några år med den typen av taktäckning, mer vanlig i staterna än här i Sverige. Tänkte jag svetsar samman två plattjärn med ett par mm mellanrum och en hävstång till den för att kunna bocka en längre sektion, istället för att bocka bitvis med falstången.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "falstången"
Falstänger
Falstänger är specialverktyg som används för att forma och böja metall, oftast plåt. De används vanligtvis inom byggindustrin, särskilt vid takläggning och plåtarbeten, för att skapa flikar och kantvikar på plåt.
Läs mer
Kanske ska man välja en alternativ metod för att undvika att behöva bocka den föråldrade plåten. Detta genom att kapa takplåten precis efter falsen och skruvtäta med farmarskruv genom vindskiveplåten in i en regel med tätande gummilist mellan. Kanske man borde använda popnit i kombination med farmarskruv.
Redigerat:
Det ser ut som att du har plats uppåt, om så är fallet röstar jag för att du skruvar reglar rätt igenom plåten, ny råspont, underlagspapp och till sist den gugga du tänkt.
Som skrivits tidigare, när man börjar bryta i gesimseännor med så mycket falser så är det svårt att få helt bra.
Gummilister och annat brukar ej hålla helt tätt vintertid när det är så låg lutning.
Som skrivits tidigare, när man börjar bryta i gesimseännor med så mycket falser så är det svårt att få helt bra.
Gummilister och annat brukar ej hålla helt tätt vintertid när det är så låg lutning.
Tittade lite på bilderna igen, och du ska korta ner taket till falsen? Då kan du öppna den och falsa i en vindskiva likt bilden nedan. Så slipper man bryta i plåten mer än nödvändigt. Om detta fungerar för dig är det en bra lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden