Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser väldigt konstigt ut på ritningen, jag förstår inte alls vilken typ av takstol de har använt. Det ser ut att vara olika vinkel på yttertaket och innertaket, vilket pekar mot någon slags saxtakstol. Å andra sidan sitter det någon slags hanbjälke högst upp, vilket pekar mot att det är en A-takstol. Sen har vi reglarna som står på högkant... Vad är det för något? Skulle de gå hela vägen från ena sidan av huset till andra så skulle de vara över elva meter långa!
Någon som känner igen konstruktionen?
Du menar typ som Masonite Beams?
Och att då skivmaterialet är sågat så att man får olika vinklar på innertak och yttertak?
Vad tillför de längsgående åsarna? Man använder väl något sådant i ett traditionellt timmerhus?
Men inte om spännvidden ska vara över elva meter va?
Många frågor blev det
Hoppas du kan utveckla dina tankar lite 
Logga in
Skapa konto
Och att då skivmaterialet är sågat så att man får olika vinklar på innertak och yttertak?
Vad tillför de längsgående åsarna? Man använder väl något sådant i ett traditionellt timmerhus?
Logga in
Skapa konto
Men inte om spännvidden ska vara över elva meter va?
Många frågor blev det
Ja, de har ju ritat de stående reglarna ovanpå (eller i) takstolarna. Då blir ju spännvidden precis som du säger. Alltså 120cm om man kör standardmått.
Det jag menade var att i ett traditionellt timmerhus så ligger ju åsarna under takstolarna (rafterna). Och då tror jag inte man har fri spännvidd på elva meter för åsarna.
Jag vet tyvärr inga fler mått än de som finns i den pdf jag tog ursprungliga bilden från. http://www.jorntrahus.co.uk/sites/all/files/Tallhojden 80 Maindrawing.pdf
Jag funderar på om det inte bara är lösa takfotstassar för att ha något att fästa vindskivorna i.
Det jag menade var att i ett traditionellt timmerhus så ligger ju åsarna under takstolarna (rafterna). Och då tror jag inte man har fri spännvidd på elva meter för åsarna.
Jag vet tyvärr inga fler mått än de som finns i den pdf jag tog ursprungliga bilden från. http://www.jorntrahus.co.uk/sites/all/files/Tallhojden 80 Maindrawing.pdf
Jag funderar på om det inte bara är lösa takfotstassar för att ha något att fästa vindskivorna i.
Klicka här för att svara