3 168 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Murning av nockpannor
Hej!
Vi har funderat att vi vill ha nockpannor murat, eftersom när det stormar oftan de ramlar ner.
Vi vill använda hydraulisk kalkbruk enligt traditionen och vi har pratat med firman som vi har anlitat just nu för att jobba med taket.
De var lite skeptiska mot att mura nockpannor för ventilation problem och också för kostnader. Det är självklart mycket materialet, speciellt om man har "stora" nockpannor som vi har.
Men är det verkligen så dyrt och ha så mycket nackdelar?
Jag har tittat runt i mitt områda och det ser ut att mest av gamla huset har murat nockpannor.Så det kan inte vara så dåligt, eller hur?
Vi har funderat att vi vill ha nockpannor murat, eftersom när det stormar oftan de ramlar ner.
Vi vill använda hydraulisk kalkbruk enligt traditionen och vi har pratat med firman som vi har anlitat just nu för att jobba med taket.
De var lite skeptiska mot att mura nockpannor för ventilation problem och också för kostnader. Det är självklart mycket materialet, speciellt om man har "stora" nockpannor som vi har.
Men är det verkligen så dyrt och ha så mycket nackdelar?
Jag har tittat runt i mitt områda och det ser ut att mest av gamla huset har murat nockpannor.Så det kan inte vara så dåligt, eller hur?
Att mura nockarna är mycket riktigt en gammal metod.
Numera så skruvar/spikar man nockarna i underliggande nockbräda.
Detta fungerar utmärkt och kan inte riktigt förstå varför inte detta skulle fungera hos dig.
Är dina nockpannaor fastsatta på något sätt idag? Om inte så börja med att skruva/spika fast dom. Det räcker länge.
Numera så skruvar/spikar man nockarna i underliggande nockbräda.
Detta fungerar utmärkt och kan inte riktigt förstå varför inte detta skulle fungera hos dig.
Är dina nockpannaor fastsatta på något sätt idag? Om inte så börja med att skruva/spika fast dom. Det räcker länge.
Ja, dem är spikat på nockbräda och under sista hösten vi har fått 2 nockpannor ner efter en stormen. Vårt hus är ganska högt och jag tror att det räcker inte med spikning/skruvning när det blåser så hårt.
Vi vill ha dem på gammal sätt eftersom vi bor i ett hus från 1908.
Är det verkligen dyrare?
Vi vill ha dem på gammal sätt eftersom vi bor i ett hus från 1908.
Är det verkligen dyrare?
Har du frågat fler firmor?e93mw skrev:
Om inte den firman som du anlitat till takrenoveringen är intresserad av jobbet så indikerar detta nog att det inte är så enkelt att utföra och/eller att priset blir orimligt högt.
Om du insisterar på att mura nockarna, fråga fler firmor.
Det är ju ändå så att de firmor som finns på plats kan göra en mycket bättre bedömning än medlemmar här på forat som måste gissa utan bilder och andra omständigheter som kan påverka pris och andra arbetsrelaterade förhållande.
Klicka här för att svara