Var uppe på vinden igår när det regnade och så att det fanns flera mörka fläckar på undersidan av taket.

Var uppe idag igen och tog några bilder:
På bild nummer tre var det vattendroppe på igår och idag är det fortfarande blött men inte någon droppe.
P10107341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P10107351.jpg
Skapa konto

P10107361.jpg
Skapa konto

P10107371.jpg
Skapa konto

P10107381.jpg
Skapa konto

P10107391.jpg
Skapa konto

Är inte så jätte kunnig på detta område, men jag undrar vad det svarta är för något? Om jag petar på brädorna så känns dem hårda.

Har blåst ut ett ljus ståendes i vindsluckan för att se att röken drar ner och inte upp på vinden. Om det har någon betydelse?

Ska tillägga att vis ska lägga om taket förhoppningsvis nu i år.

Tror ni att fukten kommer utifrån eller kommer den inifrån huset?

Min gissning är svaga punkter i isoleringen, vilket är vanligt ner mot takfoten. Varm luft kondenserar och bildar dessa svarta ytor. Extra tydligt blir det vid genomslagna spikar, då kylan leds genom spiken utifrån.

Är nästan helt säker på att du har skador i underlagspappen. Speciellt som det var mest tydligt när det regnade och på bilderna ser det ut som läckage vid spiken och kring spont/not. Kondensskador är över större ytor och inte enbart koncentrerade kring spont/not och spikskallar som i ditt fall.

Klättra upp och lyft på några pannor i området och kolla samtidigt så att dina pannor är hela och inte spruckna.

Takfotsventilerat vind? Svart endast vid takfot närmast ventilationsspringa? Rent och fint högst upp?
Stäng av/boma till takfotsventilation ( åtminstånde 80%) så att det inte kommer massor av fuktig luft som är varmare=fuktigare än ytor på din nerkyllda vind. Håll den helt stängt mot norr där det brukar synast värst.

Ventilationen kyler ju ytan fex under natten och sen kan en varmare fuktig luft kondensera på den ytan. Kondensen suggs in i trä innan den hinner torka och svart röta växer på.
Byter du tak med samma stora ventilationskapacitet så kommer historien att uppreppas ...
gaia

oceanis skrev:
Är nästan helt säker på att du har skador i underlagspappen. Speciellt som det var mest tydligt när det regnade och på bilderna ser det ut som läckage vid spiken och kring spont/not.
Din gissning är kanske rätt men jag har långa spikar som det hängde kondensdroppar på och till och med rimfröst på vintern tills jag kom på att stänga takfotsventilation på min kalvind. Det hjälpte och det luktar friskt där uppe nu och ej unket som förr. Huset står i Skåne.

Röttskador kan man inte baka tillbaka så det ser svart ut men processen har avstannat och allt känns helt torrt vid beröring så ingen annan mätning behövs. Inte ens Borakol eller andra kemikalier behövdes för att få stopp på detta . Så enkelt var det att få min vind att tillfriskna :).

Det kanske inte funkar lika bra på alla vindar men det är värt ett försök som kostar mindre än en takbyte och kanske förlänger livet för en och annan tak :).
gaia

Jag tycker också att det tyvärr ser ut som skador på underlagspappen..
För tydliga och fläckiga skador för att vara ventilationsrelaterat.

Sen kan man tydligt se på takstolarna att det runnit rejält med vatten på dessa och det sker inte genom kondens på ytterpanelen.

Taket läcker, lyft på pannorna och se efter hur det ser ut. Ingen rolig årstid att sitta på tak nu, fixa det tillfälligt så att det inte forsätter rinna in under vintern och planera reparation eller utbyte i sommar.

Instämmer med den församlade undertaksexpertisen!
Det är troligast läckage uppifrån.

Det blir väl ett litet helvete att hitta precis var läckorna finns tyvärr.
Men skynda dig upp på taket nu innan snön kommer!

Nu är inte jag någon expert på tak, men även om det är fuktigt så å blött så är det inga problem att torka ur när du väl får bort pannor och papp.
men som allt annat så gäller det att inte vänta förlänge för då får du byta spont.
Är all angripen spont åt samma håll?
Norrsida?

Tack för alla svar. Då verkar det ju vara som jag trodde att det blöta kommer utifrån.

Den angripna sponten är i sydvästligt läge, dock så är det lite blött även på andrasidan men endast lite på isoleringspappet och inget svart i sponten på den sidan.

Är det inte något ni rekommenderar att lägga om taket nu i höst/vinter?
Hur lagar man enklast en skada i underlagspappen?
Jag har inte varit uppe på taket och tittat ännu.

lisoma skrev:
...
Är det inte något ni rekommenderar att lägga om taket nu i höst/vinter?
Hur lagar man enklast en skada i underlagspappen?
Jag har inte varit uppe på taket och tittat ännu.
År 2009 bytte vi yttertaket (papp,läkt och pannor) på vårt dåvarande hus under november.
Det gjordes iofs av en byggfirma, inget gör det själv där.

Men det var inget problem att göra det på senhösten.
Det kan tvärtom vara en fördel om det snöar lite grann på råsponten i stället för regnar.
Snön kan man sopa bort, det kan man inte göra med regnvatten.

Om det går att laga och lappa är omöjligt att veta innan du har tittat efter.
Det är ju rätt utbrett i längsled. Kan en pappvåd ha lossnat och glidit ned?

Vi inte tänkt att lägga om taket själva utan tänkt att anlita en firma.
Har hört att det någon som sagt ska vara minst tio grader när man ska lägga papp?

Får man fråga hur mycket det kostade för ert byte av yttertaket?

lisoma skrev:
...
Får man fråga hur mycket det kostade för ert byte av yttertaket?
Visst får du det :)

Typisk nog hittar jag inte fakturan nu.
(Den ligger sparad någonstans för den ingår ju i underlag för reavinstbeskattningen).

Men jag betalade 49.363 kr, men då ingick byte av ett fönster och några ruttna brädor.

Men jag har offerten, som en granne med exakt likadant hus fick, och den ser ut så här:
Takbyte.jpg
Skapa konto

Detta var alltså hösten 2009. Fan vad billigt det var :)

Oj vad billigt det var!

Vi har fått offerter som ligger mellan 114.000:- och 145.000:- innan rot, vilket känns ganska dyrt tycker jag. Med tanke på att material kostnaden ligger någonstans runt 25.000 - 30.000:-.
Vårt tak är på ca 140kvm stort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.