Mido11 skrev:
Hej rockfarbrorn.
Du kan inte ta bort hanbjälken helt!
vad är det för dimensioner på virket i takstolen?
vilken spännvidd?
takvinkel?
höjd på hanbjälken i dag?
någon bärande vägg på nedervåningen?
takmaterial?

Det är inte säkert att du kan göra vad grannarna kunde göra när husen byggdes då det har blivit lite mer kontroll på byggandet nu.

/Takstolskonstruktören

Att jag inte kan ta bort den helt förstår jag.
Om jag däremot INTE skulle kunna höja upp den och förstärka med stödben så förstår jag inte alls varför.
På nedervåningen har jag som en hjärtevägg och denna går från högben till högben.


All info står på bilden och i texten som du eftersöker.

Runt 27grader skulle jag gissa på..
 
rockfarbrorn skrev:
All info står på bilden och i texten som du eftersöker.
Bilden har inte tillräcklig skärpa för att vara läsbar oavsett hur mycket man förstorar den......
 
rockfarbrorn skrev:
Att jag inte kan ta bort den helt förstår jag.
Om jag däremot INTE skulle kunna höja upp den och förstärka med stödben så förstår jag inte alls varför.
På nedervåningen har jag som en hjärtevägg och denna går från högben till högben.


All info står på bilden och i texten som du eftersöker.

Runt 27grader skulle jag gissa på..

Allvarligt talat så kan du inte förvänta dej eller lita på information om att bygga om bärande takstolar på ett forum för hemma byggare du måste prata med en utbildad expert som ger det papper på att det kommer funka.
 
Prova att bara lämna in en ritning med samma konstruktion som grannarna? Har något rasat eller sviktat i grannskapet? :rolleyes:
 
  • Gilla
rockfarbrorn
  • Laddar…
Ludwig skrev:
Prova att bara lämna in en ritning med samma konstruktion som grannarna? Har något rasat eller sviktat i grannskapet? :rolleyes:
:banghead:
 
Mido11 skrev:
:banghead:
:D

Men det kan gå eller hur? :p
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.