Hej!

Första inlägget så jag hoppas det hamnar rätt.

Vi har ett par byggare här om renoverar vårt tak. De bytte råspont och har satt in en kil under råsponten mot takstolen för att sista pannraden inte ska slutta.

Har läst lite här på forumet och det är tydligen fel? Lutningen på taket är inte särskilt stor, kanske 20-25 grader. De har lagt takpapp och ströläkt men ännu inte börjat renovera andra sidan av taket eller lägga bärläkt.

Borde jag säga till om detta och eventuellt begära att dem ändrar det eller är detta OK?

Här är en bild på kilen:
MZOIkQq.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusfråga: hur ska man montera hängrännorna? Var fäster man fästena?

Snabba svar uppskattas då byggarna kommer hit imorgon bitti så jag kan snacka med dem innan arbetet fortsätter!

Tack på förhand.

Inga problem med kil så länge det lutar utåt tillräckligt vilket det gör om du har 25 grader är du orolig lägg på ett vattenpass så ser du om det lutar utåt.
Man skruvar kroken i råsponten finns andra sätt men den är den bästa lösningen:
villa+natura+h%u0025C3%u0025A4ngr%u0025C3%u0025A4nna+2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okej.

Jag läser att ventilationen påverkas negativt av takkil och att fågelband inte kan monteras? Vill inte ha massa fågelbon i mitt tak!

Pappen är ju redan lagd och de har ännu inte fäst några krokar. Vad innebär detta?

Jo ventilationen påverkas lite men är nästan aldrig något problem kil är inget nytt har funnits jättelänge och man når sätta Fågelband på bärläkt och inte på kilen.
Även om den är lagd sitter den nog inte fast längst ner vid kilen.

Lindrian skrev:
Vill inte ha massa fågelbon i mitt tak
Det inte säkert att du får massor av fågelbon utan fågelband. Vårt tak har fått 1 på 50 år 😊

Dåså, det känns betryggande.

Nu är frågan hur rännorna ska monteras då pappen redan är lagd... Ska bli intressant och se.

skulle ha skrivit:
Även om den är lagd dit pappen så sitter den troligen inte fast i kilen än.

Jo de fäste den undertill igår...

Måste man vara rädd för fågelbon?
Jag är uppvuxen med svalor, blåmesar, flugsnappare osv under takpannorna och i år hade jag ett par rödstjärtar som hade kuckeliku i ett hörn av taket. Roligt att se när ungarna flyger ut.

Har för mig att problemet är att deras bon håller inne fukt vilket i sin tur kan bidra till att papp/läkt ruttnar osv.

Det problemet vill jag nog påstå är av akademisk art. Jag kan tänka mig att man skulle kunna finnas en liten smittrisk, fågelskit osv, menjag har som sagt bott i hus med fågelbon under pannorna i hela mitt liv och jag har inte märkt att vare sig husen eller undertecknad tagit skada därav.;)

Fotografen skrev:
Det problemet vill jag nog påstå är av akademisk art. Jag kan tänka mig att man skulle kunna finnas en liten smittrisk, fågelskit osv, menjag har som sagt bott i hus med fågelbon under pannorna i hela mitt liv och jag har inte märkt att vare sig husen eller undertecknad tagit skada därav.;)
Har rivit bort många fågelbon under tegel pannor och pappen, läkt tar mycket stryk från fågelboen så vill man ha fåglar sätt upp fågelholkar för under taket ska dom inte va.

Redigerat:
Här är det mest getingbon under pannorna, inte fågelbon.

Har getingar också, i år har de varit ganska loja och inte speciellt stingsliga, ett bo precis vid altandörren lade jag dock en sordin på.

De satte krokarna mot råsponten. Ser väl okej ut som det är nu, förhoppningsvis är allt tätt också. Tack för alla svar.

Jag talade med en individ på Hornbach igår som förklarade att fågellister inte är ett måste och om man inte har några problem med fåglar kan man skippa dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.